Kedves Olvasó, Te most ülve olvasod ezt a cikket? Ha igen, kényelmesen ülsz? És a kényelem jó dolog, ugye? Pedig az ember számára az ülés egyáltalán nem egy egészséges testtartás. A mi anatómiánknak leginkább a járás, futás, pihenésre pedig a fekvés kedvez. De az ülés kétségkívül kényelmes, és sok mindent lehet ülve csinálni, így aztán gyakran választjuk. Jó érzés, ami függőséget okoz.
Akárcsak a digitalizáció. A függőség pedig érthető: sokan egy napunkat sem tudnánk elképzelni okoseszközök, internet, és hasznos kis programok, applikációk nélkül. Az életünk számos területén segít, persze mivel függővé képes tenni, van ahol inkább árt - ez már személyiség kérdése. Egy biztos: mindennapjaink része, és ily módon sok olyan tevékenységünket érinti, amelyet rendszeresen végünk. Az egyik ilyen pedig a vásárlás. Ahhoz hogy életben maradjunk, ennünk, innunk, ruházkodnunk kell, és ami ezekhez szükséges, többnyire nem magunknak állítjuk elő, hanem beszerezzük. Ezt pedig a kereskedelem teszi lehetővé, melynek a hagyományos, több száz éve létező formája, a dialógusos kereskedelem teljes mértékben átalakul.
És az átalakulás nem csak azt jelenti, hogy a kilencvenes években elkezdtük használni a digitális csatornákat. Annál sokkal többet. Az egész folyamat alapjaiban változik meg, az információk áramlása, a döntések metodikája, az ellátási lánc: minden. A valódi szükségletek helyett sok esetben a vágyak diktálnak, az ajánlatok irányítanak minket, vásárlókat - helyesebben fogalmazva fogyasztókat. Kicsi távolabbról nézve: a digitalizációnak köszönhetően egyre közelebb kerültünk az információhoz, és egyre távolabb egymástól.
Ráadásul a technológia fejlődése nagyon gyors, sokkal gyorsabb, mint ahhoz az emberi természet, a társadalmi berendezkedés követni tudná. A felgyorsult változások mellett pedig mindenre egyre kevesebb idő jut.
● Kevesebb az idő arra, hogy a gyártók új termékeket fejlesszenek ki: a piac azon része ami ma még az egyik márka birtokol, holnap könnyedén egy konkurenshez vándorol, a verseny eddig soha nem látott szintre lépett
● Kevesebb az idő a kereskedőnek hogy eladja a terméket: ha a vásárló betér a boltba, rá kell venni hogy ott költse el a pénzét, mert a szomszéd üzlet szó szerint egy kattintásra van
● És kevesebb az idő a vásárlónak a döntésre is, hiszen egy napján belül is rendkívüli módon szétaprózódik, igyekszik mindent a lehető legrövidebb idő alatt, a leghatékonyabban elvégezni
Ezért tehát joggal mondhatjuk: a kereskedelemben ez az itt és most korszaka! A kereskedőknek, a márkáknak olyan komplett ökoszisztémában kell gondolkodni, amiben a vásárlókat ott, akkor és úgy szolgálják ki ahogy, ahol és amikor azok éppen igénylik. Ehhez pedig a következő években a legtöbb hozzáadott értéket a platformok fogják megteremteni, valamint azok a gyártók, akik a saját márkájukkal közvetlenül el tudnak jutni a vásárlóhoz. És mint látszik a két előző példában: ők nem kereskedők. Mindössze olyan piaci szereplők, akik képesek a technológiát és a digitalizációt valódi vásárlói élménnyé konvertálni. Értéküket pedig a rendelkezésre állás, a felelősségvállalás és a hitelesség fogja leginkább meghatározni.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!