Mutatunk valamit, amit marketingeszközként használhatsz az online áruházadnál

Mutatunk valamit, amit marketingeszközként használhatsz az online áruházadnál
Egy webáruházat leginkább talán az különböztet meg egy fizikai üzlettől, ahogyan a vásárlóit kiszolgálja: egy online felületen leadott rendelést kell néhány napon belül teljesíteni – jellemzően oly módon, hogy nem a vásárló megy a megvásárolt termékhez, hanem a megrendelt termék megy a vásárlóhoz. A rendelések teljesítése a webáruház logisztikai feladatainak azon meghatározó része, amit a szakzsargon angolul Order Fulfillment-nek nevez.

De mi is ez az order fulfillment? Tulajdonképpen egy logisztikai folyamat, ami a vásárló rendelésével kezdődik, és a csomag kézbesítésével ér véget. Egy folyamat, ami megannyi lépésből áll, a készletezéstől kezdve a csomagok összekészítésén és lezárásán át a kiküldésig, amibe beletartozik a termékek raktározása, a beérkező megrendelések feldolgozása, a csomagok összekészítése, feladása, számlázása, kiküldése, kiszállítása. Egy folyamat, ami jó tervezéssel gyors és hibamentes lesz, de rosszul megtervezve sok hibát eredményezhet. Éppen ezért egyre több webáruház dönt úgy, hogy megszabadul ettől a tehertől, és inkább kiszervezi ezt a folyamatot – szerencsére erre már a magyar piacon is van több lehetőségük - írja a kosarertek.hu.

Az Order Fulfillment tekintetben – eltérő készletgazdálkodásuk alapján – három csoportba sorolhatjuk a webáruházakat. Vannak olyan webshop-ok, amelyek kizárólag a vásárlói rendelések alapján szerzik csak be a szükséges árukészletet, vannak, akik folyamatosan készleten tartják a termékeiket, és a harmadik csoport, a jellemzően nagyobb választékkal rendelkező webáruházak, amelyek leginkább a gyorsan fogyó vagy kiszámítható fogyással rendelkező termékekből beraktároznak, de a ritkán eladott termékeket csak a vevői megrendelések során szerzik be.

A készletgazdálkodás előnyei és kockázatai
Mielőtt megnéznénk, milyen veszélyek és lehetőségek rejlenek az Order Fulfillment-ben érdemes áttekinteni, hogy milyen előnyei, hátrányai, és kockázatai lehetnek, ha egy webáruház a termékekből raktárkészletet tart.

Mert több olyan tényező van, amit e tekintetben mérlegelni kell, és tapasztalataim szerint sok webáruház dönt amellett, hogy csak annyit rendel a beszállítóitól, amennyire vásárlói rendelése van, egy darabbal sem többet.

Hogy miért? Mert..

  • a raktárkészletnek jelentős a tőkeigénye
  • nehéz megtervezni, mit fognak rendelni a vásárlók
  • lejárhat a termék, ha romlandó, vagy van szavatossági ideje
  • hely és infrastruktúra (állványok, polcok), esetleg külön engedély kell a raktározáshoz, tároláshoz
  • plusz adminisztrációs terhet jelent a készletnyilvántartás.


Persze nagy a dilemma, mert a hátrányok mellett előnye is van a készletezésnek, nem is jelentéktelen. Ez az előny pedig nem más, mint a két legfőbb vásárlói elvárás: 

  • a termék legyen készleten
  • a rendelést megkapja gyorsan.


Statisztikailag igazolt, hogy a vásárlók szívesebben rendelik meg a terméket ha azt látják, hogy az készleten van. Pontosabban azokat a webáruházakat részesítik előnyben, amely gyorsabb teljesítést vállal. Mert a gyorsaság már elvárás, nem ritka, hogy a vásárló már a rendelés napján érdeklődik az ügyfélszolgálatnál, hol jár a csomagja.

Mitől függ a készletezés? A raktárkészlet kérdését általában a tőke (vagy annak hiánya) vagy az üzleti modell dönti el. Ha van rá pénz, és az üzleti modell megkívánja, van raktárkészlet is. Pénz hiányában viszont nem tud a vállalkozás készletet finanszírozni, de a választék sajátossága, vagy a beszerzési kondíciók is indokolhatják a készletezés mellőzését.

Létezik egyébként erre is megoldás: bizományos vásárlásnak hívják. A könyvpiacon például bevált gyakorlat, hogy a kiadótól vagy nagykereskedéstől úgy rendelhetnek az üzletek, hogy a termékeket csak azt követően kell kifizetniük, ha azt a bolt már eladta. Ez megoldja a készletfinanszírozás kérdését. Bár nem elterjedt, de erre a könyvpiacon kívül máshol is van lehetőség. Érdemes egyeztetni a forgalmazóval, gyártóval, hátha ők is odaadják a terméküket bizományba.

De nézzük meg, miért is olyan fontos készleten tartani a termékeket. A teljes cikk itt érhető el.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: webshop