Itthon is terjed az online vásárlás legzöldebb kézbesítési módja

Itthon is terjed az online vásárlás legzöldebb kézbesítési módja
Nem tudnak egész nap otthon lenni, amúgy is járnak arrafelé, ahol át tudják venni, nincs idejük a futárra várni – ezek a leggyakrabban említett okai annak, amiért az online vásárlók áttérnek az egyelőre még népszerűbb házhoz szállításról. Bár a környezeti megfontolások miatti előnye inkább csak a fiatalokat izgatja, a csomagautomata a második legnépszerűbb átvételi megoldássá vált az elmúlt egy évben – derül ki a Foxpost Box Index most először nyilvánosságra hozott adataiból, amelyeket a jövőben negyedéves rendszerességgel publikálnak.

Egyetlen félév alatt 14 százalékponttal nőtt a csomagautomatás átvételt kipróbáló online vásárlók aránya – állapította meg a Foxpost megbízására elvégzett kutatás, amelyet a GKI Digital készített 2021 júliusában. Ezzel ez a kézbesítési mód minden másikat lekörözött, hiszen a többi esetében csak kismértékű volt a növekedés: a csomagponti kézbesítés 3, a személyes bolti átvétel 2, a kereskedő saját futárja általi pedig 1 százalékponttal emelkedett. Feltehetően a különféle megoldások egyre növekvő népszerűségének köszönhetően a futárszolgálattal történő csomagátvételi megoldás 1 százalékponttal esett vissza.

Hasonló trendek rajzolódnak ki a közös kutatásból kinőtt, Foxpost Box Index (FBI) elnevezésű kezdeményezésből, ha az egy évvel korábbi használati adatokat vesszük alapul. Ebben az esetben a futáros házhoz szállítás stagnált, a csomagautomata 12, a csomagpont 2 százalékpontot javított, miközben a személyes bolti átvétel 3, a kereskedő általi házhoz szállítás pedig 2 százalékponttal mérséklődött.

Vezet, de stagnál a házhoz szállítás

A csomagátvételi megoldások között a legjobbnak továbbra is a házhoz szállítást tartják az emberek: ennek megítélése alig változott tavaly óta, csupán 1 százalékponttal nőtt. A legtöbbet a csomagautomaták javítottak a megítélésükön: 7 százalékponttal, 21 százalékra emelkedtek 2020 júliusához képest. Ugyanebben az időszakban a kereskedő saját házhozszállítási megoldása, a csomagpont, a hagyományos postai csomagküldés és a személyes bolti átvétel megítélése kismértékben csökkent.

„A Foxpost Box Index aktuális adataiból egyértelműen látható a csomagautomatás rendelés térnyerése a lényegesen markánsabb környezeti lábnyomot hagyó futáros kiszállítással szemben" – emelte ki Bengyel Ádám, a Foxpost vezérigazgató alapítója, a cége által kezdeményezett FBI nyilvános bejelentése alkalmából. A tervek szerint a számokat a jövőben negyedéves rendszerességgel publikálják, a szektorban elsőként rendszeres visszajelzést adva az iparági trendek alakulásáról.

A környezettudatosság a fiataloknak mindenképp, a kényelem mindenkinek számít

Bengyel Ádám kiemelte azt is: az egyetlen csomagra jutó 0,2 kg-os szén-dioxid-kibocsátás a Foxpostnál Magyarországon piacvezető érték, de előnye leginkább az átlagos volumenhez képest mutatkozik meg, amely 0,80 – 1 kg a szegmensben. Az sem hagyható persze figyelmen kívül, hogy a környezettudatosság – legalábbis egyelőre – főleg a fiatalok körében számít kiemelt szempontnak. A többség esetében a kényelmi tényezők a legfontosabb érvek az csomagautomata (átadópont) mellett. Egy év alatt 3 százalékponttal nőtt például annak a jelentősége, hogy egyszerű az átvétel, 2-vel, hogy útba esik, és 4-gyel, hogy felhasználóbarát. A legkedveltebb megoldástól való eltérésnek leginkább praktikus okai vannak: a vásárlók akkor választanak mást, ha a megszokott módon nehézségekbe ütközik az átvétel, mert például nincs idejük a futárra várni, vagy nincsenek otthon egész nap. Az ár a válaszadók harmadánál szempont, míg negyedük egy ingyenes szállításos promócióval „elcsábítható".

„A csomagautomatás átvételről elmondható, hogy az elmúlt egy évben nemcsak a megoldás felhasználói bázisa bővült, hanem az igénybevétel gyakorisága is" – szögezte le Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Noha a legismertebb és legkedveltebb megoldás továbbra is a házhoz szállítás, az egyéb megoldásoktól nem idegenkedők 42 százaléka már legalább öt alkalommal választott csomagautomatás átvételt az elmúlt egy évben, ami 10 százalékpontos növekedést jelent 2020 júliusához képest.

„Bár a járványhelyzet alakulása teljességgel kiszámíthatatlan, egy esetleges újabb szigorítás akár jelentős átrendeződést okozhat a kézbesítési opciók sorrendjében" – véli Bengyel Ádám, de a Black Friday és az adventi szezon is átírhatja a jelenlegi erőviszonyokat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!