Szevasztok, webshopok - úgy vásárolunk a neten, mintha nem lenne holnap - Mondovics Péter vendégszerzőnk írása

Szevasztok, webshopok - úgy vásárolunk a neten, mintha nem lenne holnap - Mondovics Péter vendégszerzőnk írása
Biciklizés, ágyban fekvés, vécén ücsörgés, tévé nézés – mi a közös bennük? A válasz tökéletesen jellemzi az elmúlt évünket: mind a négy élethelyzetben vásároltunk már a magyarok a világhálóról. 2020-hoz képest újdonság, hogy az 50 évesnél idősebbek is rákaptak az online shoppingolásra, a kártyamentés továbbra is népszerű a vásárlók körében, a bankkártyás fizetési lehetőség pedig sokaknak egyet jelent a megbízhatósággal. Olyan momentum van az e-kereskedelemben, aminek meglovagolásával a webshopok hosszú távon biztos vevőkört építhetnek.

Gyors körkép – így e-vásárlunk mi

Az online annyira szerves része lett az az életünknek, hogy szinte nincs olyan helyzet, ahol ne rendeltünk volna a netről: az e-vásárló magyarok* több mint fele rendelt már online ágyában fekve vagy tévénézés közben, 23 százalékuk tömegközlekedés, 3 százalékuk pedig vezetés közben is vásárolt már az világhálóról – derül ki a 2021-es Fizetési Élmény Riportból*.

Ráadásul az, hogy milyen helyzetben vásárolunk összefügg azzal, hogy mit vásárolunk: például a fürdőszobából, vagy a mellékhelyiségből legtöbbet háztartási termékeket veszünk, a gyerekekkel való foglalkozás közben, a játékok vásárlása a leggyakoribb. Ennek a kiterjesztett “mindig online” jelenlétnek azonban van egy sötét oldala is: az emberek 5 százaléka életveszélyes szituációban is vásárolt már online, például biciklizés vagy vezetés közben - ezekben a helyzetekben az emberek legtöbbször műszaki cikkeket vásárolnak.

A tipikus hazai online vásárló városlakó (77%), minimum érettségivel rendelkezik (84%), és 55 százalékuk háztartásának havi nettó jövedelme 300 ezer forint felett van. Idei újdonság, hogy arányaiban az 50 évesnél idősebbek között a legtöbb az új belépő, ugyanakkor a webshopok célközönsége jellemzően még mindig a 18-39 éves korosztályból kerül ki.

Idén 100-ból 30 magyar rendel negyedévente, 20 honfitársunk havonta, 6 pedig hetente minimum egyszer a világhálóról. Nagyon úgy tűnik, hogy ez a tendencia jó ideig nem fog megváltozni: az online vásárlás területén aktív honfitársaink 90 százaléka-a minimum annyit tervez idén rendelni a netről, mint a tavalyi rekord évben.

Webshopok: szörfdeszkát elővenni, olyan hullám jön, amit meg kell lovagolni!

Az első ránézésre transzparens, megbízható fizetési rendszereknek szerepének fontosságát jól mutatja, hogy 10-ből 9 magyar hagyott abba online vásárlást a célegyenesben, tehát úgy, hogy a kiválasztott termék már a kosarában volt, de a fizetés előtt végül mégis elállt a tranzakciótól.

Ebbe a trendbe illik, hogy az online vásárlás egyik legkritikusabb - és a PSD2 életbe lépése után pedig az egyik legbonyolultabb - szakaszánál, a fizetésnél egyre többen alkalmazunk biztonságos és kényelmes megoldásokat:

- e-vásárlók több mint fele (54%) a bankkártyás opciót preferálja,

- 1 év alatt 10 százalékkal nőtt a mobiltárcát használók száma,

- minden 2. magyar mentette már el kártyaadatait valamelyik szolgáltatónál,

- hasít a biometrikus azonosítás – 10-ből 6-an használták már ujjlenyomatukat fizetési jóváhagyásra

- pusztán az, hogy van lehetőség kártyás fizetésre, bizalmat sugároz: 40 százalékra nőtt azok száma, akik szerint ez az opció önmagában erősíti egy webshop megbízhatóságát.

A kártyahasználat és a bizalom közötti erős kapcsolatban valószínűleg komoly szerepet játszik a chargeback funkció, aminek köszönhetően csalás esetén teljes biztonságban van a vásárló pénze, ha kártyával fizet, ellentétben utánvétellel vagy átutalással.

Összefoglalva

Aranykorát éli az online kereskedelem, aminek a webshopok lehetnek a legnagyobb nyertesei, ha meghallják a vásárlói igényeket, és ennek részeként olyan ergonomikus és biztonságos fizetési megoldásokat tesznek elérhetővé, amivel villamoson utazás közben fél kézzel is könnyedén rendelhetünk a netről.

Hajrá e-kereskedelem, hajrá magyar webshopok!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Mondovics Péter

2013 óta a Mastercard digitális megoldásokért, kereskedői kapcsolatokért és loyalitás programokért felelős marketing vezetője vagyok. Az utóbbi években egyre inkább az AI-alapú rendszerek, a …