Miért fontos, hogy jól működjön a webshop logisztika?

Miért fontos, hogy jól működjön a webshop logisztika?
Amikor webáruház alapítását határozzuk el, a kínált árukon kívül a marketing, esetleg a keresőoptimalizálás szokott felmerülni megoldandó problémaként az új e-kereskedők fejében.

A valóságban viszont jó webshop logisztika nélkül olyan az online kereskedelem, mint egy nívós étterem kiszolgáló személyzet nélkül: hiába mesteri a szakács, remek az étel és hangulatos a hely, mégse tud senki elvárásai szerint étkezni benne, mert hiányos a felszolgálás vagy késik az étel, esetleg meg sem érkezik, mert az elkészítéséhez szükséges alapanyag eltűnt a konyhában - írja a kosarertek.hu.

Térjünk vissza az e-kereskedelemhez és vegyük górcső alá a webshop logisztika szerepét, működését és fontosságát!

Mi a webshop logisztika célja?

A webshop logisztika célja, hogy a webáruházban hirdetett termékek valóban rendelkezésre álljanak, megrendelés esetén azok közül a megfelelőket kiválasztva, a lehető leggyorsabban a vásárlóhoz legyenek szállítva. A webshop logisztika mindazon tevékenységek összessége, amelyek a webáruház készletének tárolásával és szállításával foglalkoznak, akár raktáron belül, akár azon kívül.

A webshop logisztika az esetek többségében nem spórolható meg a kisebb e-kereskedelmi szereplők számára sem. Létezik ugyan a dropshipping modell, ami ezt kínálja, de ez a tapasztalatok szerint csak ritkán, meghatározott feltételek mellett használható jól. A dropshipping modell logikája az, hogy megrendelés esetén a gyártótól közvetlenül a vásárlóhoz történjen a szállítás köztes raktározás nélkül, a webáruház ügynökként árulja a gyártó termékét. Ez azt is jelenti, hogy a modell korlátozott termékkínálattal működőképes, vagy egy erre szakosodott központi termékkínálattal, amit rengetegen próbálnak értékesíteni.

Néhány speciális esetet leszámítva ne arra törekedjünk, hogy megspóroljuk a webshop logisztikát, hanem arra, hogy jól csináljuk.

Milyen tevékenységekből áll a webshop logisztika?

A webshop logisztika több egymáshoz kötődő és egymásra épülő részfolyamatból áll. A terméket annak beszerzése után a raktárba kell szállítani, majd ha szükséges valamilyen dokumentumot pótolni, fordítani (pl.: használati utasítás), akkor azt el kell végezni. A webáruházba befutó megrendeléseket fel kell dolgozni és rendelésenként a termékeket össze kell gyűjteni (komissiózás) és szakszerűen csomagolni, mielőtt kiszállításra kerül a vevőhöz. A folyamat során vezetni kell a készletnyilvántartást, a hibák elkerüléséért időközönként leltárt kell végezni. Gondoskodni kell arról, hogy a termékek a tárolás során ne károsodjanak.

A fentiekhez további kiegészítő tevékenységek is csatlakozhatnak, egyes esetekben a csomagolás környezetvédelmi termékdíját meg kell fizetni, kezelni kell az utánvétes fizetéseket és az esetleges visszárut.

A webshop logisztika egy munkaerő- és munkaidő-igényes folyamat, ami a rendelések gyors feldolgozásának igénye miatt állandó jelenlétet követel. A munkafolyamat legidőigényesebb része az árugyűjtés, ami egyben a legtöbb hibázási lehetőséget is magában rejti. A webshop logisztika feladatainak megfelelő ellátása az egyik kulcskérdése a sikeres webáruház-üzemeltetésnek.

Profi webshop logisztika, elégedett ügyfél

Amikor egy vevő leadja megrendelését, az az elvárása a webshop irányába, hogy a kívánt termék a lehető leggyorsabban érkezzen meg hozzá, megfelelő minőségben. A vevő tehát akkor elégedett, ha azt kapja kézhez, amit szeretne, és gyorsan. Miután ezért a folyamatért a webshop logisztika a felelős, a folyamat minősége közvetlen hatással van a vásárlói elégedettségre. Vegyük sorra azokat a legfontosabb lépéseket, amiket a webshop logisztika kapcsán el kell végezni, és hogy azokat hogyan lehet jól csinálni.

Termékek megfelelő tárolása és nyilvántartása

A termékeket úgy kell tárolni, hogy azok ne károsodjanak, ne veszítsenek a raktározás során értékükből. A termékek épségének megőrzése és a folyamatos és pontos készletnyilvántartás az alapja annak, hogy ne tároljunk feleslegesen termékeket, és a vevő által kért áruk megfelelő mennyiségben és minőségben rendelkezésre álljanak. Ha ez nem történik meg, el sem tudnak indulni a későbbi folyamatok.

Megrendelések fogadása

A webshopmotorok általában képesek bármikor fogadni a rendeléseket, de azok feldolgozása az üzemeltető feladata. A megrendelés beérkezése után az árunak a lehető legrövidebb időn belül útjára kell indulnia a fogyasztó felé. Számlázni kell, majd frissíteni a készletnyilvántartást. Ha nem tudjuk folyamatosan figyelni a beérkező megrendeléseket, azok feldolgozása késve indul meg, és a termék lassabban érkezik a fogyasztóhoz.

Komissiózás

A megrendelt árukat a raktárban ki kell keresni és össze kell készíteni. Ez a folyamat a kulcsa a gyors teljesítésnek: minél rövidebb idő alatt, minél kevesebb hibával kell összeállítani azt a kosarat, amit a vásárló szeretne. Ez a lépés éppen ezért munkaerőigényes és sok hibázási lehetőséget rejt. Ha a vevő nem azt kapja, amit kért, vagy hiányos a csomag, a hiba további munkát generál, miközben a vásárló elégedettsége csökken. A gyors komissiózás alapja a rendezett raktár, amiben könnyű megtalálni a termékeket, és azok hozzáférhetően vannak tárolva.

Csomagolás

A csomagolásnak védenie kell a terméket a kiszolgálás folyamán, hiszen annak az utolsó lépésben történő sérülése nem csak a vásárló elégedetlenségét okozza, hanem a korábbi folyamatok is elértéktelenednek. Éppen ezért a csomagolásnak szakszerűnek kell lennie, aminek feltétele, hogy az általunk értékesített termékek eltérő csomagolási szükségleteit ki tudjuk elégíteni. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: webshop, logisztika