A PwC nemzetközi kutatása több mint 21 000 online fogyasztójának viselkedését, szokásait és elvárásait térképezte fel, amely nemcsak a szórakozás és a média terén, hanem számos más területen is gyorsan alakuló fogyasztói magatartást mutat. A digitális technológiával ma már nem csak vásárlást lehet lebonyolítani, forradalmi változáson megy keresztül például a szórakoztató és a médiatartalmak elérésének módja. Globális szinten a fogyasztók 38%-a legalább napi rendszerességgel használja a streaminget szórakozásra, a Z generációs fogyasztók körében pedig több mint 50% választja az internetes szórakozási formát. A legfrissebb hírekről a fogyasztók negyede első körben a közösségi médián keresztül tájékozódik. Az itt megjelenő, a fogyasztók márkához való kapcsolódását lehetővé tévő reklámok a reklámhatékonyság tekintetében jelenleg a harmadik helyen állnak, az ezredfordulós generáció körében pedig ez a legnépszerűbb, a hagyományos televíziós reklámokat messze leköröző reklámozási forma.
Könnyebben elérhető, jobb élmények, költekező fogyasztók
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a rengeteg lehetőséggel bombázott közönség folyamatosan vásárlási döntése egyszerűsítésére törekszik, melynek érdekében a digitális technológia használatán kívül a mérvadó közösségek és más szakemberek véleményét veszi figyelembe. Arra a kérdésre válaszolva, hogy mi javíthatja az üzletekben történő vásárlás élményét, a felmérésben résztvevők első három helyen azt nevezték meg, hogy könnyen tudjanak eligazodni az üzletben, legyenek tájékozottak az eladók és egyszerű fizetési formák közül lehessen választani. A fogyasztók 61 százalékának vásárlási döntéseire az ösztönzés vagy a pozitív vásárlói visszajelzések útján hatással van a közösségi média. Ezzel ellentétben a fogyasztók kevesebb mint 20%-a állítja, hogy hírességek vagy véleményvezérek miatt vásárol meg egy adott terméket. A felmérésben résztvevők fele családja és barátai véleményére alapozva választ például utazásszervezőt.
„Számomra kérdés, hogy egyáltalán akarjuk-e hogy a vásárlás élmény legyen. Az idő egyre nagyobb kincs az emberek életében, és sokan nem a vásárlásban keressük az élményt. Úgy tűnik, hogy a fogyasztók egyre inkább azt értékelik, ha zökkenőmentesen és könnyen tudnak vásárolni, amit a cégek fizikai és digitális elemek együttes alkalmazásával tudnak biztosítani. Ezáltal a vásárlókkal kapcsolatban szerzett tapasztalatok jobban megtérülnek és a vállalkozások tartósabb eredményeket érhetnek el” – mondta Mekler Anita, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadás üzletágának cégtársa.
A fogyasztók kétharmada a hagyományostól eltérő egészségügyi szolgáltatásokat már inkább online módon veszi igénybe, például 75%-uk rendelkezik egészségtámogató alkalmazásokkal, melyek közül az edzésprogram, illetve egészségiállapot-ellenőrző appok a legnépszerűbbek. A felmérésben résztvevők több mint fele (51%-a) okostelefonnal fizeti a számláit és ugyanekkora az online pénzátutalást használók aránya. A PwC által végzett felmérés tíz éve alatt először látszik az, hogy a felmérésben részt vevő fogyasztók az egyéb mobileszközök helyett inkább okostelefonjaikat használják online vásárlásaikhoz, és a fogyasztók 24%-a heti rendszerességgel intézi okostelefonnal online vásárlásait.
A feltörekvő országokban nő a bolti mobilfizetés aránya. A legnagyobb növekedés Vietnamban figyelhető meg, ahol ez az arány egy év alatt 61%-ra változott, melyet 45%-kal a Közel-Kelet követ, globális szinten az elmúlt évben összességében 24% volt a növekedés. Az ázsiai országokban általában nagyobb a valószínűsége annak, hogy ez a fogyasztói magatartás a nyugati országoknál gyorsabban terjed.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!