Van, amitől a koronavírus sem veszi el az emberek kedvét

Van, amitől a koronavírus sem veszi el az emberek kedvét
A koronavírus nem veti vissza a vásárlási kedvet, a Black Friday-ra az idén is készülnek a vevők. A többség online módon csapna le az akciós termékekre, és miután a vásárlók egyre tudatosabbak, a kereskedőknek nem éri meg az árakkal ″trükközni″. Ismerd meg a LogiNet és a Reacty Digital közös friss, reprezentatív kutatásának eredményeit, 5 jó tanács Máriás Zsigmondtól, a LogiNet ügyvezetőjétől a webshop Black Friday-ra való sikeres felkészítéséhez, és várható e-commerce trendek a kereskedők szemszögéből. A LogiNet Black Friday webináriumának kerekasztal beszélgetésén az AQUA webáruház, a Kockashop és a Mountex vett részt.

Készülnek-e a vásárlók 2020-ban a Black Friday-ra, avagy ettől függetlenül bonyolítják le az ünnepi bevásárlásaikat? A koronavírus évében ez nem elhanyagolható tényező a kereskedők számára, hiszen november utolsó hete évek óta erős kampányidőszaknak számít, amelyre egyedi akciókkal készülnek. Bár többen úgy látják, a "fekete péntek" kezdi elveszíteni jelentőségét, a már november elején - sőt, október végén - elinduló akciós reklámzajban egyre kevésbé csábítja vásárlásra az érdeklődőket, az előzetes kutatások mást sugallnak.

A koronavírus nem szegi kedvét a tranzakcióknak: a vásárlók közel fele nem szándékozik kimaradni az akciókból (két éve egyébként 41 százalék volt ez az arány), közel harmada a tavalyinál többet költene online formában, 37 százaléka hasonló kiadással számol, s csupán 7 százalékuk számolt be arról, hogy kevesebbet rendelne az előző évhez képest.

Az érdeklődők átlagosan, fejenként egyébként 40 ezer forintot terveznek költeni kedvezményes árú termékekre, ami csupán kétezer forinttal maradna el a 2018-as adattól. Minderre a LogiNet és a Reacty Digital közös, 18-79 éveseket vizsgáló, reprezentatív felmérése mutatott rá, amely a 2020. évi Black Friday-re vonatkozó vásárlási döntésekkel kapcsolatban készült.

A Black Friday kampányból idén sem lehet kimaradni
Az idei esztendő - a COVID hatása miatt - a webáruházak forgalmának felfutásáról szólt, így nem meglepő, hogy a Black Friday idején is hasonló tendenciáról szólnak a várakozások. A kutatás eredményei is ezt vetítik előre: a vásárlást tervezők 19 százaléka online tervezi megvenni a kiszemelt terméket, 8 százaléka offline, 24 százaléka pedig mindkét módon.

Tavaly a 18-79 évesek harmada vásárolt az akciós időszakban: 28 százaléka online (2017-ben ez 31 százalék volt), 16 százaléka offline (ez érdemi csökkenést jelent a 2017 évi 23 százalékhoz képest), 6 százalék pedig mindkét módon.

Mi lesz az idei esztendő slágerterméke? A legnépszerűbb cikkek azon kategóriákból kerülnek ki, amelyek a karácsonyfa alá is "beférnek". A dobogó első helyére (36 százalék) a divatcikkek kerültek, amelyet a játék (27 százalék) és a szórakoztató elektronika (26 százalék) követ a sorban.

Népszerűnek ígérkezik a mobiltelefon (25 százalék), a lakberendezési cikkek (24 százalék), az egészséggel, wellness-el kapcsolatos termékek (23 százalék),a háztartási gépek (23 százalék), illetve a szállásfoglalás (22 százalék), mely utóbbi arra utal, hogy a koronavírus sem vette el az emberek kedvét a belföldi turizmustól.

A legnagyobb bővülés - nem meglepő módon - az egészséggel és wellnesszel kapcsolatos cikkek szegmensében következhet be, amelyet a járványhelyzet az idén amúgy is fellendített: 2018-hoz képest 9 százalékkal többen, a válaszadók 23 százaléka tervezi, hogy egészséggel kapcsolatos ajándékot helyez a fa alá.

Fontos a webshop akcióinak átláthatósága
A kereskedők számára fontos, hogy a Black Friday idején újonnan érkezett vásárlók visszatérő ügyfelekké váljanak, illetve a meglévők lojalitása tovább erősödjön. Éppen ezért nem mindegy, hogy az akciós kampány során milyen felhasználói élménnyel távozik a webáruházból a vásárló.

Tavaly az online vevők 14 százalékát érte csalódás a Black Friday során vásárolt termékkel, illetve szolgáltatással kapcsolatban. Ötödük számolt be későn érkezett csomagról, és kiábrándulást okozott a készlethiány is, azaz azért nem tudtak valamit megvenni, mert csak korlátozott számban hirdették meg. Ez a probléma az online vásárlások esetében gyakrabban fordult elő (34 százalék), mint offline (26 százalék). A legnagyobb problémát azonban az árazás jelentette: a csalódottak kétharmada átverésként élte meg az akciós árat, miután később máshol hasonló áron látta viszont a terméket.

Felesleges az árakkal való trükközés, a vásárlók egyre tudatosabbak, amelyre a LogiNet és a Reacty Digital közös felmérése is rámutat. A válaszadók mintegy kétharmada használja az ár-összehasonlító oldalakat, a fele több weboldalt is megnéz, hogy a legjobb árat csípje el az akciós kampányban. Legyen szó egyébként Black Friday-ról, vagy egyéb akciós időszakról (Glamour napok, Joy napok, stb.) az emberek számára a legfontosabb, hogy megbízható webshopból vásároljon.

