
Az online vásárlás népszerűsége kényszerből ugyan, de rengeteget nőtt az elmúlt évek pandémiás időszakában. Habár azóta visszatérhettünk az üzletekbe, a digitális platformokon való rendelés továbbra is elterjedt maradt. Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója az idei Digital Media Hungary konferencián tartott előadásán kiemelte, hogy a 7,9 millió fős felnőtt magyar lakosságból nagyjából 6 és félmillióan használják az internetet, közülük 5,2 millió személy intéz fizetéseket online valamilyen termék megvételére vagy szolgáltatás igénybevételére. Az azonban, hogy ki milyen arányban használja erre a célra a különböző digitális felületeket, megoszlik az egyes generációk képviselői között.
"Az online térben, valós időben gyűjtött adatok alapján elmondható, hogy az online vásárlók legnagyobb arányát az X-generációsok teszik ki 35 százalékkal. Ez nagyjából 1,8 millió főt jelent. Őket követik az Y-generáció tagjai 28, a boomerek 27, majd csak ezután a Z-generáció képviselői 7 százalékkal. A legkevesebbet a veteránok vásárolnak online 2 százalékos arányban" - fejtette ki Madar Norbert. Bár a legtöbben azt gondolnánk, hogy a digitális bennszülötteknek nevezett Z-generációsok vásárolnak a legtöbbet a neten, a szakember emlékeztetett, hogy csak a nemzedék legidősebb tagjai számítanak aktív keresőnek, az online vásárlásoknak ezért bonyolítják csak a 7 százalékát. Madar a továbbiakban azt is részletezte, hogy mely generáció mit vásárol a legtöbbet a digitális áruházakban.
"A legtöbbet online vásárló X-generáció a kutatások szerint többnyire ruházati termékeket, cipőt vesz ilyen formában. A boomerek utazásra, szállásra költenek, az Y generáció esetében a készételek, külföldről rendelt áruk száma is megugrik, míg a Z-generáció esetében a digitális tartalmakra való előfizetés van jelen az egyik legnagyobb arányban. A fizetéskor a digitális pénztárca a Z-generáció körében a legnépszerűbb, közülük sokan fel sem veszik a bankból a fizikális kártyát" - mutatott rá Madar Norbert. Hozzátette, hogy a tranzakcióknak átlagosan a 69 százalékát intézik telefonról az online vásárlók, akik közül ebben az esetben is a Zoomerek vannak többségben 87 százalékos aránnyal. Az átlag fölött használja továbbá az okostelefonos fizetési funkciót az Y- és a Z-generáció is. A vásárlás előtti tájékozódásra, böngészésre az idősebb generációk a kereskedők webáruházainak felületét használják, ám minél fiatalabb egy generáció, annál inkább végzi ezt a tevékenységet a közösségimédia-felületeken, illetve merít ihletet TikTok- és Shorts-videókból, YouTube- és Insta-felvételekből.
"A Boomerek esetében az online hirdetések befolyásoló képessége átlag feletti, illetve számukra a magyar nyelvű elérhetőség is döntő szerepet játszik. Az X-generáció vásárlási magatartása általában a piaci átlagot tükrözi vissza, de még az ő esetükben is fontos, hogy a saját nyelvükön tudják intézni a dolgokat. A millenárisok vásárlási döntésében már nagy szerepe van a visszajelzéseknek és a YouTube-videóknak. A Z-generáció tagjainál mindez halmozottan van jelen, az egyéni vélemény alapúság számukra még fontosabb, és leginkább a TikTokot használják, mint véleményformáló csatornát. Itt fogyasztják a híreket és a hirdetések is itt érik el őket a legnagyobb arányban, így a vásárlási döntéseiket is ezen a felületen keresztül hozzák meg. Ezen kívül a weboldalon tapasztalható ügyfélélmény, a felület megítélése, a kiszolgálás minősége és a házhozszállítás gyorsasága sokkal előkelőbb helyen szerepel náluk a döntéshozatalkor, mint például a boomerek esetében" - fejtette ki Madar. Felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy a generációk között egy valamiben biztos nincs különbség az online vásárlások terén, az pedig a személyre szabott ajánlatok és a vásárlói értékelés alapján való fogyasztás.
"Jelenleg a Z-generáció kegyeiért folyik a harc, idővel ugyanis nekik is lesz jövedelmük, családjuk. A preferenciáik már most kifejlődőben vannak, az említetteken túl például a transzparencia is fontos számukra, vagyis hogy amit a kereskedő ígér, azt tartsa is be. A bizalmat nagyon hamar elveszítik és esetükben azt nehezebb visszaépíteni, mint azoknál, akik kizárólag ár alapon döntenek. Hangsúlyos esetükben a tartalom marketing, a közösségi média csatornák és a perszonalizáció. Minden eddiginél jobban kell tudni a személyt megcélozni, és rájuk szabott ajánlatokat adni. Ezen kívül fontos még a hitelesség, mindezt pedig ki kell építeniük a cégeknek, mire a Zoomerek keresőkké válnak. Mivel lojálisak, így minél jobban le tudjuk láncolni, annál jobban meg is tudjuk tartani őket a jövőben, csak a bizalmukat nem szabad elveszíteni" - fogalmazta meg tanácsait Madar Norbert.
![]() |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!