Webshop-evolúció: miért éri meg kiszervezni a logisztikát?

Webshop-evolúció: miért éri meg kiszervezni a logisztikát?
Az online kereskedelem evolúciója – szédületes fejlődése és növekedése – új kihívások elé állítja a webshopok, internetes kereskedések irányítóit.

A kihívások mögött két irányból is a kényelem igénye rejlik. A vásárlók egyrészt mind gyorsabban szeretnének hozzájutni a kifogástalan állapotú termékhez. Másrészt pedig a webshopok szeretnének csak azzal foglalkozni, ami a profiljukba vág – azaz szeretnének megszabadulni a logisztikával járó bonyolult és szerteágazó feladatoktól - írja a kosarertek.hu. A megoldás a 4PL- és fulfillment-szolgáltatások kiszervezése – de azért ez sem olyan egyszerű.

Amikor szűk 40 éve elindult világhódító útjára az online kereskedelem, talán kevesen gondolták volna, hogy a tágan értelmezett logisztika lesz az az iparág, ami megmenti a növekedésével járó problémáktól. A kereskedőknek – webshopoknak, online kis- és nagykereskedelmi vállalkozásoknak – bőven elég a saját szakmájukkal járó kihívásokat menedzselni, megtalálni a piaci rést, vagy hatékony marketinggel létrehozni a vásárlói igényt, és haszonnal értékesíteni a termékeket, megfelelő gyártót, szállítót találni mindehhez. Megoldani a raktározással, csomagolással, címkézéssel, szállítással, visszárukezeléssel, számlázással, vevői panaszokkal kapcsolatos ügyintézést, továbbá mindezekhez az önálló szakterületekhez folyamatosan, megfelelően képzett munkaerőt biztosítani.

Az utóbbi másfél-két évtizedben mind több példa van arra a kézenfekvő megoldásra, hogy ezeket a szakfeladatokat külső partnerrel végeztessék el a kereskedők: olyan logisztikai szolgáltatóval, amely rendelkezik a megfelelő speciális objektumokkal, gépi és személyi apparátussal, kapcsolati körrel, s nem utolsó sorban szakmai tapasztalattal. Csakhogy ettől még nehezen indulnak el az online kereskedések, webshopok ebbe az irányba, nem könnyen adnak át mindent – elsősorban azért, mert bár bizalmi szolgáltatást kapnak, szükségük is van arra, hogy megbízhassanak a logisztikai szolgáltatóban.

Ez érthető, hiszen az ő termékeikről, az ő piaci hírnevükről van szó. Az interneten árut rendelő vevő nem fogja tudni, milyen logisztikai háttér-együttműködés eredményeként kapja meg a csomagot. “Ha például a csomag késik vagy sérült, akkor a márkát fogja számonkérni, nem a futárcéget, ezért valóban meg kell fontolni, milyen szolgáltatót választ a logisztikára az online kereskedő” – fejti ki Rácz Péter, az egyik első hazai fulfillment szolgáltató, a Complexpress Kft. alapító ügyvezetője.

A szakember két konkrét példát is említ. Az egyik az említett sérülések problematikája: a webshop és a futárcég megállapodásán múlik, ki és mikortól – az áruátvétel mely fázisától – felelős a kiszállítandó termékért. Rácz Péterrel azonban húszéves tapasztalata azt mondatja: az ügyfélbarát megközelítés az átvétel pillanatától vállalt teljes körű felelősségvállalást jelenti. Ha a megállapodásban szereplő csomagolásban egyszer átvettük terméket, akkor onnantól bármi történik, mi „visszük el a balhét”. Nem állunk le alkudozni, vitatkozni. Egyrészt a sérülések száma relatíve csekély, másrészt nem elegáns elkezdeni nyomozni, kinél, mikor, miért történhetett a probléma.

A másik példa a raktározás. A logisztikai feladatok kiszervezése a feladatkörök bármely részét érintheti, vagyis elképzelhető, hogy egy webshop átadja a futárszolgáltatást, de a saját raktárhoz továbbra is ragaszkodik. Ez esetben kérdés, hogy ha minden költséget beleszámol a cég, akkor jól jár-e.

“Egyszerűnek tűnik: fogok egy telephelyet, felveszek bele egy raktárost, veszek egy targoncát, és kész. De ha valaki elemzi a folyamatot vagy ismeri a szakmát, az tudja, hogy önmagában csak ez az egy feladatkör is mennyi odafigyelést igényel. Hogy mást ne említsek, a szavatossági időhöz kötött áruk be- és kiraktározása is felkészült raktárost feltételez, a targoncát is időszakosan felül kell vizsgálni, ha nem akarunk komoly károkat szenvedni, büntetéseket fizetni. De ki fogja megtalálni, betanítani, ellenőrizni őket? Ki fog arra figyelni, milyen intralogisztikai eszközökre, technológiákra érdemes beruházni, milyen megtérüléssel?”

Rácz Péternek ugyancsak a húszéves tapasztalata az is, hogy a legtöbb webshop csak akkor szánja el magát a feladatai átadására, amikor „már nagyon szúr a logisztika szöge a cipőben”. Sőt, nem is egy, hanem rögtön két szögről is szó van.

Az egyik az idő. Miután a webshop, a nagyker nem logisztikai cég, általában nincsenek meg hozzá az eszközei, hogy hatékonyan működtesse a tőle idegen feladatköröket. A másik a pénz. Magyarországon még nem annyira „divat” utánaszámolni, hogy mennyi pénzt költ el logisztikára egy webshop. Ez rejtett költség, noha nagyon jelentős. A hazai vállalkozói kultúrában még sajnos nem terjedt el, 95 százalékban nincs hagyománya, hogy felmérjék ezeket a rejtett logisztikai kiadásokat. Ezért vannak, akik úgy érzik, hogy ha mással végeztetik el, akkor olyanért fizetnek, ami addig ingyen volt.

Ezek azonban nem a legjellemzőbb példák. A jellemző az – fűzi hozzá Rácz Péter –, hogy aki egyszer átadta a logisztikai feladatait, az többé nem lép vissza: az többé nem akarja újra a saját vállára venni ezt a sokrétű, bonyolult munkakört. “Olyat sem ismerek a mi 200 ügyfelet tömörítő partneri körünkből, aki csalódott lenne. Máshol előfordul, hogy valaki leváltja a 4PL vagy fulfillment szolgáltatóját, de olyan nem történt, hogy visszatértek volna a saját logisztikai feladatellátáshoz.

Felmerül a kérdés, kimutatható-e előre, mennyit fog spórolni/nyerni a webshop a kiszervezésen. Rácz Péter máshonnan közelíti meg a költség-nyereség kérdését. “A webshopkínálat végtelen mennyiségű és típusú árut, szolgáltatást kínál. Ebben lehetetlen előre megmondani, hol és mennyit lehet megtakarítani. Ha azonban egy cég mégiscsak képes és hajlandó rá, hogy kimutassa, mennyi munkaórát, mennyi bért költ erre, és mennyi a hibás teljesítés miatti kiadása, akkor már meg tudom neki mondani, hogy mennyit lehet megspórolni” – mutat rá a cégvezető. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!