Lakás, autó, quad - biztosításkötés úgy, ahogyan álmodban sem gondoltad volna

Lakás, autó, quad - biztosításkötés úgy, ahogyan álmodban sem gondoltad volna
Innovatív biztosítási megoldások című cikksorozatunkban olyan innovatív biztosítási termékeket és folyamatokat mutatunk be, amelyek digitális eszközök segítségével próbálnak értéket teremteni ügyfeleik számára. A cikkeket egy nemzetközi mélyinterjús és kérdőíves kutatás előzte meg. Ennek során több mint 20 hazai és külföldi innovatív biztosító és insurtech ügyfelével beszélgettünk. Arra voltunk kíváncsiak, hogy ezek az új megoldások csak hangzatos marketing szlogenek vagy valóban tudnak jobb ügyfélélményt teremteni.

Rugalmasság a biztosításban — Ki szabja a feltételeket, a felhasználó vagy a biztosító?
A technológia adta lehetőségek miatt megszoktuk már, hogy mindent, és azonnal megkaphatunk. A felhasználói igények is eszerint alakultak; az idő és a rugalmasság kulcsfontosságúvá vált, az ár mellett a kényelem is szerepet kapott.

On-demand típusú biztosítások
A rugalmasság egyik formája az egyre több nem-élet ági biztosításnál megjelenő időalapú (vagy használatalapú) árazás. Az alapgondolat, hogy csak akkor kelljen fizetnem a biztosítást, amikor valóban szükségem van rá. Ez az új megoldás elsők között a gépjárművekhez köthető biztosítások piacán jelent meg. Például egy olyan CASCO biztosítás formájában, ahol egy alacsonyabb alapdíjat kell csak fizetni a parkolásért és egy magasabbat, akkor amikor ténylegesen vezet az ember. Egy parkoló autóval is történhet baleset, de ennek jóval kisebb az esélye, mint az utakon.

Ilyen szolgáltatást kínál a nemrég a piacon megjelent Cristo, ami a Generali partnereként kínál használatalapú casco biztosítást. A pontos díjszámítást egy telemetrikai eszköz végzi, ami az autóhoz csatlakozik. Hasonló biztosítást kínál az Aegon SmartCasco is. Az ő terméküknél egy okostelefonos applikáció segítségével lehet beállítani, hogy épp vezetünk vagy parkolunk az autónkkal. Eltávolodva a gépjárműre köthető biztosításoktól az NN-nél itthon is elérhető már egy használat alapú balesetbiztosítás, amit különböző sport és szabadidős tevékenység idejére lehet ki- és bekapcsolni, akár néhány óra erejéig egy applikáció segítségével.

A Cristo telemetrikai kiegészítője, ami a díjszámításhoz szükséges adatokat gyűjti be.

A konstrukció által kínált rugalmasságnak azonban hátránya is lehet. A kutatásban résztvevő egyik interjúalanyunknak használat alapú gépjármű-biztosítása volt, amit egy okostelefonos applikáció segítségével tudott kezelni. Sokat autózott, ezért gyakran kellett az appot használnia, de gyakran megfeledkezett róla, ha például sietett valahova. Végül emiatt nem hosszabbította meg a szerződést, mert frusztrálta a folyamatos ki és bekapcsolgatás. Erre a problémára megoldás lehet a szolgáltatás automatizálása. Ilyen megoldást kínál az angliai Zego. A cégnél hivatásos sofőrök és futárok köthetik meg kötelező biztosításukat. Egyik ügyfelük részt vett a kutatásunkban és pozitívan nyilatkozott a szolgáltatásról. Részmunkaidőben dolgozik ételfutárként így fontos szempont számára a használat alapú árazás. A biztosító rendszere összeköttetésben áll a legnépszerűbb angliai futárcégekkel (pl.: Uber Eats). Ha egy sofőr a futárcég rendszerében bejelentkezik dolgozni, akkor automatikusan aktiválódik a biztosítása, amit a hónap végén tud kiegyenlíteni a Zego appján keresztül.

A Zego rendszere integráltan működik a futárcégekkel a gördülékeny felhazsnálói élmény érdekében.

Biztosítás kölcsönadott tulajdonra
Az on-demand biztosítások speciális változata, amikor kölcsönadott tulajdont biztosítunk. Nincs annál kellemetlenebb, amikor egy barát vagy családtag kölcsönkéri az autónkat, majd karambolozik vele. A biztosítók nagy része nem ajánl megoldást ilyen szituációkra, a Veygo viszont kifejezetten ezekre a a típusú biztosításokra specializálódott. Az alkalmazásban egyszerűen, pillanatok alatt köthetünk biztosítást a kölcsön vett autóra akár 1 órára is. Nem is kell regisztrálni hozzá, vendégfelhasználóként is beléphetünk.

