Rugalmasság a biztosításban — Ki szabja a feltételeket, a felhasználó vagy a biztosító?
A technológia adta lehetőségek miatt megszoktuk már, hogy mindent, és azonnal megkaphatunk. A felhasználói igények is eszerint alakultak; az idő és a rugalmasság kulcsfontosságúvá vált, az ár mellett a kényelem is szerepet kapott.
On-demand típusú biztosítások
A rugalmasság egyik formája az egyre több nem-élet ági biztosításnál megjelenő időalapú (vagy használatalapú) árazás. Az alapgondolat, hogy csak akkor kelljen fizetnem a biztosítást, amikor valóban szükségem van rá. Ez az új megoldás elsők között a gépjárművekhez köthető biztosítások piacán jelent meg. Például egy olyan CASCO biztosítás formájában, ahol egy alacsonyabb alapdíjat kell csak fizetni a parkolásért és egy magasabbat, akkor amikor ténylegesen vezet az ember. Egy parkoló autóval is történhet baleset, de ennek jóval kisebb az esélye, mint az utakon.
Ilyen szolgáltatást kínál a nemrég a piacon megjelent Cristo, ami a Generali partnereként kínál használatalapú casco biztosítást. A pontos díjszámítást egy telemetrikai eszköz végzi, ami az autóhoz csatlakozik. Hasonló biztosítást kínál az Aegon SmartCasco is. Az ő terméküknél egy okostelefonos applikáció segítségével lehet beállítani, hogy épp vezetünk vagy parkolunk az autónkkal. Eltávolodva a gépjárműre köthető biztosításoktól az NN-nél itthon is elérhető már egy használat alapú balesetbiztosítás, amit különböző sport és szabadidős tevékenység idejére lehet ki- és bekapcsolni, akár néhány óra erejéig egy applikáció segítségével.
A Cristo telemetrikai kiegészítője, ami a díjszámításhoz szükséges adatokat gyűjti be. |
A konstrukció által kínált rugalmasságnak azonban hátránya is lehet. A kutatásban résztvevő egyik interjúalanyunknak használat alapú gépjármű-biztosítása volt, amit egy okostelefonos applikáció segítségével tudott kezelni. Sokat autózott, ezért gyakran kellett az appot használnia, de gyakran megfeledkezett róla, ha például sietett valahova. Végül emiatt nem hosszabbította meg a szerződést, mert frusztrálta a folyamatos ki és bekapcsolgatás. Erre a problémára megoldás lehet a szolgáltatás automatizálása. Ilyen megoldást kínál az angliai Zego. A cégnél hivatásos sofőrök és futárok köthetik meg kötelező biztosításukat. Egyik ügyfelük részt vett a kutatásunkban és pozitívan nyilatkozott a szolgáltatásról. Részmunkaidőben dolgozik ételfutárként így fontos szempont számára a használat alapú árazás. A biztosító rendszere összeköttetésben áll a legnépszerűbb angliai futárcégekkel (pl.: Uber Eats). Ha egy sofőr a futárcég rendszerében bejelentkezik dolgozni, akkor automatikusan aktiválódik a biztosítása, amit a hónap végén tud kiegyenlíteni a Zego appján keresztül.
A Zego rendszere integráltan működik a futárcégekkel a gördülékeny felhazsnálói élmény érdekében. |
Biztosítás kölcsönadott tulajdonra
Az on-demand biztosítások speciális változata, amikor kölcsönadott tulajdont biztosítunk. Nincs annál kellemetlenebb, amikor egy barát vagy családtag kölcsönkéri az autónkat, majd karambolozik vele. A biztosítók nagy része nem ajánl megoldást ilyen szituációkra, a Veygo viszont kifejezetten ezekre a a típusú biztosításokra specializálódott. Az alkalmazásban egyszerűen, pillanatok alatt köthetünk biztosítást a kölcsön vett autóra akár 1 órára is. Nem is kell regisztrálni hozzá, vendégfelhasználóként is beléphetünk.
