Átutalás e-mail címre, mobilszámra? Mit jelent pontosan az utalás másodlagos azonosító alapján?

Átutalás e-mail címre, mobilszámra? Mit jelent pontosan az utalás másodlagos azonosító alapján?
2020. március 2-től utalhatunk e-mail címre, telefonszámra vagy adóazonosító jel alapján. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Jogszabályi háttér
Március elejétől nemcsak az azonnali átutalás, hanem a bankszámlaszám nélküli átutalás bevezetése is megtörtént. Amellett, hogy a banki átutalás pár óra helyett már akár öt másodpercen belül célba érhet, további fordulat került bevezetésre a forint átutalási tranzakciók során. A bankszámlaszám helyett megadható a címzett e-mail címe, mobilszáma vagy magánszemély esetében adóazonosító jele, míg cég esetében az adószáma. Ezeket az adatokat másodlagos azonosítónak nevezzük, amelyek alapján megtörténhet az átutalás, ugyanis beazonosítható velük a fogadó fél. Ahhoz azonban, hogy az átutalás során a bank azonosítani tudja az átutalás címzettjét, naprakész és pontos adatbázisra, nyilvántartásra van szükség.

Hogyan kell regisztrálni az új adatokat?
A másodlagos azonosítókat a bankoknál regisztrálni kell, azaz annak a számlatulajdonosnak, aki használni kívánja az átutalása során az e-mail címét, telefonszámát vagy adószámát, annak a számlavezető bankjánál be kell regisztrálnia ezen adatait. Ezek az adatok lehet, hogy már most is megvannak a számlavezető banknál, utalási azonosítóként csak akkor lehet igénybe venni őket, ha kifejezetten másodlagos azonosítóként regisztrálásra kerülnek az adatok. Egy bankszámlaszámhoz több másodlagos azonosító is regisztrálható, azonban egy számlához csak egy e-mail címet, egy telefonszámot és egy adószámot lehet megadni. A regisztrációt követően évente meg kell erősíteni a számlatulajdonosnak a másodlagos azonosítók használatát, ellenőrizni kell az adatok helyességét, felül kell vizsgálni azok aktualitását.

Miért jó a másodlagos azonosítók használata?

A másodlagos azonosítók használata átutalás során könnyebbséget jelent az átutalási felek részére. Cégek esetében a vevőnek nem kell a bankszámlaszámot megjegyeznie, begépelnie, közvetlen és azonnali utalást indíthat egy telefonszám vagy mobilszám alapján. Ezekkel az azonosítókkal gyorsabbá válhat a számlateljesítés is. Mi történik, ha az utalás befogadója nem regisztrálta a másodlagos azonosítóját? Előfordulhat olyan eset, hogy a számlán bankszámlaszám helyett csak másodlagos azonosítót találunk és ennek alapján indítunk azonnali átutalást, ugyanakkor a befogadó fél másodlagos azonosítójának regisztrációjára nem került sor a bankjánál vagy az adatainak frissítése nem történt meg egy év után. Ebben az esetben az átutalás sikertelen lesz, megoldásként kérjük el a számlakibocsátó bankszámlaszámát, így hagyományos módon teljesíthetjük a számlát.

Hogyan számlázzunk másodlagos azonosítóval?
Miután regisztráltuk bármelyik banknál a másodlagos azonosítók valamelyikét, akkor számlakiállítás során bankszámlaszám helyett elegendő a másodlagos azonosító megadása. Ebben az esetben a fizetési információk helyén elegendő feltüntetni a regisztrált email címet, telefonszámot vagy adószámot. Érdemes ilyen esetben a vevőt értesíteni, hogy az átutalás másodlagos azonosító alapján történik.

Összefoglalva
Ha szeretnénk igénybe venni a másodlagos azonosító alapján történő utalási rendszert, akkor a számlavezető bankunknál regisztráljuk az ehhez szükséges adatokat. Számlázáshoz használjunk olyan számlázót, amely másodlagos fizetési azonosító feltüntetésére is alkalmas. A T-Systems Magyarország Zrt. által forgalmazott Billzone.eu Online Számlázó fizetési mód funkciójával ki tud állítani másodlagos fizetési azonosítót tartalmazó számlát, ezért ügyfelei akár öt másodpercen belül teljesíteni tudják nyitott számláit.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Katona Andrea

2014 óta a piacon lévő Billzone.eu online és elektronikus számlázó szolgáltatás termékfelelőse. Számlázási szakértőként jártas az e-számla, digitális aláírás, időpecsét kérdéskörben, feladata a …