Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre
Az online bevásárlás lassan már évtizedes múltra tekint vissza hazánkban, azonban az igazi fellendülést a koronavírus-járvány miatti korlátozások hozták el számára. Napjainkban egyre több élelmiszerbolt vállal házhozszállítást, a kisebb családi vállalkozásoktól a multinacionális hipermarketekig.

A verseny kifejezetten nagy az online térben és nem valószínű, hogy a közeljövőben csökkenne a kereslet a szolgáltatás felé - írja a kosarertek.hu. Mindenki a találati lista élére vágyik, hiszen egy előkelő pozíció hosszú távon kecsegtet magas organikus forgalommal. Bejegyzésünk ezt a témakört igyekszik körbejárni: egy rövid versenytárselemzés keretében megnézzük, kikkel kell versenyeznünk, milyen lehetőségeink vannak, és mire kell figyelnünk, ha a találati lista élmezőnyébe vágyunk az online bevásárlás témakörében.

A versenytárselemzés lépései

A versenytárselemzés egy többlépcsős, egymásra épülő folyamat, ahol minden lépésnek megvan a maga szerepe és fontossága.

Első a versenytársak azonosítása. Biztosan vannak elképzeléseid, hogy kikkel kell felvenned a versenyt az élelmiszerpiacon. Még ha ezek valószínűleg többségében helytálló megállapítások is, egy-egy célzott Google keresés bármikor tartogathat meglepetéseket.

Ha a versenytársakat meghatároztuk, a következőkben minél több hasznos információt kell összegyűjtenünk róluk. Milyen kulcsszavakra építik fel SEO stratégiájukat, honnan származik organikus forgalmuk vagy milyen tartalom található weboldalaikon.

Végül pedig backlink profiljuk, azaz az oldalukra mutató hivatkozások elemzése szolgálhat értékes adatokkal.

A versenytárselemzés végső célja saját stratégiánk felépítése, így minden lépést kellő körültekintéssel kell elvégezni. Fel kell fedezni versenytársaink erősségeit ugyanúgy, mint gyengébb pontjait. Mi az, amit tanulni tudunk tőlük, milyen területeken nem érdemes (egyelőre) versenyezni velük, illetve hol tudunk lépéselőnybe kerülni? Nézzünk is meg kicsit közelebbről!

Hogyan azonosítsuk versenytársainkat?

Az élelmiszer-kereskedelem témakörében szinte mindenki tud legalább öt olyan vállalatot, amelyek piacvezetőknek számítanak. Azonban közel sem biztos, hogy a megállapítás helytálló az internetes kereskedelem vonatkozásában, hiszen nem ugyanazokkal versenyzünk offline, mint online.

Online versenytársainkat a megfelelő kulcsszavak alapján tudjuk megtalálni, amelyek meghatározásában két szempont lehet nagy segítségünkre. Egyik a keresési mennyiség, amely azt mutatja meg, hogy havonta mennyi felhasználói lekérdezés érkezik az adott kulcsszóra. A másik pedig a kulcsszó nehézsége, ami lényegében arra utal, hogy mekkora rá a verseny. Így jelen témakör két legrelevánsabb kulcsszava az „élelmiszer házhozszállítás” és az „online bevásárlás”. Mind a kettőre nagy a verseny és több ezer keresés érkezik rájuk havonta.

Hogyan alakult a találati lista az elmúlt időszakban?

A vizsgált kulcsszavakra érkező felhasználói lekérdezések száma a tavalyi évben két alkalommal volt kiugróan magas: márciusban (ekkor toronymagasan), illetve novemberben – abban a két hónapban, amikor a járványhelyzet miatti aktuális korlátozások bejelentésére sor került.

Az elmúlt másfél év eseményei erőteljesen befolyásolták a találati listát. Az Auchan, a GRoby vagy a CBA Príma amellett, hogy sok éve elindította házhozszállítási szolgáltatását, a SEO-ra is nagy hangsúlyt fektetett, hiszen már jó ideje az élmezőnyben szerepelnek, jelentős forgalmat generálva az organikus keresésekből.

Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

A Tesco versenytársai közül elsőként indította el házhozszállítási szolgáltatását, korábban mégis elsősorban a „Tesco online” és hasonló kulcsszavakra rangsorolt előkelő helyeken. Valószínűleg szolgáltatási területük bővítésével együtt fontosnak tartották a további kulcsszavakra való optimalizálást is, hiszen az „online bevásárlás” kifejezésre idén tavasszal jelentek meg a találati lista elején, ahol azóta is őrzik vezető helyüket. A legnagyobb organikus forgalmat azonban még mindig a „Tesco-specifikus” keresések hozzák számukra, mint a „tesco bevásárlás”, a „tesco webshop” vagy a „tesco házhozszállítás”.

A Kifli.hu Csehország egyik legnagyobb kereskedelmi vállalataként kezdte meg működését 2019 végén Magyarországon is. Nagy reményekkel szállt be egy kiélezett versenybe, ahol nem okozott csalódást. Nem csak a legrelevánsabb keresések találati listájában foglal el jó helyet, hanem különböző kulcsszavak, mint a szállítás, ételfutár vagy online vásárlás is szép számban hozzák számára a látogatókat.

Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

A Netpincér szintén új szereplő a piacon: a tavalyi év végén indított NetPincér market az elsősorban „élelmiszer házhozszállítás” kulcsszóra optimalizált (erre utal az URL is), majd folyamatosan lépdelve felfelé a találati listán foglalta el jelenlegi vezető pozícióját.

A ROKSH pedig egy magyar startup, ahol nem saját termékeik, hanem a legnagyobb online élelmiszerboltok kínálatából (akár Tesco vagy GRoby) válogathatunk. Tekintettel arra, hogy az idei évben együttműködést kötöttek a házhozszállítást saját tevékenységként nem végző Aldival, az „Aldi házhozszállítás” kulcsszó szállítja organikus forgalmuk egy jelentős részét. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!