A Veygo kölcsönkért autók mellett tanuló és kezdő sofőröknek is kínál biztosítást. |
A Slice biztosítás hasonló elven működik. Gépjárművek mellett, kölcsönvett vagy rövidtávra kiadott lakásokra is lehet kötni. Teljesen digitális szolgáltatás, chat-en és videoklipeken keresztül tud ügyet intézni a felhasználó, és személyre szabott árakat adnak a lakás felmérése után.
A Slice egyik fő célcsoportja az Airbnb ügyfelek, akár a bérlői, akár a szállásadói oldalról. |
A niche piac biztosítása
Hatalmas költséget jelenthet, ha olyan termékre szeretnénk biztosítást kötni ami igazán egyedi. Erre kínál megoldást a Bought By Many, amely egy olyan biztosító cég ami az alulról jövő felhasználói igények alapján csoportokba gyűjti a speciális biztosítási igényeket. A felhasználók nagyobb közösségekben könnyebben alakíthatnak ki számukra megfelelő biztosítási megoldásokat. Bárki alakíthat új csoportot, majd a Google keresések alapján a cég segít összegyűjteni a hasonló igényekkel rendelkező potenciális biztosítottakat. Átlagosan 18–20%-al kedvezőbb biztosítást tudnak kötni a csoportban, mint egyénileg. A felhasználók több száz ilyen csoport között válogathatnak, és megoldást találhatnak olyan speciális biztosításokra is, mint például rövidszőrű németjuhász kutyák vagy off-road quadok biztosítása.
A Bought By Many biztosítás olyan niche termékek biztosítására ad megoldást amivel a nagy biztosítóknak nem éri meg foglalkozni. |
A cég egyik ügyfele aki részt vett az interjúinkon, kiváló kiegészítő szolgáltatásnak tartja, hogy a cég társult a FirstVet alkalmazással, amelyen keresztül ingyenesen kikérheti állatorvosok véleményét videóhívás keretében. Ha nincs nagy probléma a biztosított kisállattal, megspórolhat egy vizitet az orvoshoz, és a biztosító cégnek sem kell fizetnie az állatorvosi számlát.
Személyre szabható termékek és fedezetek
A kutatás során az is világossá vált, hogy a felhasználóknak fontos szempont, hogy maga a termék is rugalmas legyen. Legyen szó testreszabható fedezetekről vagy elköteleződés és lemondási díjak nélküli szerződésekről. Erre ad megoldást a Cuvva nevű insurtech alkalmazás, amelyen keresztül gépjármű és utasbiztosítást lehet kötni. A rugalmasan alakítható feltételek mellet a biztosítás másik hangsúlyos eleme a transzparens árazás. Feketén-fehéren leírja, hogy milyen elemekből épül fel az ár, milyen tényezők jelentenek kockázatot a felhasználónál, és ez mennyiben befolyásolja a biztosítás összegét. Interjúalanyunk rendkívül kényelmesnek találta az alkalmazás használatát, szinte alig kellett adatokat kitölteni, minden megoldott helyette az autofill, elég volt befotóznia az okmányokat.
A Cuvva transzparens árazást és személyre szabott fedezeteket kínál az ügyfeleinek. A Cuvva felhasználója külön kiemelte azt a pozitívumot, hogy rugalmasan bármikor hozzáadhat vagy lemondhat feltételek a biztosításából lemondási díj nélkül. Az egyetlen hiányosságnak azt emelte ki, hogy nem tudja az összes biztosítását a Cuvván keresztül kezelni. Az autó és utasbiztosításon kívül egyenlőre más termékük nincs.
A sorozat következő részében a felhasználókkal való kapcsolatépítésről lesz szó. Bemutatunk olyan biztosító cégeket, akik igyekeznek minél több platformon érintkezni a felhasználóval, így segítve elő a pozitív ügyfélélmény építését.
A cikk először a medium.com oldalon jelent meg.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!