Mi lesz az idei karácsonyi vásárlási rohammal?

Mi lesz az idei karácsonyi vásárlási rohammal?
Az egészségügyi világválság miatt az idei karácsonyi vásárlási szezon mindenképpen más lesz, mint a korábbiak, már csak azért is, mert a pandémia következtében brutálisan megugrott az elektronikus kiskereskedelem forgalma. Körképünkben azt próbáltuk kideríteni, hogy a nagy online kereskedők milyen várakozásokkal és stratégiával készülnek az év végére.

Az idei év végi vásárlási láz körülményeit mindenképpen befolyásolja az a tény, hogy a pandémia miatt a várt 34 helyett 47 százalékkal bővült az elektronikus kiskereskedelem forgalma 2020 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest, de az első negyedév 21 százalékos növekedése is átlagon felülinek mondható - írja a Kosárérték. Az első félév összesen bruttó 355,1 milliárd forint forgalmat eredményezett a szektornak, és növekedés látható az összes fontosabb mutatóban, így a rendelések számában, az átlagos kosárértékben, vagy az aktív online vásárlók számában is.

Online és offline vevőkre is számít a bútoróriás

Duplájára nőttek március óta az online rendelések az IKEÁ-nál is az egy évvel korábbihoz képest. A vállalatnál arra számítanak, hogy a vásárlók a karácsonyi szezon alatt is kihasználják az online vásárlás előnyeit. A nyár folyamán az ország különböző pontjain átvételi pontokat is nyitott a svéd áruházlánc, hogy könnyebben elérhetőek legyenek, és arra számítanak, hogy az online és a fizikai vásárlás egyaránt népszerű lesz majd. A cég szeptemberben induló új pénzügyi éve a „fenntarthatóság éve”, amelynek keretében igyekeznek minél több fenntartható megoldást nyújtani nemcsak a termékek, hanem a szolgáltatások esetében is – közölte Lubomír Zákopčan, az IKEA Soroksár áruházvezetője. A COVID-19 első fázisában az IKEA áruházak többsége világszerte zárva volt, beleértve a három magyarországi üzletet is. Az újranyitás, valamint a megfelelő biztonsági és higiéniai intézkedések után az áruházak látogatottsága és az értékesítés közel hasonló volt a korlátozások előtti helyzethez.

Az FMCG-ben van még tartalék

Az év végi költéseket több tényező is befolyásolhatja. Ha a második hullám alatt nem lesz jelentősebb boltbezárás – ez most egy valószínű forgatókönyv – akkor a tavalyihoz hasonló lehet az online-offline költések aránya – véli Nagy Sándor, Ecommerce Hungary Közhasznú Egyesület elnöke. Nem várható jelentős plusz forgalom a tartós fogyasztási cikkek piacán, mivel nem érkezett jelentős nagyságrendű új belépő ebbe a szegmensbe, ugyanakkor az online élelmiszer nagybevásárlás lehetőségei jobbak, mint a tavalyi hasonló időszakban – ez Nagy Sándor szerint kicsit emelheti az értékesítés volumenét.

Az elnök úgy látja, keresleti oldalon kissé bonyolultabb a helyzet: a pandémia rengeteg előrehozott vásárlást kényszerített ki, illetve nagyon sok háztartásban elfogytak a tartalékok, csökkentek az állandó bevételek a munkahelyek elvesztése miatt. A felmérések szerint ez közel negyedmillió családot érint, akik értelemszerűen kevesebb pénzt tudnak majd elkölteni.

Az Ecommerce Hungary elnöke szerint az előrejelzések készítésekor nem szabad figyelmen kívül hagyni egy harmadik tényezőt, mégpedig a határon túli kereskedelem szerepét. A magyar vásárlók már az elmúlt évben is bátran használták a külföldi webáruházakat, és a Q3-as adatok alapján nem látszik, hogy a pandémia miatt jelentősen csökkent volna az érdeklődést irántuk.

Bizakodóak a könyvesek

A Libri-Bookline-nál is abban bíznak, hogy a tavaszi boltbezárások után idén már nem kell azzal kalkulálniuk, hogy nem nyithatnak ki az üzleteik, ezért az elkövetkezőkben a boltjaik online átvételi szerepét szeretnék erősíteni. Vásárlószám csökkenéssel igen, forgalomcsökkenéssel viszont nem számol a boltokban Kovács Péter, a Libri-Bookline Zrt. vezérigazgatója. A két márka erős karácsonyi kampányt indít, amivel reményeik szerint meg tudják szólítani az olvasás szerelmeseit, hiszen a jelenlegi helyzetben, a rendezvények elmaradásával az olvasás maradhat lényegében a legbiztonságosabb kulturális szórakozási forma. „A könyvpiac sajátossága, hogy a decemberi forgalom az éves forgalom nagyjából 25-30 százalékát teszi ki, ebben az időszakban felértékelődik a könyvek szerepe. Emiatt véleményünk szerint más szektorokhoz képest nálunk viszonylag alacsony mértékű lesz a forgalomcsökkenés” – mondta el megkeresésünkre Kovács Péter.

A vezérigazgató szerint az ő szempontjukból két nagyon fontos eleme hiányzik az idei szezonnak. Egyrészt a koronavírus okozta gazdasági nehézségek miatt jóval kevesebb könyvet jelentetnek meg a kiadók, másrészt elmaradnak az író-olvasó találkozók, a dedikálások, könyvbemutatók és egyéb rendezvények, amelyek a forgalom vagy a vásárlás generálásában nem mellékesek.

A cég mindkét márkája, a Libri és a Bookline is készül karácsonyi kampánnyal, amelyben a két brand eltérő módon reagál majd napjaink legégetőbb kérdéseire. A Bookline kampánya a fenntarthatóság gondolatát tűzte a zászlajára, a folyamat legfontosabb kihívásait szem előtt tartva ajánl olvasmányokat, míg a Libri napjaink legfontosabb érzelmi kérdéseire reflektál és veszi górcső alá a barátság, összetartozás és a társas kapcsolatok eszméjét különböző irodalmi alkotásokon keresztül. A cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!