Mit köszönhetünk a koronavírusnak? I. rész: kézműves sörgyártók és kratfsör bárok

Mit köszönhetünk a koronavírusnak? I. rész: kézműves sörgyártók és kratfsör bárok
Kuritár Csaba, a Tricky kreatív igazgatója egy 3 részes sorozatban vizsgálja a koronavírus-járvány marketingkommunikációs hatásait különböző piacokon. Az első részben a hazai kézműves sörfőzdék és sörözők kerülnek górcső alá.

Félig üres, vagy félig teli?
A koronavírus-járvány drámai kihívások elé állította a több mint 90 hazai kisüzemi sörfőzdét és kézműves sörözőt. Mivel az iparág nagy mértékben függ a turizmustól és a helyben fogyasztó vendégektől, forgalmuk szinte teljes egésze szűnt meg egyik napról a másikra. A kratfsör bárok többsége ugyanis a vendéglátáson keresztül értékesítette termékeit, sokaknál a forgalom 80-90 százaléka jött a csapolt sörből. (Ellenben a nagy sörgyártókkal, akik értékesítésének kb. 70 százaléka off-trade történik.)

Ennek következtében a gyártók és partnereik (kocsmák, forgalmazók, webshopok) új megoldások után kellett nézzenek, és eszköztáruk minden lehetséges elemét be kellett vessék, hogy mérsékeljék a veszteséget. Az elmúlt kb. 2,5 hónapot vizsgálva azt tapasztaltam, hogy példátlan összefogással, kreatív kampányokkal és vonzó akciókkal árasztották el azt a platformot, amely a nehéz időben egyébként sok más vállalkozásnak is szinte az egyetlen megfizethető csatornája volt: ez pedig a Facebook.

A Digital Hungary olvasóinak nem kell ecsetelni a social media kommunikáció és a webshopok létfontosságát, ugyanakkor sok kézműves sörfőzde és söröző nem állt a helyzet magaslatán, ha ezekről a felületekről volt szó. Persze néha felkerült egy-egy poszt, vagy valami akció, de sokan nem használták ki a benne rejlő lehetőségeket (tisztelet a kivételnek). Dedikált webshopja pedig nagyon kevés főzdének volt, többnyire egy-egy viszonteladó oldalán voltak elérhetőek a termékeik.

A koronavírus-járvány hatására azonban sok minden megváltozott. Szilágyi Tamás, a Mad Scientist alapítója úgy fogalmazta meg egy interjúban: “A webshopunk, ami csak mellékes csatorna volt, lett egyik napról a másikra a fő bevételi forrásunk. Sőt, szinte az egyetlen bevételi forrásunk. Átmentünk webshop üzemmódba.” És mennyivel könnyebb volt nekik így, hogy már volt egy bejáratott webshopjuk. Sok más főzdével ellentétben, akik csak ekkor merészkedtek erre a területre. Márpedig egy jó webshopot nem egy-két hét alatt dob össze az ember.

Sajnos nem áll rendelkezésemre hivatalos adat a webshop értékesítésekről, de nagyjából a 10-50% körül mozoghat a korábbi, teljes eladásokhoz képest. Ami nem jó, de sokkal jobb, mint a semmi. Akik pedig kreatívan, szinte hétről-hétre előálltak valamilyen akcióval vagy karitatív kampánnyal, életben tudták tartani a vállalkozásukat és a kézműves forradalmat. És szerencsére nagyon sok ilyen volt. Nézzünk meg párat:

F**k Coronavirus - Hara’Punk Sörfőzde
A koronavírus elleni küzdelmet támogatta új sörével a Hara’Punk Sörfőzde. A F**k Coronavirus egy közösségi finanszírozásból készülő sör. Aki támogatta a kezdeményezést, szavazhatott a sör típusára, illetve a neve a többi pártfogóval együtt rákerül a címkére is, továbbá annyi üveggel kap majd a sörből, amennyit az adománygyűjtési időszak alatt rendelt. A kampány végére 842 000 Ft-ot tudtak felajánlani a vírus elleni küzdelemhez!

#mentsmegegycsapost - MONYO
Támogatói sörcsomaggal segítette a kraftsör bárokat a MONYO. Olyan csomagot tett fel a webshopjába, aminek az eladásaiból befolyó bevétel teljes egészét a helyek személyzetének ajánlják fel. 1,7 millió gyűlt össze a kampány keretében!

