
A konverziós arány optimalizálása (Conversion Rate Optimization, vagyis CRO) rengeteg e-kereskedőnél egyáltalán nem tartozik a kiemelt feladatok közé – ha egyáltalán foglalkoznak vele. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a meglévő vásárlók aktivizálása helyett ezen cégek vezetői azt gondolják, hogy jobban megéri folyamatosan új vásárlókat szerezni, hiszen a marketingköltségeket jellemzően inkább PPC hirdetésre, közösségimédia-posztok boostolására, vagy egyéb online és offline hirdetésre fordítják - írja a Kosárérték. Ezzel szemben számos kutatás látott napvilágot, ami ennek pont az ellenkezőjét állítja, vagyis hogy a meglévő vevőket, akiket már magas költséggel és sok idő ráfordításával a vásárlókká konvertáltunk, nagyságrendekkel jobban megéri megtartanunk, és újbóli vásárlásra ösztönöznünk.
Sőt, ha úgy vesszük, konverzióoptimalizálás nélkül a marketingköltségeink, a PPC-re és SEO-ra fordított forintjaink nagy része is kidobott pénz. Ha a drágán a webshopunkba csábított látogatók végül nem vásárolnak, és elhagyják az oldalt, az költségekkel ugyan jár, de bevételt nem hoz nekünk – és egy rosszul optimalizált oldal miatt csalódott potenciális vásárlót már szinte lehetetlen visszacsábítani.
Persze a CRO nem egy olcsó játék, hiszen nem kevés emberi munka, eszköz és idő szükséges a hatékony konverzióoptimalizáláshoz. Éppen ezért azok a nagyobb cégek, akik már rendelkeznek egy jelentősebb szelettel a piacon, jellemzően alaposan megtervezik ezt a folyamatot, és dedikált költségvetést különítenek el erre a célra. Az üzleti stratégiánktól, illetve a ráfordítható saját humán erőforrásunktól, valamint anyagi lehetőségeinktől függően alapvetően 2 irány felé indulhatunk: létrehozhatunk saját CRO csapatot a cégen belül, vagy külső ügynökség bevonásával kiszervezhetjük ezt a feladatot. Bármelyiket is választjuk, mindenképp érdemes a marketingköltségektől külön kezelni a konverzióoptimalizálásra fordítandó forrásokat.
A konverzióoptimalizálás költségeinek 4 eleme
1. Emberi erőforrás
Ez az egyik legnagyobb költség, hiszen maga a CRO folyamat az elejétől a végéig sok emberi munkával jár. Ide sorolhatjuk a meglévő stábunk erre a feladatra fordított munkaóráit, az újonnan felvett alkalmazottakkal járó költségeket, illetve a külső ügynökség szakértőinek díjazását.
A saját csapat felépítése (a feladat sokrétűsége miatt szinte biztosan nem tudja egy ember megoldani ezt) valószínűleg a legköltségesebb megoldás, legalábbis középtávon. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy szükségünk van legalább egy projektmenedzserre, egy stratégára, egy UX szakemberre, egy adatelemzőre és egy frontend fejlesztőre ahhoz, hogy a CRO-t teljes egészében házon belül tartsuk. Ez első ránézésre, a legoptimistább becslés szerint is többmilliós költséggel jár havonta.
Ehhez képes a hazai piacon is számos olyan ügynökség létezik, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek a témában, és a saját csapat költségeinek töredékéért vállalják a feladatot. (Persze a cégünk részéről a velük együttműködő kollégák idejének költségeivel emellett is számolnunk kell.)
2. CRO eszközök
A személyi költségek mellett számolni kell azoknak az elemző eszközöknek a díjával, amelyeket a konverzióoptimalizálás során használunk. Ilyenből rengeteg van a piacon – az ingyenestől a havi sok száz dolláros kategóriáig.
Előbbire jó példa a szinte mindenki által használt Google Analytics, amely rengeteg olyan funkcióval rendelkezik, amelynek segítségével mérni tudjuk az oldalunkkal elért konverziós arányt. A megfelelően konfigurált Analytics fiókon keresztül sokféle alapvető adathoz juthatunk hozzá, úgyis mint a visszafordulási arány, célteljesülési adatok, munkamenetek hossza stb. (erről már egy egész kollekciónk is megjelent korábban).
Fizetős, kifejezetten konverzióelemzésre kifejlesztett alkalmazásból is sokféle létezik (pl. Heap, Mixpanel, UsabilityHub, VWO Insights stb.) amelyek a fent felsorolt adatokon kívül hőtérképes elemzéseket mutatnak, kérdőíves kutatást lehet készíteni a segítségükkel, és előre beépített eseménytípusokat tartalmaznak (amelyeket például a Google Analyticsnél magunknak kell konfigurálni). Akár saját stábbal, akár ügynökséggel dolgozunk, valamilyen elemzőszoftvert biztosan implementálnunk kell az oldalunkba. A teljes cikk itt folytatódik.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!