Januártól változnak a jótállás szabályai. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni!

Januártól változnak a jótállás szabályai. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni!
Január 1-től lépnek életbe az EU-s és hazai jótállást érintő szabályváltozások, melyek elsősorban a fogyasztók és vásárlók érdekeit védik majd.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium hívta fel a fogyasztók figyelmét: januártól új szabályok vonatkoznak a jótállás érvényesítésére, melyeket a hvg.hu mutatott be részletesen.

Minőségi kifogás esetén a korábbi hat hónap helyett egy éve lesz a kereskedőknek, hogy bizonyítsák, hogy a termék hibája gyártáskor keletkezett-e, vagy a nem rendeltetésszerű használat során. Ebben az időszakban a kereskedőt terheli a bizonyítási teher, azaz neki kell igazolni, hogy mi okozta a hibát. Ha ennek során az derül ki, hogy a nem rendeltetésszerű használat okozta a működésképtelenséget, a kereskedő nem köteles azt megjavítattni vagy cserélni. Ez a szabályozás nem csak Magyarországon, hanem az EU teljes területén érvényes lesz.

Jövőre bizonyos termékeknél, például a ruhák, cipők vagy a 10 ezer forintál olcsóbb műszaki cikkek esetén a vételárat is visszakérhetik a vásárlók az első javítás vagy csere után. Erre akkor van  lehetőség, ha a vállalat nem végezte el a cserét vagy javítást, továbbá, ha a hiba súlya a szerződés azonnali megszüntetését indokolja.

A cégeknek 2022-től jótállási nyilatkozatot kell kiadniuk nyomtatásban vagy e-mailben, melynek tartalmaznia kell a jótállásra kötelezett nevét és címét, illetve az áru megjelölését. Ha az adott terméket 3 év önkéntes jótállással reklámozzák, a nyilatkozatban viszont csak 2 éves jótállás szerepel, akkor a hosszabb idő számít irányadónak a fogyasztó védelme érdekében.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!