Mi a fontosabb: az ügyfélszerzés vagy a meglévő ügyfeleink megtartása?

Mi a fontosabb: az ügyfélszerzés vagy a meglévő ügyfeleink megtartása?
Erre a klasszikus értékesítési- és marketingkérdésre a legtöbb döntéshozó reflexből azt válaszolja: természetesen mindkettő.

Azonban a cégek erőforrásai is végesek, így érdemes megvizsgálnunk a friss kutatási eredményeket, mielőtt fele-fele arányban osztanánk meg erőfeszítéseinket az új ügyfelek megnyerése és meglévő ügyfeleink megtartása között - írja a Kosárérték.

  • Egy meglévő vevőnek történő új értékesítés valószínűsége 60-70%. Annak az esélye, hogy új potenciális ügyfeleknek értékesítünk 5-20% (Marketing Metrics)
  • A retention rate (ügyfélmegtartási arány) 5%-os növekedése 95%-os profitnövekedést eredményez (Harvard Business Review)
  • Egy új vásárlót megszerezni minimum ötször, de akár huszonötször is többe kerülhet, mint egy meglévőt megtartani. (Invesp)

A fentiekből jól látható, hogy amennyiben már rendelkezünk vásárlói bázissal, sokkal hatékonyabb erőforrásaink nagyobb részét a vásárlói lojalitás kialakítására és fenntartására fordítani, mintsem új ügyfelek megnyerésére. Hogyan is tegyük mindezt? Az alábbiakból kiderül.

A kényelem nagy úr

Az egyik legfontosabb szempont az online vásárlók számára a kényelem. A vásárlók egyre inkább tisztában vannak a keresőmotorok és közösségimédia-platformok algoritmusainak működésével, és elvárják, hogy adataik megosztásáért cserébe kedvenc márkáik megkönnyítsék számukra az új, ízlésüknek megfelelő termékek megtalálását. Erre az egyik legalapvetőbb módszer a termékajánló rendszerek használata, amelyek az ügyfelek vásárlási és böngészési előzményeit felhasználva személyre szabott termékajánlásokkal ösztönzik őket újabb vásárlásra.

Egy másik jól működő praktika a “többiek ezt vásárolták még” típusú ajánlás. Ezt egészen egyszerűen beállíthatjuk úgy is, hogy egy adott terméket vásárló minden ügyfélnek felajánljuk azokat a termékeket, amelyek jellemzően egy kosárban szoktak szerepelni. Azonban léteznek szofisztikáltabb célzótechnológiák is, amelyek böngészési és egyéb ügyféladatok alapján képesek bizonyos ügyfélprofilokba sorolni a látogatókat, így segítségükkel még kifinomultabb ajánlási logikát hozhatunk létre.

Érdemes a kommunikációra is nagy hangsúlyt fektetnünk, és elsőként értesíteni meglévő ügyfélkörünket, ha egy népszerű terméknek csökkentjük az árát vagy valamilyen akció keretében van lehetőségük vásárolni. Ugyanilyen hasznos lehet, ha egy-egy termék átmenetileg nem volt elérhető és e-mailt küldünk vevőinknek a készletre való visszakerülésről.

A rutinos online vásárlók egyre jobban igénylik a kártyaadatok elmentésének lehetőségét is, hogy ne kelljen újra és újra begépelniük a hosszú kártyaszámot. Ez a funkció a mobilról történő vásárlásokat is lényegesen kényelmesebbé és ezáltal vonzóbbá teszi vevőink számára.

A vásárlók szívéhez mikrokonverziókon keresztül vezet az út

Mi a mikrokonverzió? Olyan kisebb tranzakció, amely proaktív cselekedetet igényel az ügyfél részéről, és bár általában nem jár pénzmozgással, később mégis értékesítéshez vezethet. A mikrokonverziók erősítik a bizalmat azokban a potenciális ügyfelekben is, akik jelenleg még nem állnak készen a vásárlásra. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!