Nem megy jól a szekér az Applenek Indiában – hívja fel a figyelmet a Gizmodo cikke. Akár legyinthetnénk is, hogy ez nem is hír, csakhogy India a világ harmadik legjelentősebb telefonpiaca, amit azért teljesen elveszteni fájó. Mindeközben három kulcsembere is elhagyta a céget, méghozzá nem a milliárdos (ember!) piacon történő szenvedéstől függetlenül.
A kilépett vezetők mind olyan területen dolgoztak, melyek az Apple indiai terjeszkedésében játszottak volna fontos szerepet, de távozásukkal az egész eladási osztályt át kell szervezni.
Azok a fránya vámok
A Bloomberg értesülései szerint az Apple egyik legnagyobb baja a magas vámokkal van, melyek hatására a készülékeik ára 20 százalékkal is megdrágult, ami miatt a fogyasztók viszont előnyben részesítik a középes árfekvésbe eső kínai Xiaomi és a koreai Samsung termékeket. Ezt kompenzálandó a cég egyes készülékeit (mint pl. a 6S) helyben igyekszik legyártani, illetve régebbi modelljeit is megpróbálja újra piacra dobni. Ilyen többek között az iPhone SE, amit 375 dollárért árulnak, ami a helyi piaci viszonyok tekintetében még így is drágának mondható.
Az új stratégia kedvező hatásaira azonban még várni kell. A Bloomberg szerint az Apple épp hogy 3 millió készüléket tudott eladni tavaly és az eddigi adatokból úgy tűnik, hogy a 2018-as év még ennél is gyengébb statisztikát fog hozni.
A luxusmárkák kirekesztőek
Mindezek ellenére az Apple és különösen annak vezérigazgatója, Tim Cook nem látják ennyire kiábrándítónak a helyzetet. Cook adatai alapján a cég bevételei Indiában 16 százalékkal növekedtek az első negyedévben. Ettől függetlenül azonban sokan úgy látják, hogy az Apple – sok luxusmárkához hasonlóan – abba a helyzetben vergődik, hogy lejjebb kéne vágni az árait, ám ez a lépés alávágna a cég hosszú távú „vágyakozási értékének”. „Magyarán az Apple egy olyan piacra vár, mely hajlandó túl sokat fizetni egy telefonért” – sommáz a cikk. A cég vezérigazgatója természetesen hatalmas lehetőségekről beszél a piacon és tovább várja az indiai középosztály megerősödését.
„Az indiai iPhone eladások gyengére sikeredtek 2018 első felében és az Apple még akkor is rosszabb eredményeket fog elérni a tavalyihoz képest, ha a hagyományosan erős második félévben kiugróan jól szerepelne” – mondta el Neil Shah, a Counterpoint kutatási igazgatója a Bloombergnek.
Kínában is forró lehet a pite
Az Apple egyébként hasonló problémákkal küzd több ázsiai országban is, mint pl. Kína, ami pedig a cég második legnagyobb piaca. Az itteni visszaesést ugyan meg tudták állítani az iPhone X megjelentetésével, ám ettől még koránt sem vált biztossá a talaj az Apple lába alatt és a helyzeten rengeteget ronthat az USA és Kina között kialakuló kereskedelmi háború fokozódása is. (Trump egyébként Indiával is hasonló harcot vív, csak kisebb volumenben – a szerk.)
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!