Pozitív tényezőként élik meg a vevők, hogy a Black Friday nem csupán egynapos "őrület", hosszabb ideig tart a leértékelési hullám, immáron teljesen belesimul a karácsony előtti akciós időszakba. Ezáltal lehetőséget teremt arra, hogy kellőképpen informálódjanak, és ne maradjanak le semmiről.

Öt tipp, hogy a webáruházad felkészülten várja a vásárlói rohamot
Mit érdemes ellenőrizni a kereskedőknek az online csatornájukon a Black Friday előtt? Mi az, amit még módosítani tudnak pár hét alatt, hogy a megugró vevői érdeklődést gördülékenyen ki tudják szolgálni?

Íme 5 tipp Máriás Zsigmondtól, a LogiNet Systems ügyvezetőjétől: 

  1. Javasolt terheléses/ stressz tesztet elvégezni, amellyel meg lehet határozni, mi az a maximális látogatói szám, amelyet adott periódusban még képes a rendszer kiszolgálni. Pár hét alatt át tud futni egy ilyen teszt, így az esetleges hibák, elakadások kiderülnek, s a tapasztalatok függvényében változtatni lehet a webshopon. Érdemes a vállalatirányítási rendszert is tesztelni, hiszen arra is komoly terhelés érkezhet.

  2. Fontos az oldalbetöltési sebességet tesztelni és mobilra is optimalizálni. Az oldalbetöltési sebességet érdemes 3 másodperc alá vinni, ennél hosszabb idő esetén a visszafordulási arány (bounce rate) számottevően növekszik.

  3. Ajánlott a promóciós stratégia finomhangolása: milyen speciális kedvezményt használsz majd Black Friday alatt, illetve minden kedvezmény minden kombinációban jól működik-e. Ezzel sokkal gyakrabban van probléma, mint gondolnánk.

  4. Az árbevétel maximalizálása érdekében tanácsos kosárnövelő ajánlatokat alkalmazni. Futass le elemzést a rendeléseken, keresd meg a gyakran együtt vásárolt termékeket és alakíts ki rá csomagajánlatokat. Gondold át, hogy az értékhatárhoz kötött kedvezményeket szükséges-e módosítani. Fontos, hogy a kosárelhagyókra legyen automatizált leveled, illetve a kedvezmények transzparensen látszódjanak a kosárnál, check out-ban.

  5. A webáruházban megvásárolt terméket ki is kell tudni szállítani: a leadott rendelések teljes életútját kövesd végig az értékláncon, az end-to-end hibátlan folyamat kulcsa az integrációban van. Érdemes beszélni az ügyfélszolgálattal és a fullfillment-tel, milyen olyan apró problémát látnak, amelynek megoldása könnyebbséget jelentene számukra. Komolyabb dolgokra már nincs idő, de apróbb fejlesztések (pl. adatpontosítás) még beleférhetnek. Black Friday 2020, ahogy a kereskedők látják Milyen trenddel számolnak az idén a kereskedők, hogyan készülnek a Black Friday-re? Ez volt a webinárium kerekasztal beszélgetésének fő témája, ahol az AQUA Webáruház, a Kockashop és a Mountex képviseltette magát.

A műszaki, szórakoztató, elektronikai termékek a Black Friday egyik "slágerének" számítanak, így azAQUA Webáruház - amelynek ez a fő tevékenysége -, nem engedheti meg, hogy kimaradjon az akciós kampányból. Bár mint Simon Bernadett marketingvezető hangsúlyozta: a racionalitás és fenntarthatóság égisze alatt vesznek részt benne. Az előző években a klasszikus Black Friday-t megelőző pénteken "főpróbát" tartottak - amit a vásárlók számára is meghirdettek -, ekkor tesztelték a terhelést, azaz az aloldal, illetve a konstrukciók problémamentesen működnek-e. Fontos, hogy a vevők megfelelő élménnyel távozzanak a webáruházból - tette hozzá.

Lényeges, hogy a Black Friday akciók mind a vevő, mind a kereskedő szempontjából win-win szituációt eredményezzenek - mutatott rá Gabonyi Dániel, az egyik legnagyobb LEGO választékot kínáló Kockashop ügyvezetője. Az idén próbálják szélesíteni a Black Friday vásárlók körét, olyan szegmenseket megszólítva, akit eddig nem tudtak kiszolgálni. Így a karácsonyra tervezők, az impulzív vásárlók, illetve az alaposan tájékozódó ügyfélrétegek mellett a gyűjtők, befektetők számára is készülnek egy-két termékkel.

A Mountex- amely az elmúlt években háromnapos Black Friday-t tartott, és folyamatos forgalomerősödést könyvelhetett el - az idén úgy döntött, "árral szemben úszik". November utolsó péntekén bezárja a boltjait, az alkalmazottak szabadnapot kapnak, amelyet kirándulásra, biciklizésre, egyszóval aktív pihenésre használhatnak fel. Mint Sárközy Mihály ügyvezető fogalmazott: arra ösztönzik a vevőiket is, hogy vásárlás helyett inkább a szabadban töltsék el a napot. Az ezzel kapcsolatos kampányukat november elejétől kezdik hirdetni. A webáruházat nem kapcsolják le, tehát aki online szeretne vásárolni, megteheti, ám nem lesz ügyfélszolgálat, és kimondott Black Friday akciók sem várják az érdeklődőket.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!