Koronavírus és vásárlás: nem csak a vécépapír és a konzerv fogyott tonnaszám

Koronavírus és vásárlás: nem csak a vécépapír és a konzerv fogyott tonnaszám
Megjelent a GLAMI Fashion (Re)search piackutatás-sorozat legújabb felmérése, amely a koronavírus magyar lakosságra gyakorolt hatásával és jövőbeni vásárlási szokásaival foglalkozik. A több mint 250 ismert divatwebáruház kínálatát egyetlen egy online platformon összesítő keresőoldal kérdőíves adatfelvételen és értékesítési statisztikákon alapuló beszámolója felsorolja az elmúlt hónapok legkelendőbb termékeit és a vásárlás legfontosabb szempontjait.

A GLAMI Fashion (Re)search piackutatás-sorozat legújabb felmérése szerint a kormányzati korlátozások utáni első hetekben a divattermékek értékesítése csaknem 50%-kal csökkent, azonban, amikor újra elkezdtünk vásárolni, az eladások még a március elején elért értékeket is meghaladták. Az áprilisi adatok még meglepőbbnek bizonyultak ugyanis a húsvétot követő héten az összes eladás majdnem 30%-kal növekedett a járvány előtti eladásokhoz képest.

Hogyan vásároltunk divatcikkeket az interneten a járvány alatt?
A koronavírus-járvány idején a magyarok 66%-a vásárolt ruházati, illetve divatterméket az interneten. A vásárlók 40%-ának valamilyen konkrét árucikk beszerzése volt a célja (pl. otthoni ruha, gyerek ruha, sportcipő edzéshez stb.), 35% pedig akkor rendelt meg valamit, ha a korábban kinézett árucikket leárazták. A válaszadók 17%-a egyszerűen havi rendszerességgel vásárol és ezen a karantén sem változtatott. A kutatásból az is kiderül, hogy sokan a nyitvatartási korlátozások miatt döntöttek a hagyományos boltok helyett az internetes vásárlás mellett: a magyarok 13%-a a járvány megjelenésekor vásárolt először ruházatot az interneten. Költések tekintetében a megkérdezettek fele körülbelül ugyanolyan értékben vásárolt divattermékeket az interneten, mint a koronavírus előtti hónapokban, mások a spórolást választották, és szüneteltették a vásárlást (29%), de voltak, akik a járvány alatt többet rendeltek online, mint azelőtt (19%).

A hálóruha és a papucs volt a slágertermék
Míg például Görögországban megugrott a sportoláshoz szükséges termékek rendelése, más országok inkább a kényelemre utaztak. A magyar vásárlók úgy tűnik leginkább az otthon (és az alvással) töltött időt próbálták kellemessé tenni, így a pizsamák és hálóruhák eladása 81%-kal növekedett. Az emberek hamar rájöttek, mennyire fontos a kényelem a karantén alatt, így a sokan befektettek egy (vagy két) pár benti papucsba, amit jól demonstrál, hogy 71%-os ugrással ez a termékkategória érte el a második legnagyobb növekedési rátát. Érdekes, hogy míg a felnőtt ruházat online eladásaira nehéz idők jártak, a gyerek ruházaté nemcsak, hogy nem csökkent, de még növekedett is 23%-kal.

Hogyan változnak a magyarok vásárlási szokásai a jövőben?

Ez történt tehát mindeddig, de vajon mit terveznek a magyar fogyasztók következő hónapokban? A magyarok 26%-a új webáruházakat fedezett fel a járvány alatt és a pozitív tapasztalatoknak köszönhetően a jövőben többet szeretne vásárolni az interneten. A fogyasztók 25%-a nem tervezi megváltoztatni vásárlási szokásait, és ugyanúgy fog vásárolni, mint eddig. A válaszadók 43%-a csökkenteni tervezi a kiadásait, de követni fogja kedvenc márkáinak akciós ajánlatait, 23% korlátozni fogja kiadásait, és csak a legfontosabb cikkeket vásárolja meg a lehető legalacsonyabb áron, 4% pedig nem tervez divatterméket vásárolni az elkövetkezendő hónapokban.

Melyek voltak a legfontosabb szempontok a vásárlók számára az online vásárlás során?
A megkérdezettek 47%-a számára az ingyenes házhozszállítás és a jó ár-érték arány a legfontosabb tényezők. Az alacsony ár a válaszadók 33%-át, az utánvételes fizetés pedig a megkérdezettek 32%-át befolyásolja pozitívan. Lényeges tényezők még a gyors kiszállítás (29%) és a kedvenc márkákra nyújtott kedvezmények is (29%). Úgy tűnik a magyar fogyasztókat kevésbé befolyásolja, hogy mennyire kommunikál aktívan egy márka a közösségi oldalakon, ezt csupán 5% számára fontos tényező.

Impulzívak, vagy inkább racionálisak a divatvásárlási szokásaink?

A magyarok csaknem fele (49%) célzott szándékkal kezd neki a vásárlásnak, de itt-ott a kosarukban landol pár előre nem tervezett termék is, 30% mindig a konkrét megvásárolni kívánt divattermékre szorítkozik, továbbá 16% válaszolta, hogy kifejezetten gyakran vásárol olyan termékeket, amelyeket előre nem tervezett megvenni.

Minőség vs. fenntarthatóság Magyarországon

10-ből 8 ember érdeklődik a fenntartható divat iránt, közülük 60% hajlandó lenne többet költeni egy fenntartható termékre, mint egy hasonló, "fast fashion" divatcikkre. A magyarok 62%-a számára fontosabb a termék jó minősége, mint az, hogy a termék fenntartható legyen. Ezzel ellentétben 29% leginkább a fenntarthatóságot preferálja, tehát kész többet áldozni olyan ruhadarabra, amely környezetbarát módon készült. A válaszadók fele hajlandó lenne extra költséget fizetni az újrahasznosított csomagolásért (ebből 23% határozottan hajlik rá). A megkérdezettek 3%-a nem fizetne többet biológiailag lebontható csomagolásért.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!