Online vs. személyes vásárlás: hogyan alakulnak a trendek?

Online vs. személyes vásárlás: hogyan alakulnak a trendek?
Az e-kereskedelmi rendszerek egyik pillanatról a másikra váltják le a jól bevált és hagyományos életforma sajátosságait. A számítógépek és az internet elterjedése csak a kezdet volt, az okostelefonok/tabletek használatával már tényleg bárhol, bárhonnan és bármelyik percben elintézhetjük még a villanyszámla adatainak „bediktálását” is.

Az analóg és digitális életformának egyaránt megvannak a maga előnyei és hátrányai. Az online térben való vásárlás során is akadnak hiányosságok, de mindent kárpótol, amikor pizsamában, kávét szürcsölve, a kanapé kényelmében, csupán pár percet vesz igénybe a szülinapi ajándékvásárlás.

Az online vásárlásról általánosságban
Ahány technológiai megközelítés, annyi e-kereskedelemmel kapcsolatos meghatározás létezik. A lényegen azonban nem változtat, ugyanis bármilyen online térben zajló üzleti tranzakciót definiálhatunk az e-kereskedelem egy bizonyos területeként, mint az elektronikus

● áruházakat,

● bankokat,

● és pénztárcát (= online hitelkártya) is.


Ma már egyre hangsúlyosabbá válik mind a három terület együttes használata, azonban az online áruházak még mindig közel a legnépszerűbbek. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy a hazai online vásárlás top három területe nem a ruhavásárlásban merül ki. A magyarok legnagyobb százaléka háztartási és vegyi árut, kozmetikai terméket és gyógyszert/vitaminokat vásárol online.

Az online vásárlás folyamata
Az online vásárlás folyamata hatékony, gyors és három egyszerű lépésben elvégezhető. Az online áruházakban történő vásárlás esetén nincs szükséged másra, mint egy gyors internetes böngészésre, amit a számodra legszimpatikusabb webshop kiválasztása követ. Ezután megkeresed a terméket, belehelyezed az online kosaradba, és kiválasztod a számodra legkényelmesebb fizetési és szállítási módot.

Lehetséges fizetési és kiszállítási módok
A fizetési módok között kiválaszthatod, hogy banki átutalással, vagy utánvéttel és készpénzzel egyenlíted ki a tartozásodat. Hiába, hogy előreutalni sokkal kényelmesebb, biztonsági okokból még mindig többen választják az utólagos fizetés lehetőségét.

Az online vásárlás esetében is beszélhetünk személyes átvételről, azonban az kevésbé gyakori a házhozszállítással szemben. A legtöbben az online áruházakkal szerződésben lévő csomagszállító igénybevételét választják a termék átvételére, de léteznek köztes megoldások is, mint például a csomagpontok.

Az elmúlt évek online vásárlási trendjei


#1 A kosárérték folyamatos növekedése

Az online vásárlás teljes mértékben beszivárgott az életünkbe, amelyet bizonyítanak a folyamatosan növekvő statisztikai adatok. Az elmúlt öt évben érdemes megfigyelni a kosárérték módosulását, amely megmutatja, hogy egy internetes webáruház vásárlói átlagosan mekkora értékben vásárolnak. Több piackutató cég is évről-évre megosztja az ehhez kapcsolódó statisztikáit, amelyben megfigyelhető, hogy amíg a kosárérték 2013-ban átlagosan 8500 forintot jelentett, az napjainkban már eléri a több mint 20.000 forintot is.

#2 Az online vásárlás top területei

Az online vásárlás trendjei tekintetében a leghangsúlyosabb változást a FMCG (= gyorsan forgó fogyasztási cikkek) szektor termékei jelentik. Mire kell gondolnod, amikor ezt hallod? Arra, hogy az online rendelések esetén előtérbe kerülnek a háztartási és vegyi áruk, mint a fürdőszobai gyorsan elhasználódó eszközök vagy az élelmiszerek.

Az online top vásárlási területek változását a konverziós ráta segítségével követheted nyomon, ami megmutatja, hogy egy online webshop látogatója mekkora százalékban válik végül vásárlóvá. Az FMCG termékekkel kapcsolatban 2016-ben csupán 1,37%-os konverziós értéket mértek, ami 2017-re 2,12 %-ra felszökött.

#3 Hazai e-kereskedelem
A hazai trendek adatai egytől-egyig bizonyítják, hogy az online vásárlás világa Magyarországon is egyre nagyobb teret nyer magának. A 2013-2017 közti periódus statisztikáit megvizsgálva, jelentős megugrást láthatunk a számok terén. Csak hogy párat említsünk a sok közül, 5 év leforgása alatt

● az online szektorban vásárlók száma 2 millió főről 3 millió főre,

● az online kiskereskedelmi forgalom/bevétel 200 milliárd forintról 310 milliárd forintra,

● a kosárérték pedig több mint a felére emelkedett.


Online vásárlás napjainkban

Napjainkban már az élet természetes velejárójaként kezeljük az online vásárlás lehetőségét, mi több, már sokszor eszünkbe sem jut, hogy személyesen nézelődjünk. Az e-kereskedőknek érdemes folyamatosan résen lenniük, hiszen minél több minden megtalálható az interneten, annál nagyobb konkurenciáról beszélünk. Ebből kifolyólag nem mindegy, hogy az internetes áruházak üzemeltetői kiket választanak célközönségüknek a termékeladások és a hirdetések feladása során.

A legfrissebb adatok szerint az online vásárlók 60%-a 40 év feletti korosztály. A nemek tekintetében arányos megoszlásról beszélhetünk. A férfiak és nők 50-50%-át jelentik az internetes vásárlók körének, így az online kereskedőknek érdemes széleskörű termékpozícionálásban gondolkodniuk.

Az e-kereskedelem témaköre természetesen megjelenik az idei Internet Hungary konferenicán is, hiszen nem mindegy, hogy egy márka mit tehet, ha nincsen saját online értékesítése és persze a PSD-2 is kimeríthetetlen témakör.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!