Így küzdenek a hazai élelmiszerláncok a házhozszállítási dömpinggel

Így küzdenek a hazai élelmiszerláncok a házhozszállítási dömpinggel
Minden nagyobb áruházlánc igyekezett reagálni az új helyzetre, ám nem volt könnyű megküzdeni a megnövekedett igényekkel és a pánikvásárlással – a Neticle feltárta, mit gondolt minderről a magyar internet.

A Gemius online bevásárlással kapcsolatos, frissen közzétett adatai szerint március közepétől jelentős emelkedés volt tapasztalható az elért felhasználók számában több kiskereskedelmi lánc esetében is. Most a Neticle médiaelemző is megvizsgálta, hogy vajon a weben közzétett publikus posztok, cikkek és hozzászólások tartalmában hogyan jelent meg mindez.

Az elemzés során a Neticle az élelmiszerüzletekre fókuszált: a Spar, Auchan, Tesco, G’Roby, Príma és a Kifli.hu említéseit gyűjtötte össze az elmúlt két hónapból. A járvány március eleji súlyosbodása, valamint március közepi vészhelyzetté nyilvánítása óta (és főleg közvetlenül azután) a Spar, a Tesco és az Auchan említései jelentősen növekedtek, de valamennyire a Kifli.hu-nak is nőttek az említésszámai. A G’Roby azonban a teljes időszak alatt mindössze 136 publikus említést gyűjtött.

Lássuk, hogy mit tartalmaznak ezek a számok: mennyire hangsúlyos vajon az online bevásárlás témája a járvány idején?

Nem volt kihívásoktól mentes a tömeges rendelések teljesítése
A leggyakoribb témákat tekintve kiderült, hogy az online rendelés ezek között abszolút előkelő helyen szerepel, nagyon sokat beszéltek róla az internetezők. Viszont a róla kialakult vélemény inkább a negatívba hajlik, mivel a Kifli.hu kivételével minden áruháznál több volt a negatív, mint a pozitív említés a témában. A járványhoz kötődött egyébként még több kulcstéma is: a 65 év felettieknek fenntartott idősáv (a grafikonon ezt jelzi a kor), valamint az áruházak munkatársainak mondott köszönet és értelemszerűen a maszk viselése is (munkatárs, maszk).

A 65 év felettiek idősávja és a bolti dolgozóknak mondott köszönet is a leggyakoribb témák közé tartozik
A rendelés kulcstémájához ezek a témák és kifejezések társultak gyakran

A Neticle megnézte a legtöbb online interakciót (azaz lájkot, megosztást vagy hozzászólást) generáló témát is: ezen a toplistán - kizárólag március végi és áprilisi találatoknak köszönhetően - már a webshop kifejezés is felbukkant a házhozszállítás tematikájához köthetően.

Ezekhez a kulcsszavakhoz kapcsolódott a legtöbb online interakció

Így reagáltak a speciális helyzetre

Ha a webshop kifejezéshez kapcsolódó találatokat nézzük, jól látszik, hogy a Tesco-nak, a Sparnak és az Auchannak is volt egy-egy kiemelkedő napja, mikor különösen sok említésük született. A három csúcs három bejelentésnek volt köszönhető:

  • a Tesco elkezdte korlátozni, hogy egyes termékekből maximum hány darabot lehet rendelni a pánikszerű felvásárlás ellensúlyozására;

  • a Spar a megnövekedett rendelésszám miatt webshopjában bővítette az elérhető kiszállítási idősávokat;

  • az Auchan pedig új online szolgáltatást vezetett be, a legkeresettebb árucikkekből háromféle előre összekészített csomagot ajánl a vásárlóknak. Ezeknek az intézkedéseknek inkább pozitív volt a fogadtatása, de azért a Tesco-s korlátozás megítélése vegyes.

Még annak is kihívás, aki korábban is csak online működött
A vizsgált élelmiszerüzletek között kakukktojás a Kifli.hu, mivel tőlük kizárólag online rendeléssel lehet vásárolni. Az ő legtöbb interakciót kiváltó, Facebookon közzétett posztjaikban szépen meg is jelent, hogy nekik is változtatniuk, bővíteniük kellett a különleges helyzet miatt – ezeknek a posztoknak nagyon pozitív volt a fogadtatása.

Végül fontos kiemelni, hogy a vásárlóknak a házhozszállítási szolgáltatással kapcsolatban gyakran előkerülő szempontja volt még a kiszállítás sebessége, és kifogásolták, hogy a rendelési idősávok hetekre előre betelnek. Előkelő helyen szerepelt továbbá a biztonságos vásárlás, valamint a kellő távolság betartása az üzletekben és a futárokkal.

A szolgáltatáshoz kötődő legfontosabb jellemzők is változtak a járvány hatására

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Neticle

A Neticle vállalati szövegelemző megoldásokkal segíti az IT, kutatás és marketing részlegeket. Termékei az intelligens médiafigyelésre és médiaelemzésre épülő Media Intelligence, a vásárlói és egyéb …