A Veygo kölcsönkért autók mellett tanuló és kezdő sofőröknek is kínál biztosítást.

A Slice biztosítás hasonló elven működik. Gépjárművek mellett, kölcsönvett vagy rövidtávra kiadott lakásokra is lehet kötni. Teljesen digitális szolgáltatás, chat-en és videoklipeken keresztül tud ügyet intézni a felhasználó, és személyre szabott árakat adnak a lakás felmérése után.

A Slice egyik fő célcsoportja az Airbnb ügyfelek, akár a bérlői, akár a szállásadói oldalról.

A niche piac biztosítása
Hatalmas költséget jelenthet, ha olyan termékre szeretnénk biztosítást kötni ami igazán egyedi. Erre kínál megoldást a Bought By Many, amely egy olyan biztosító cég ami az alulról jövő felhasználói igények alapján csoportokba gyűjti a speciális biztosítási igényeket. A felhasználók nagyobb közösségekben könnyebben alakíthatnak ki számukra megfelelő biztosítási megoldásokat. Bárki alakíthat új csoportot, majd a Google keresések alapján a cég segít összegyűjteni a hasonló igényekkel rendelkező potenciális biztosítottakat. Átlagosan 18–20%-al kedvezőbb biztosítást tudnak kötni a csoportban, mint egyénileg. A felhasználók több száz ilyen csoport között válogathatnak, és megoldást találhatnak olyan speciális biztosításokra is, mint például rövidszőrű németjuhász kutyák vagy off-road quadok biztosítása.

A Bought By Many biztosítás olyan niche termékek biztosítására ad megoldást amivel a nagy biztosítóknak nem éri meg foglalkozni.

A cég egyik ügyfele aki részt vett az interjúinkon, kiváló kiegészítő szolgáltatásnak tartja, hogy a cég társult a FirstVet alkalmazással, amelyen keresztül ingyenesen kikérheti állatorvosok véleményét videóhívás keretében. Ha nincs nagy probléma a biztosított kisállattal, megspórolhat egy vizitet az orvoshoz, és a biztosító cégnek sem kell fizetnie az állatorvosi számlát.

Személyre szabható termékek és fedezetek
A kutatás során az is világossá vált, hogy a felhasználóknak fontos szempont, hogy maga a termék is rugalmas legyen. Legyen szó testreszabható fedezetekről vagy elköteleződés és lemondási díjak nélküli szerződésekről. Erre ad megoldást a Cuvva nevű insurtech alkalmazás, amelyen keresztül gépjármű és utasbiztosítást lehet kötni. A rugalmasan alakítható feltételek mellet a biztosítás másik hangsúlyos eleme a transzparens árazás. Feketén-fehéren leírja, hogy milyen elemekből épül fel az ár, milyen tényezők jelentenek kockázatot a felhasználónál, és ez mennyiben befolyásolja a biztosítás összegét. Interjúalanyunk rendkívül kényelmesnek találta az alkalmazás használatát, szinte alig kellett adatokat kitölteni, minden megoldott helyette az autofill, elég volt befotóznia az okmányokat.

A Cuvva transzparens árazást és személyre szabott fedezeteket kínál az ügyfeleinek. A Cuvva felhasználója külön kiemelte azt a pozitívumot, hogy rugalmasan bármikor hozzáadhat vagy lemondhat feltételek a biztosításából lemondási díj nélkül. Az egyetlen hiányosságnak azt emelte ki, hogy nem tudja az összes biztosítását a Cuvván keresztül kezelni. Az autó és utasbiztosításon kívül egyenlőre más termékük nincs.

A sorozat következő részében a felhasználókkal való kapcsolatépítésről lesz szó. Bemutatunk olyan biztosító cégeket, akik igyekeznek minél több platformon érintkezni a felhasználóval, így segítve elő a pozitív ügyfélélmény építését.

A cikk először a medium.com oldalon jelent meg.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Works.

Felhasználói élmény kutatással, felület- és folyamat designnal foglalkozunk. Hitünk szerint azok a szolgáltatások és termékek lesznek igazán sikeresek, melyek valós ügyféligényeket szolgálnak ki. A …