Mi lesz, ha az Amazon Magyarországon is megjelenik?

Mi lesz, ha az Amazon Magyarországon is megjelenik?
A külföldi áruházak részesedése a hazai e-kereskedelmi piacon már most is megközelíti az 50 százalékot.

Jeff Bezos különösebben sosem hitt a marketing erejében. A reklámpénzeket hamar lenyeste, helyette inkább az első években, amikor az Amazon elkezdte a szárnyait bontogatni, minden szabad forrását a futárszolgáltatásba forgatta. Úgy vélte, hogy ha a vevők elégedettek lesznek a vásárlás menetével, akkor az már elég lesz a sikerhez. Az idő őt igazolja.

Ma már a társasága a világ első számú online áruházának számít. Mintegy 750 ezer alkalmazottat foglalkoztatnak és az éves forgalmuk a 230 milliárd dollárt is meghaladja. A nemzetközi terepen egyetlen igazi nagy kihívójuk a kínai Alibaba, amelynek a forgalma körülbelül az Amazon eredményének a negyedét teszi ki.

De vajon mi lesz a magyar piaccal, ha ezek az óriások nálunk is megjelennek? Azt tudni kell, hogy itthon az emberek ennél a két nagy szereplőnél már most is szívesen vásárolnak. 2018-ban például 69 ezer olyan postai csomag érkezett hozzánk az Európai Unión kívülről, amely vámkezelésen kellett átessen. Ezek jelentős része pedig az amerikai és a kínai boltokból jutott el hozzánk. Jellemző, hogy ha e-kereskedelemről van szó az Amazon és az Alibaba már most is benne van a 20 legnagyobb hazai szereplő között. Vannak felmérések, amelyek szerint a külföldi áruházak részesedése Magyarországon már megközelíti az 50 százalékot.

Nyilván ha magyar felülettel fognak jelentkezni, az Amazon és az Alibaba alaposan fel fogja forgatni a piacot. De az itthoni szegmenst aligha tudják teljesen letarolni. Már csak azért sem, mert a hazai szereplők láthatóan elkezdtek felkészülni a kiélezett versenyre: jó példa erre az eMAG és az Extreme Digital összeolvadása. Az így létrejött óriás mellett szól, hogy nekik például saját magyarországi boltjaik is vannak, ezért könnyebb felvenni velük a kapcsolatot, mint egy külföldi szereplővel.

Hogy több nagy szereplő is elférjen a piacon azt a szegmens gyors növekedése is segíti. Hazánk e-kereskedelmi ágazata négy év leforgása alatt mintegy két és félszeresére nőtt. A mérete már 2018-ban meghaladta az 1000 milliárd forintot. Az igazi nagy kihívást a jövőben a kiszállítások megszervezése jelenti majd. Ez nem helyi probléma: általában egész Európában túl kevés a futár cég. Az online áruházak valószínűleg egyre inkább rá lesznek kényszerítve, hogy házon belül fejlesszék a saját szállító szolgáltatásaikat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

Szabadúszó újságíró