Jelentős hatások érik a hazai e-kereskedelmet

Jelentős hatások érik a hazai e-kereskedelmet
Folyamatosan változó körülmények között kell helyt állniuk a hazai e-kereskedőknek, ugyanakkor a változások többsége pozitív előjelű, vagyis a stabil működésüket és növekedésüket szolgálja. A 2021-es esztendő végén előre tekintünk 2022-re, milyen trendek és események határozhatják meg az online piacot a közeljövőben.

A piac minden szereplője tudja, hogy a koronavírus-járvány alaposan megváltoztatta a hazai online piac képét; míg a megelőző években az éves növekedés 15-20% körül alakult, addig a 2021-es év mintegy 45%-os növekedést hozott a szektor számára. Az élénkülő verseny azonban bőven tartogat kihívásokat is, amelyek épp a kkv szektorhoz tartozó kereskedők számára jelenthetnek komoly kihívást.

A KGI Digital és az Árukereső jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát. Ráadásul a tavaly is rekord magas számokat hozó második negyedévben idén is további 21%-os forgalombővülés volt tapasztalható, ami a pandémia előtti évek stabilizálódott, 14-16% körüli átlagos növekedési ütemét 25%-kal haladta meg – fogalmaznak a jelentés szerzői.

Ugyanakkor látni kell azt is, hogy a korábbi években megfogalmazott gondolatokat a kutatások és tényadatok gyakran megcáfolják. Néhány évvel ezelőtt még sokan úgy vélték, hogy az online kereskedelem jellemzően a fiatal korosztály felségterülete, mára azonban kiderült, hogy ez a valóságban nem egészen így van. A nagyobb vásárlóerővel rendelkező 30-as, 40-es és 50-es korosztály lényegesen nagyobb potenciált jelent az online kereskedelem számára; Magyarországon az online vásárlók átlagéletkora 44 év.

Ráadásul a fiatal generációk a vásárlásra részben szabadidős tevékenységként, baráti találkozóként tekintenek, ami a plázázás jellegéből adódóan gasztronómiai élvezetekkel, mozilátogatással és más programokkal köthető össze. Nem meglepő az az adat, miszerint folyamatosan növekszik az 55 év felettiek által generált online forgalom, illetve növekszik a részesedésük a teljes kiskereskedelemben.

Egyelőre nehéz meghatározni, milyen trendek határozzák meg a következő éveket, de a marketingszakértők és a piaci szereplők rendszerint egyetértenek abban, hogy a növekedés üteme visszatér a kiszámítható volumenek irányába. Egyes vélemények szerint a hazai online piac növekedése 12-15% körüli szinten lehet reális, vagyis ennyit bővülhet az online piac Magyarországon. Amennyiben a vezető webáruházak által végzett szolgáltatásfejlesztés folytatódik, tovább fejlődnek a logisztikai és csomagátvételi szolgáltatások, illetve tovább javul a bizalom az online áruházakkal szemben, a következő évek növekedése megelőzheti az előzetes prognózisokat. (X)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!