POS terminál, QR kód vagy mobiltelefonos kártyaelfogadás?

POS terminál, QR kód vagy mobiltelefonos kártyaelfogadás?
A sarki péknek is biztosítania kell januártól, hogy a reggelente megvásárolt két kiflit is bankkártyával vagy egyéb elektronikus fizetési módon fizethessük ki, ha úgy szeretnénk. Annak járt utána a Kosárérték, milyen lehetőségek közül választhat egy szolgáltató vagy kereskedő, hogy megfeleljen az új törvényi előírásnak.

A közösségimédia-felületeken is aktív kampány folyik az ügyfelek megszerzéséért, hiszen egy új szabályozás szerint készpénz mellett elektronikus fizetési megoldást is köteles biztosítani vevői részére 2021. január 1-től minden online kasszára kötelezett kereskedő és szolgáltató vállalkozás - írja a Kosárérték. A szabályozás egyszerűen rendezte a kötelezettek körének kérdését, hiszen online pénztárgép használatához kötötte a bankkártyaterminál használatát. Egy tavaly év végi adat szerint hozzávetőleg 213 ezer online pénztárgép működik Magyarországon, de csak 147 ezer POS terminálnál lehet kártyával fizetni. A lehetőség biztosítása így mintegy 60 ezer vállalkozást érint.

A törvényi változás nem teszi kötelezővé a POS terminált, „csak” azt, hogy folyamatosan rendelkezésre álló elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítani. Minden cégnek magának kell eldöntenie a forgalma, az átlagos kosárérték vagy a nála jellemző vásárlási szokások ismeretében, hogy milyen megoldást választ.

Növekvő kártyás fizetések

Az intézkedés elsődleges célja a készpénzhasználat visszaszorítása és a gazdaság fehérítése volt, ugyanakkor pandémia pozitív hozadékaként egyre népszerűbbé váltak az érintésmentes, bankkártyás fizetési lehetőségek, és a fogyasztók egyre nagyobb számban igénylik ezeket. 2020-ban a kártyás fizetések száma 17 százalékkal, értéke 21 százalékkal nőtt, a Mastercard adatai szerint a bankkártyás fizetés lehetősége akár 20 százalékkal is növelheti a vállalkozás forgalmát.

Az elektronikus fizetési forgalom 2020 utolsó hónapjában csaknem 10 százalékkal nőtt az OTP Bank adatai szerint az előző év decemberéhez képest. Jelentős átrendeződést is tapasztaltak: míg a korlátozások miatt a fizikai kontaktusok száma minimálisan csökkent, tehát ritkábban vásároltak az emberek, a vásárlások értéke nőtt.

Bár a törvény január elsejétől kötelezi a boltokat az elektronikus fizetési lehetőség biztosítására, a kisebb kereskedők közül még sokan nem tettek ennek eleget. A fizetési szolgáltatók éppen ezért élénken kommunikálnak az év első heteiben, a törvényi kötelezettséget kiaknázva különféle konstrukciókkal, induló kedvezményekkel próbálnak új ügyfeleket szerezni, és POS terminálokat, szolgáltatásokat értékesíteni.

Ki igényeljen POS terminált?

A pénzintézetek általában a 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak ajánlják a POS-terminál igénylését. Ezekkel a terminálokkal bármelyik kereskedő képessé válik a bankkártyák mellett egészségpénztári-, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is.

A bankszámlának és a bankkártyás fizetési lehetőségnek is díja van, jelenleg a bankkártya-elfogadóhelyeknek kell viselnie minden költséget. A POS terminálon keresztüli kártyás fizetések költéségét minden esetben kizárólag a terminál üzemeltetője, tehát a kereskedő, a szolgáltató fizeti meg. A százalékban meghatározott jutalékok mellett előfordul, hogy fix tételes díjak is kapcsolódnak a kártyás fizetéshez. Ráadásul a kisebb értékű online fizetéseknél, vagy az alacsony árréstartalmú termékeknél jelentős többletköltségként jelentkezik az elfogadó helyeknél, így lehet, hogy a reggeli két kifli kártyás megvásárlásával a sarki péknek profit helyett deficitet termelek. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!