Mutatjuk mit tehetsz, ha gond van a neten rendelt termékeddel

Mutatjuk mit tehetsz, ha gond van a neten rendelt termékeddel
Elállási jog, utánvét, fizetési meghagyásos eljárás. Érdemes tisztában lenni ezekkel a fogalmakkal és vásárlói jogainkkal, ha online rendeltünk karácsonyi ajándékokat.

Egyre népszerűbb az online kereskedelem, különösen karácsony idején. Még a lakást sem kell elhagyni hozzá, ami kifejezetten előnyös egy világjárvány idején. Bár az online vásárlók száma folyamatosan nő, sokan nincsenek tisztában azzal, milyen jogok illetik meg internetes vásárlás esetén, vagy akkor, ha valami probléma van a neten rendelt termékkel - írja a 24.hu.

Sokan hallottak már az elállási jogról, azzal azonban nem mindenki van tisztában, hogy is működik ez pontosan:

„A termék átvétele után 14 napig még indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól, a webáruház pedig köteles visszafizetni a termék árát, a vevőnek csak a visszaküldés költségét kell kifizetnie. Ennek feltétele, hogy a vásárló időben, vagyis az átvételt követő 14 napon belül jelezze szándékát a webáruháznak.”

Az elállási jog alól kivételt képeznek:

  • az élelmiszerek,
  • az egyedileg legyártott termékek,
  • a kibontott csomagolású higiéniai termékek,
  • a fehérneműk,
  • a CD/DVD-k, valamint
  • a letöltött szoftverek,
  • továbbá az aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, illetve a közösségi médián keresztül, magánszemélytől vásárolt termékek.

A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) felméréséből az derült ki, hogy a megkérdezettek több mint fele nem tudta, mit tehet, ha a webshopot tulajdonló cég nem hajlandó visszafizetni a jogszerűen visszaküldött termék árát. A legtöbben a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez fordulnánk.

Tóth Ádám, a MOKK elnöke szerint azonban nem feltétlenül ez a legjobb megoldás. Mint mondja, ilyen esetben a fizetési meghagyásos eljárással juthatunk leggyorsabban a pénzünkhöz, melyet bármelyik uniós székhelyű (kiv. Dánia) vállalkozással szemben lehet kezdeményezni.

A legtöbben utánvétes fizetést választanak, pedig bankkártyás fizetés esetén a bankunknál is kezdeményezhetjük a visszatérítést, ha a webshoppal nem sikerül megegyezésre jutni. Utánvétes fizetéskor erre nincs lehetőség, hiszen akkor nem a banknak, hanem a csomagküldőnek fizettünk.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!