 

#mentsükmegasöréletet - Szűretlen sörmagazin és a Beerselection
A #mentsükmegasöréletet egy Facebook csoport, ami egy fórumként köti össze a szolgáltatókat a fogyasztókkal. Elsődleges célja az volt, hogy legyen egy közös platform, ahonnan a fogyasztók könnyen elérhetik a kisüzemi főzdék söreit akár a főzdék saját webshopjában, akár sörös szakboltban.

#támogasdakisüzemit
Ez a hiánypótló honlap egy eddig nem látott összefogás eredményeként jött létre, azért, hogy egy helyen bemutassák a magyar kisüzemi sörvilág legfontosabb szereplőit.

Rendelj magyar sört
Hasonlóan a #támogasdakisüzemit kezdeményezéséhez, ezen az oldalon is összegyűjtöttek több tucat főzdét, akiktől érdemes online rendelni egy kis hazait.

Facebook live sörkóstoló - MONYO
A Monyo Brewing egyik új söre, a Mange Tak premiere is az online térbe költözött a vírus miatt. Az online Facebook eseményen a Monyo arcaival együtt “kóstolhatták meg” a nézők a legújabb sörüket. A sörről Vidó Márk sörfőző és a Hygge baristája, Szűcs Mihály mesélt, illetve kérdezni is lehetett tőlük. Ehhez persze érdemes volt előtte megrendelni a sört a Monyosok webshopjából.

 

Nagy közös sörfőzés / söriskola - zip’s & Jameson
Ebben az élő Facebook videósorozatban a nézők bepillantást nyerhettek a sörkészítés rejtelmeibe. A hat részes online eseménysorozat során a Jameson Irish Whiskey és a zip’s brewhouse leendő közös sörén keresztül volt “gyakorolható” a sörfőzés, amit a főzde kolumbiai sörfőzője vezetett.

Összefogás videó
Sok hazai multi “veledvagyunk” reklámját megelőzve készült ez az összefogás videó, amiben sok-sok sörfőzde- és sörszaküzlet szakember mondja el, hogy miért van most nagy szükségük a lelkes kraftsör fogyasztókra.

Kreatív sörválogatások, kedvezmények, akciók
Nem titok, hogy egy webshopnál érdemes különféle csomagokat összeállítani. Ha jól ki van rakva, nem csak többletforgalmat generálhat, de a vásárlónak is megkönnyíti a dolgát. Nem meglepő, hogy szinte minden gyártó és kézműves söröző előállt valamilyen pakkal, olykor akár többel is. Húsvéti pakk; anyák napi pakk; szomjas péntek pakk; fogadj örökbe egy karton sört pakk; söriskola pakk stb.

Emellett természetesen rengetegen akcióznak is, aminek következtében a vásárlók sokkal olcsóbban tudnak hozzájutni a finomságokhoz, mint ha a sörözőben vásárolnák volna meg őket. Így most olyanok is kipróbálják a kézműves söröket, akik eddig árérzékenyebbek voltak.

Mit hoz a jövő?
Nem kérdés, hogy a koronavírus-járvány óriási változást hozott a kézműves sörpiac életébe, amiből azt gondolom minden szereplő csak tanulhatott. A borzasztó helyzetből sokan kihozták a legtöbbet, fejlődtek, új értékesítési megoldásokat kerestek, megtanulták komolyabban venni a közösségi médiát és tartalomgyártást – és ha így nézzük, igenis volt pozitív hozadéka a karanténnak.

Persze mindenki arra várt, hogy újra megnyissanak a helyek (a cikk írásakor derült ki, hogy május 29-én már nyithatnak) és lehet, hogy sokan visszatérnek a megszokott értékesítésre. Ennek ellenére bízom benne, hogy sokan meglátták a potenciált az online értékesítésben, és tovább viszik, fejlesztik, finomhangolják azt, amikor visszatér az élet a sörözőkbe. Én már alig várom!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Kuritár Csaba

A Tricky Communications alapítója és kreatív igazgatója. Közel 15 éves reklámos- és közösségi média tapasztalattal a háta mögött. Mottója: „Egy kreatív kampány csak akkor működik, ha azt a számok is …


Címkék: koronavírus