Miért eshetett vissza a weboldalad organikus forgalma?

Miért eshetett vissza a weboldalad organikus forgalma?
A forgalom-visszaesésnek számos oka lehet egy weboldal esetén. Áttekintjük a legfontosabbakat, és az is, hogy miként kerülheted el a buktatókat.

Amikor egy felhasználó rákeres valamire egy keresőmotorban – például a Google Keresőben –, akkor kétféle találattal találkozik: hirdetésekkel és organikus eredményekkel - írja a kosarertek.hu. Amennyiben az adott témára hirdet valaki, hirdetések jelenhetnek meg az oldal tetején, alján, vagy desktopon a találatok mellett. Az organikus találatok előtt azonban még találkozhatunk különböző formátumú eredményekkel: Cégprofillal, Térképpel, Knowledge graph találatokkal.

Miért érdemes figyelemmel követni a weboldalak organikus teljesítményét?

  • Ha nem futtatunk hirdetéseket, az organikus találatok között akkor is megjelenhet a weboldalunk.
  • Gyakran az organikus forrásból érkező látogatók konvertálnak a legjobban az oldalon.
  • Ha releváns keresésre jelenik meg az oldalunk, és így talál meg egy potenciális vásárló, az nagyon értékes az oldal számára, hiszen nem mi találtuk meg egy reklámmal, hanem ő talált meg minket.

A keresőoptimalizálás (search engine optimization, vagyis SEO) célja, hogy a releváns keresési kifejezésekre a weboldal a lehető legjobb organikus helyezést, és így organikus láthatóságot érje el.

Milyen típusai vannak a forgalom-visszaesésnek?

Hogyan álljunk neki a kutatásnak?

A weboldal organikus teljesítményének elemzésére a Google Search Console-t (GSC) használjuk. A két fő metrika, amiket érdemes figyelni:

  • Átlagos pozíció: a megjelenítések alapján a találatok átlagos pozíciója, ahol az 1. az oldal teteje (a legjobb organikus pozíció).
  • Kattintások száma: hányszor kattintottak a weboldalra. Minél jobb a pozíció, annál nagyobb annak a valószínűsége, hogy rákattint a felhasználó a találatra.

Rengeteg különböző oka lehet annak, hogy a weboldal forgalma a korábbi stabil vagy éppen növekvő eredmények ellenére visszaesést mutat. A pontos ok feltárásához kisebb kutatómunkába kell kezdenünk. De hogy is lássunk neki?

Mit mutat a grafikon Search Console-ban?

Vessünk egy pillantást a GSC adatokra! A grafikon kinézete ad nekünk támpontot, hiszen a csökkenés formája már önmagában árulkodó. Ez a kiindulópontja az elemzésnek, és ez határozza meg, hogy utána milyen sorrendben haladjunk a különböző technikai vagy tartalmi elemek átnézésével.

  • Ha a forgalom egészen hirtelen zuhant be, akkor arra következtetünk, hogy az egész weboldalt érintő problémával állunk szemben, esetleg algoritmus-frissítés történt. Ha a forgalom nem sokkal később visszaáll az eredeti állapotba, az akár a riportot készítő rendszer hibája is lehetett.
  • Ha az organikus forgalom lassú csökkenést mutat, más jellegű problémákkal kell megküzdenünk: a megváltozott keresési magatartás vagy a gyenge weboldaltartalom miatt veszítünk látogatókat.
  • Ha a forgalom időszakosan változik, és hullámokat fedezünk fel a grafikonon, akkor szezonalitás jellemzi az adott terméket, szolgáltatást, amire a keresés érkezik. Ez esetben sem szabad pánikolni, csak tisztában kell lenni a szezonalitással és a felhasználói szokásokkal.

Milyen okai lehetnek a forgalom-visszaesésnek?

Technikai problémák

A jó minőségű weboldal alapja, hogy technikailag minden rendben legyen. Ez segít abban, hogy technikai oldalról a weboldal felfedezhető és indexálható legyen a Google számára.

Tracking probléma

Ez akkor merülhet fel, ha Google Analytics-ben is nézzük az oldal teljesítményét, és jelentős eltérést látunk a webanalitika és Google Search Console adatok között.

Egész oldalt érintő tartalmi visszaesés

Legyünk tisztában a változással a teljes weboldal szintjén:

  • mikor történt a visszaesés,
  • milyen mértékű,
  • van-e szezonalitás,
  • hogyan változott az átlagos pozíció?

Majd nézzük meg aloldalak szintjén is, hol történt nagyobb visszaesés:

  • milyen típusú oldalakat érintett leginkább a visszaesés,
  • melyik kulcsszavaknak romlott az átlagos pozíciója?

Márkanevet érintő visszaesés

Bár SEO-s projektek során elsődlegesen a non-branded forgalomra fókuszálunk, ilyenkor mindenképp szükséges megnézni, hogyan teljesítenek a márkához kapcsolódó keresések organikusan. Ha ezzel adódik probléma, az márkaépítéshez kapcsolódó marketingprojekteket tehet szükségessé. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!