Számlázás az online kereskedelemben - jó, ha ezekkel tisztában vagy!

Számlázás az online kereskedelemben - jó, ha ezekkel tisztában vagy!
Egyre több webáruház nyílik, egyre nagyobb mértékben fedi le a kereskedelmet az online piac. Van-e különbség az online kereskedelem számlázásában? Mit jelent ez a gyakorlatban egy webáruház életében?

Mit is nevezünk Online kereskedelemnek? Online kereskedelemről beszélünk akkor, ha a vevő és az eladó vásárlási folyamatának bármely szakaszában elektronikus kapcsolat áll fenn. Ez akár megnyilvánulhat csupán egy online fizetési módban is.

Szűkebb értelemben, hétköznapi viszonylatban a webáruházak működését tekintjük e- kereskedelemnek, amely olyan kiskereskedelmi tevékenység, amely során az eladó a szolgáltatást vagy terméket elektronikus úton (például interneten webshopban) értékesíti. Eladó a szolgáltatásnyújtást vagy termékértékesítést nyújthatja magánszemélynek, ezt nevezzük a mai közkedvelt megnevezések alapján b2c (business-to-customer) típusú e-kereskedelemnek, vagy eladó egy vállalkozásnak kínálja termékét, szolgáltatását, ezt nevezzük b2b (business-to-business) típusú e- kereskedelemnek.

Nyugta vagy számla adása a kötelező?
Az e-kereskedelmi tevékenységhez az eladó kereskedőnek egyéni vállalkozónak vagy cégnek kell lennie, így adószámmal rendelkező adózóról beszélünk. Az online kereskedelem során van lehetőség nyugta adására, ha a nyugtaadás feltételei megvalósulnak (azaz a megvásárolt árú ellenértékét legkésőbb a teljesítést időpontjáig készpénzzel, készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel vagy pénzhelyettesítő fizetési eszközzel kiegyenlíti a vevő). Mivel a nyugtát nem lehet előre kiállítani, ezért a termék átvételekor a futárnak kellene a helyszínen nyugtát írnia vagy nyomtatnia. A gyakorlatban ennél sokkal egyszerűbb, hogyha a számla előre kiállításra kerül vevő részére. A számla lehet elektronikus, amely megküldhető e-mailben van papír alapú, amely a termékkel postázható. Ahhoz, hogy a számlát minden esetben ki tudjuk állítani, a webáruház felületén lehetőséget kell biztosítani vásárló részére a számlázási adatok megadására. Abban az esetben, ha a csomag visszatér a feladóhoz, mert a vevő meggondolta magát és eláll a vásárlástól, akkor sztornó számlát kell részére kiállítani a szóban forgó gazdasági eseményről.

Hová lehet értékesíteni

Terméket értékesíteni és szolgáltatást nyújtani az e-kereskedelem során egyaránt lehet belföldön, külföldön: Közösségen belül és Közösségen kívülre, azaz harmadik államba. A létrejött vásárlás során minden esetben meg kell tudnunk állapítani, hogy: magánszemélynek vagy cégnek történt az eladás, illetve a szolgáltatás helye vagy a termékértékesítés hol történt. Ennek a számlán szereplő ÁFA tartalom miatt van jelentősége.

Távértékesítés, a speciális értékesítés

2015. január 1-jétől uniós irányelv alapján a telekommunikációs szolgáltatások, rádiós és televíziós műsorok, valamint elektronikus úton nem adóalany részére nyújtott szolgáltatások után az igénybe vevő személy letelepedési helye szerinti államban, azaz a fogyasztás tagállamában kell az ÁFA-t megfizetni. Az ÁFA mértékét a teljesítés helye határozza meg, az hogy a nem adóalany vásárló hol lakik vagy tartózkodik.

Milyen nyelvű legyen a számla

Magyar webáruházban történő vásárlásról a számlát magyar nyelven kell kiállítani, de az adatok más nyelven is megjeleníthetők. Amennyiben az ügyfélkör belföldi és külföldi egyaránt, akkor használjunk kétnyelvű számlasablont. Ha a számla részben vagy teljesen nem magyar nyelvű, akkor egy esetleges adóigazgatási eljárás során az adóhatóság kötelezheti számlakibocsátót a számla hiteles fordíttatására. Fizetési módok, lehetőségek Az online kereskedelemben a fizetés történhet átutalással, bankkártyával előre, a helyszínen készpénzzel, utánvéttel, bankkártyás terminálon keresztül. A fizetés variálható a szállítással: bolti átvétel, postázás, postapont, futárszolgálat, csomagküldő átvételi hely, stb. A legtöbb webáruház motor és számlázó már tartalmazza a különféle fizetési módokat és szállítási lehetőségeket.

Folyamatok lefedése
Webshop tulajdonosként vizsgáljuk meg és mérjük fel, hogy az e-kereskedelem során a szolgáltatásnyújtáshoz vagy termékértékesítésünkhöz milyen folyamatok tartoznak. Egy felhőszolgáltatást biztosan nem kell házhoz szállítani, ezért érdemes és egyben költséghatékony a számlát is elektronikusan kiküldeni a vevő részére. Míg egy ruházati webáruház biztosan csomagküldéssel valósítja meg a teljesítést, illetve valószínűleg sok sztornó számlát kell kezelnie (nem megfelelő méret, szín stb miatt). Ezért érdemes a folyamatok alapján választani megfelelő webáruház motort és számlázót, mint például a T-Systems Magyarország Zrt. által forgalmazott Billzone.eu Online Számlázó, amely széleskörben lefedi az e-kereskedelemben felmerült igényeket.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Katona Andrea

2014 óta a piacon lévő Billzone.eu online és elektronikus számlázó szolgáltatás termékfelelőse. Számlázási szakértőként jártas az e-számla, digitális aláírás, időpecsét kérdéskörben, ...





Címkék: Katona Andrea