Tesztelés fulladásig: a felhasználói élmény döntő fontosságú lehet az online vásárláskor

Tesztelés fulladásig: a felhasználói élmény döntő fontosságú lehet az online vásárláskor
A webáruházak teszteléséhez szükséges jó tanácsokat osztunk meg UX megközelítéssel, azaz arra keressük a választ, hogyan lehet fokozni a felhasználói élményt egy online vásárlás során.

Tesztelni a legegyszerűbb dolog a világon, – gondolják sokan – legyen szó egy új étteremről, ruháról vagy akár egy webáruházról. Az alábbiakban a webáruházak teszteléséhez szükséges jó tanácsokat osztunk meg UX megközelítéssel, azaz arra keressük a választ, hogyan lehet fokozni a felhasználói élményt egy online vásárlás során - írja a kosarertek.hu.

Ahhoz, hogy a tesztelésbe fektetett erőforrás megtérüljön, érdemes átgondolni, hogy mikor, kivel, mit és min szeretnénk tesztelni, és ha már megvannak a teszt eredmények, mihez kezdünk velük.

Általános szabályok a felhasználói teszteléshez
A legelső és legfontosabb szabály, hogy MINDIG TESZTELJÜNK! Akkor is, ha még csak az elképzelés született meg, akkor is, ha biztosak vagyunk a dolgunkban, és feleslegesnek érezzük kikérni más véleményét. Főleg az utóbbi esetben érdemes egy gyors teszttel validálni az ötletet. Az unalomig ismételt közhely a tesztelésre is érvényes: a fejlesztési folyamatban minél előbb derül ki egy funkcióról, hogy felesleges, annál több pénzt spórolunk meg vele.

Magáról a tesztelésről érdemes megjegyezni, és a tesztelő személynek is fontos hangsúlyozni, hogy nem őt, hanem a webáruházunkat teszteljük, azaz ő nem tud hibázni. Bármilyen problémába ütközik, az a rendszer hibája, amit javítani szükséges, ezért annak örülünk, minél több hibára bukkan rá! Gyakran előfordul, hogy a tesztelő valamilyen ajándékot kap a tesztelésért, ezért – és udvariasságból – akaratlanul is használhatónak, szépnek fogja mondani a webáruházunkat, még akkor is, ha nem teljesen gondolja így. Ezért érdemes hangsúlyozni, miért fontos a kendőzetlen őszinteség a tesztelés során.

Nehéz megállni, de nem szabad tesztelés közben visszajelzést adni a tesztelőnek, hiszen az életben sem lesz mögötte egy segítő, aki végigvezeti a folyamatokon. Kártyások előnyben vannak, itt bátran lehet használni a pókerarcot.

Talán meg sem kell említeni, hogy a személyes tesztelés miért fontos. Minden rezdülés, hezitálás, elejtett félmondat hasznos információ az arra fogékony füleknek.

Viszont jó, ha rá tudjuk venni a tesztalanyt arra, hogy hangosan gondolkodjon, beszéljen tesztelés közben. Mert egy 3 perces megállás nem sokat mond el, viszont ha közben megtudjuk, hogy arról gondolkozott a tesztelő, hogyan kellene továbblépnie, aztán kereste a menüpontot, azzal már lehet valamit kezdeni.

Mennyiség helyett minőség! Nem kell megijedni attól, honnan szerzünk több tucat tesztelőt: öt tesztelésből ki lehet hozni a főbb hibák 90%-át. Ráadásul érdemes egyenként tesztelni és minden teszt után javítani a hibákat, így látványos fejlődést fogunk tapasztani a rendszeren.

Egy jó teszt húsz, de maximum harminc perces. Ez alatt kiderülnek a legfontosabb hibák a rendszerben. Sokszor egy 5 perces feedback kör a felhasználókkal sokkal többet ér, mint 1 óra erőteljes gondolkodás a teljes menedzsment és a fejlesztők bevonásával. A teljes cikk itt érhető el.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!