Így bankoltok Ti

Így bankoltok Ti
A takarékoskodás igénye már egész korán megjelenik a magyar fiataloknál, a 14-18 éves korúak kétharmada, ha tud, félretesz. Az OTP Bank felkérésére készített, tavaly év végi, adatfelvételből az is kiderült, hogy tízből négy fiatal már bankkártyával is rendelkezik, az online vásárlástól sem riadnak vissza, ugyanakkor még mindig előnyben részesítik a készpénzt.

A fiatalok életében a tinédzser évek jelentik a hidat a gondtalan gyermekkor és a felelős felnőtté válás között. Már ekkor is komoly jelentősége van annak, hogy a „majdnem-felnőtt” mit kezd a pénzével. A pénzügyi tudatosság hiánya, vagy egy rossz befektetés akár több évre is meghatározhatja pénzügyi helyzetüket.

Az OTP Bank felkérésére készített, 2016 decemberében elvégzett felmérés során a kutatók 5 megyeszékhelyen, Debrecenben, Szegeden, Győrben, Pécsett és Budapesten többek között azt vizsgálták, hogy a 14-18 éves, középiskolás fiatalok milyen forrásokból jutnak pénzhez, milyen arányban használnak bankkártyát, hogyan viszonyulnak a megtakarítás kérdéséhez és mennyire döntenek önállóan a pénzügyeikről.

18000 havonta

A megkérdezettek 36 százaléka kap rendszeresen fix összegű zsebpénzt, míg 45 százalékuk csak alkalmi jelleggel. A diákmunka ebben a korcsoportban még nem jellemző, a megkérdezettek kevesebb mint egyötöde dolgozik. Hét százalékuknak pedig semmilyen bevétele nincs. A vizsgált nagyvárosokban élő fiataloknál a havi zsebpénz összege átlagosan körülbelül 18000 forint. A diákok kétharmada hetente kap költőpénzt, egy alkalommal átlagosan 1000-5000 forintot. Karácsonyra, vagy a születésnapjukra átlagosan 8500 forintot kapnak a diákok ajándékba.

Annak ellenére, hogy a gyerekek elsősorban a szülőktől kapják a zsebpénzüket, annak felhasználási módját nem minden esetben beszélik meg velük. A 14-15 évesek fele, míg a 16-18 évesek már csak egyharmada kéri ki a szülei tanácsát, vagy számol be arról, hogy mire ment el a pénz. A 14-18 évesekre már jellemző a takarékoskodás, igyekeznek félretenni a pénzükből, hogy később egy drágább műszaki cikket (például telefont) vagy fesztiváljegyet vásároljanak belőle. Érdekes az adatfelvétel azon megállapítása is, hogy a jobb anyagi helyzetben élő családok gyermekei úgy gondolják, több zsebpénzt is kaphatnának, míg az alacsonyabb jövedelmű családból származók tisztában vannak a család lehetőségeivel és nem kérnének többet a szüleiktől.

Bankkártya 16 éves kortól

A megkérdezettek több mint 40 százaléka rendelkezik bankkártyával. A fiatalabb, 14-15 éves korcsoport kisebb része rendelkezik kártyával, de minden második 16-18 évesnek már van plasztikja.
„Maga a bankkártya használat nem idegen a 14-18 éves korosztálytól, hiszen például a fesztiválok is készpénzmentesek. Ezért a fiatalok pénzügyi tudatosságának növeléséhez a szülők is hozzájárulhatnak azzal, hogy a zsebpénzt, a szülinapi és karácsonyi ajándékösszegeket a gyermekük bankszámlájára utalják. A tinik könnyebben hozzászoknak a pénz kezeléséhez és a takarékosság gondolatához, ha például a bankkártyájukon a szülők napi költési limitet állítanak be. A plasztik a kényelem mellett biztonságosabb is mint a készpénz.” – nyilatkozta a kutatás kapcsán Takács Domokos az OTP Bank Bankkapcsolati Főosztályának vezetője.

A tizennyolc éven aluli kártyabirtokosok szívesen vásárolnak boltban (58%), de sokan választják az online áruházakat is (44%). A felmérésben résztvevő fiatalok 55 százaléka elsősorban készpénzfelvételre használja bankkártyáját. A vizsgált 14-18 évesek kétharmada szívesebben fizet készpénzzel, a kártyát ritkán használják, mindössze 39 százalékuk veszi elő heti rendszerességgel. Szignifikáns a különbség a fiúk és lányok bankkártya használati szokásai között: a fiúk többször vesznek fel pénzt ATM-ből, mint a lányok, de gyakrabban is használják a kártyát. A lányok esetében viszont a készpénzfelvétel kevésbé meghatározó, ők inkább offline vagy online vásárláshoz veszik elő a bankkártyájukat.

Az OTP Bank az eredmények nyilvánosságra hozásával és egy pódiumbeszélgetés megszervezésével kapcsolódik a European Money Week eseménysorozatához, amelyet 2017. március 27-31. között rendeznek meg Európa 34 országában.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!