Dinamikus árképzést eddig is gyakran alkalmaztak, például olyan szolgáltatások esetén, mint a repülőjegy vagy a szállodai szobák foglalása. Az online rendelések házhoz szállításánál azonban ez a fajta árazás még újdonságnak számít. Dinamikus árazáskor az online kereskedők rugalmasabb kézbesítési árakkal dolgoznak, tehát egyetlen fix szállítási díj helyett, a vásárlók több lehetőség közül választhatnak, attól függően, hogy aznap mikorra kérik a házhoz szállítást. A kézbesítési díj több tényezőtől függhet – például a beérkező rendelések számától, a napszaktól és a helytől. Az aznapi kiszállításra specializálódott DODO a dinamikus árképzést elsősorban a belső pénzügyi adatok, a kiválasztott idősáv hossza vagy az adott idősávon és helyszínen belül leadott megrendelések intenzitása alapján, valós időben határozza meg, kifinomult algoritmusok és adatelemzés segítségével. A teljesen automatizált folyamat tehát egyszerre több paramétert értékel, így olyan szállítási árat képes meghatározni, amely egy adott idősáv aktuális keresletén és a szállítás becsült költségén alapul.
A dinamikus árképzés lehetőséget biztosít a vásárlóknak, hogy a számukra kedvezőbb szállítási áron vegyék igénybe az aznapi kézbesítési szolgáltatást, tehát abban az esetben, ha a leggyorsabb szállítási díjat túl magasnak ítélnék, van lehetőségük ugyanarra a napra, csúcsidőn kívül kérni a kézbesítést kedvezőbb áron. Mivel online vásárlás során a megrendelők nem csupán az árakat és a termékek magas minőségét, de a házhoz szállítás módját és költségét is figyelembe veszik, a dinamikus árazás lehetősége vásárlást eldöntő tényezővé válhat. Ezt támasztja alá a DODO idei, reprezentatív magyarországi kutatása* is, amelyben a megkérdezettek több mint 90 százaléka leginkább a szállítás árát tartja fontosnak.
A rugalmas kézbesítési díjaknak köszönhetően a csúcsidőszak várhatóan kevésbé lesz túlterhelt, az azon kívüli idősávokban pedig növekedhet a rendelésszám, ami a gördülékenyebb rendelésfeldolgozást, illetve kiszolgálást, s ezzel a vásárlói elégedettség további javítását segítheti. A versenytársakkal szemben is előnyt jelenthet, hiszen a fix ár bizonyos esetekben túl magas lehet, a dinamikus szállítási árakkal vonzóbbá és végső soron olcsóbbá tehetik vásárlóik számára áruikat az e-kereskedők. Mivel a megrendelések kiszállítása jobban eloszlik a nap folyamán, csökken a reggeli és a délutáni dugóban kézbesített csomagok száma, tehát a logisztika folyamata a legforgalmasabb időszakokban kevésbé fogja negatívan befolyásolni a városi infrastruktúrát. A városi okoslogisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO a dinamikus szállítási árképzést, a tesztelési időszakot követően, idén ősszel kezdte el kínálni ügyfelei szélesebb körének.
* A kvantitatív kutatást a Behavio Labs végezte egy 1200 fős - magyarországi online vásárlók kor, nem és régió szerinti - reprezentatív mintán, 2023. március 24. és április 11-e között. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!