Dübörög az e-kereskedelem: lépten-nyomon webshopok nőnek ki a földből, ahogy ezt számos hazai felmérés, és saját tapasztalataink is megerősítik a BIG FISH-nél - írja a kosarertek.hu. Persze ezeknek csak a töredéke lesz hosszú távon is sikeres, hiszen a “sok az eszkimó, kevés a fóka” elv alapján nem is lehet másképp: csak azok tudnak fennmaradni, akik meg tudják szólítani a vevőiket, jó minőségben tudják kiszolgálni őket, és persze megfelelő nyereséget is el tudnak érni a működésük fenntartásához és növekedésük biztosításához. Ehhez viszont tudatos tervezésre, következetes munkára és kellő mennyiségű tőkére is szükség van. Nézzük, hogy mi az 5 legjellemzőbb banánhéj, amin sok kezdő kereskedő elcsúszik, amikor online üzletbe kezd.
1. Nem megfelelő az üzleti tervezés
Szinte már közhelynek tűnik, de sajnos még mindig rengetegszer előfordul, hogy úgy vág bele egy vállalkozó az üzletbe, hogy annak alapvető folyamatait sem tervezi meg, vagyis semmilyen előzetes üzleti tervet nem készít. Persze lehet a megérzésekre és az ösztönökre is hagyatkozni, nem vitatom, hogy ezek is fontosak, de egy sikeres üzlethez ez nem mindig elég.
Miért kell üzleti terv? Maradjunk egy korábbi példánál: cicás webáruházat akarunk nyitni, hiszen nekünk is vannak cicáink, és tudjuk, hogy sokan vannak, akik bármit bármennyiért megvesznek kis kedvenceiknek. Ez eddig a megérzés, de ezen felül fel kell tennünk konkrét kérdéseket:
- Pontosan milyen termékeket, szolgáltatásokat akarunk árulni?
- Kik a potenciális beszállítóink?
- Pontosan kikből áll a célközönségünk?
- Milyen csatornán akarjuk elérni őket?
- Hogyan győzzük meg őket arról, hogy tőlünk vásároljanak?
- Hogyan juttatjuk el hozzájuk a terméket?
Üzleti tervet sokféle módszer alapján készíthetünk. Akár a manapság divatos Lean canvas módszert, akár a klasszikusnak mondható Osterwalder-féle Business model canvast, vagy az interneten fellelhető számos más üzleti tervezési keretet is használhatjuk, a lényeg, hogy olyat válasszunk, ami a tevékenységünknek és elképzeléseinknek leginkább megfelel.
Nagyon fontos, hogy külön kitérjünk a pénzügyi tervezésre! A fentiek fényében számolni kell a várható forgalommal, az egy csomagra jutó kosárértékkel, be kell lőni a megfelelő árrést, és természetesen tervezni kell az egyszeri és rendszeres költségekkel is. Vagyis előre le kell modellezni a vállalkozás működését, hogy időben kiderüljön, ha valamivel nem megfelelően számoltunk, és újra tudjuk tervezni a számokat. Ezzel elkerülhetjük, hogy élesben fussunk bele olyan hibákba, amelyek a frissen elindult vállalkozásunk gyors végét jelenthetik. A teljes cikk itt érhető el.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!