Hogyan számlázzak koronavírus idején?

Hogyan számlázzak koronavírus idején?
2020. március 11-től egészségügyi vészhelyzetet hirdetett a kormány Magyarországon. Hogyan érintheti ez az intézkedés a cégek számlázását?

Koronavírus és vészhelyzet
2019 végén a világban, majd 2020 januárjában már Európában megjelenő koronavírus-járvány következtében Magyarországon 2020. január 31-én a 1012/2020-as kormányrendelet értelmében megalakult a vírushelyzetre való tekintettel egy Operatív Törzs. Március 11-én vészhelyzetet hírdettek ki az országban, majd nem sokkal később április 11-től kijárási korlátozások léptek életbe. A vészhelyzeti jogrend és a kijárási korlátozások olyan további intézkedéseket eredményeztek, amelyek a gazdasági életre is kihatással voltak és a mai napig vannak.

A cégek és vállalkozások élete a korlátozások tükrében
A kijárási korlátozás következtében csak alapos indokkal tartózkodhat bárki a lakóhelyén kívül. Az alapos indok természetesen lehet munkavégzés, ennek ellenére a dolgozóik védelme érdekében nagyon sok cég áttért az otthoni munkavégzésre, a „home offic”-ra. Az üzletek 15 óráig lehetnek nyitva, kivéve a vonatkozó jogszabályban felsoroltakat, például élelmiszerüzletek, tisztítószereket árusító boltokat. Ennek következtében sajnos sok üzlet kényszerült vagy bezárni vagy átállni a kizárólag webáruházon keresztül történő értékesítésre. Mivel az intézkedések arra irányulnak, hogy minél kevesebb szociális érintkezés történjen a vírus visszaszorítása érdekében, ezért a cégek számára a digitalizáció lett a válságkezelés egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb eszköze.

Példák a digitalizációra

1. Home office, az otthoni munkavégzés

Ahogy már volt róla szó, azok a vállalkozások, amelyek megtehetik, dolgozóik számára home office-t, azaz otthoni munkavégzést rendeltek el. Természetesen ez csak bizonyos szektorokban valósítható meg, értelemszerűen az építőipar egyetlen ágazata sem tud működni otthonról. Az otthoni munkavégzés szintén okozhat fennakadásokat, hiszen meg kell teremteni a megfelelő körülményeket, infrastruktúrát, szoftvereket és technikai feltételeket.

2. Webáruházi értékesítés
Azok a vállalkozások, amelyek olyan áruk értékesítésével foglalkoznak, amelyek webshopon keresztül is értékesíthetők, azok számára most adott a lehetőség, hogy teljes mértékben átálljanak a kizárólag online értékesítésre.

3. Helyszíni kiszolgálás helyett házhoz szállítás

Az üzletek a helyszíni kiszolgálás és áru átadás helyett a házhoz szállítással tudják erősíteni a szolgáltatásaikat. Mivel többen otthon maradtak a kijárási korlátozások következtében, ezért a csomagok házhoz rendelése sokkal gyakoribb, mint az azt megelőző időszakokban. Jellemzően az élelmiszer házhoz szállítás lett az egyik leggyakrabban igénybe vett szolgáltatás, a nagyobb multi cégek akár egy-két hetes szállítási időpontokat tudnak csak vállalni.

4. Érintésmentes fizetés

A készpénzfizetés mellőzése erősen ajánlott jelen járványhelyzetben, ezért cégek között a banki átutalás, míg a vásárló magánszemélyek a bankkártyás fizetést részesítik előnyben. A kártyával történő fizetés esetében a PIN kód bekérési limit határa megemelésre került, így teljesen érintésmentesen teljesíthető egy-egy vásárlás.

5. Érintésmentes küldeményátvétel

A postai kézbesítés során új eljárásrend került bevezetésre, amely szerint közvetlen fizikai kontaktus nélkül, azaz aláírás nélkül vehetik át a postai küldeményeket a fogadó felek.

6. Személyes kontaktus nélküli számlázás

Online számlázó segítségével bárhonnan és bármikor ki tudja állítani cégünk a számláját, nem szükséges az irodában tartózkodni hozzá. Elektronikus számla kiállítása során a számla kiküldése online történik a partner részére, ellenben a papír alapú számlával, amelyet feltétlen ki kell nyomtatni, postán eljuttatni az ügyfél részére és az átvételt igazolni. Amennyiben lehetőségünk van rá, mind a cégünk részére kiállított számla esetében, mind az általunk kiállított számlával lefedett ügylet során igyekezzünk az átutalásos fizetési módot választani a kiegyenlítéshez.

7. Kontaktus nélküli könyvelés

A személyes találkozás helyett könyvelőnknek elküldhetjük digitálisan is a számlát vagy online számlázó esetében jogosultságot adhatunk számára a számláink kezeléséhez. Így a kiállított számlákat nem szükséges személyesen átadni, elegendő a könyvelőnknek letöltenie ahhoz, hogy megtörténjék a könyvelés.

8. Személyes ügyfélszolgálat helyett online ügyintézés

Amennyiben vállalkozásunk ügyfélszolgálatot üzemeltet, jelen helyzetben és körülmények között szerencsés szüneteltetni a személyes ügyfélfogadást. Az ügyintézést az online térbe célszerű terelni, azaz e-mail-en és telefonon fogadhatók a bejelentések, kérdések. Használhatók olyan eszközök, mint a chatbot vagy videóchat, illetve a dokumentumok hitelesítéséhez a digitális aláírás vagy egyre népszerűbb hitelesítési applikációk állnak rendelkezésre.

Összefoglalva
Az elmúlt időszakban nagy mértékben megnőtt az e-kereskedelmi tranzakciók száma, egyes kimutatások szerint márciusban bizonyos ágazatokban a növekedés akár meg is duplázódott az előző évihez képest. Egyes vállalkozásoknak a digitalizáció beindítása, minél nagyobb mértékű alkalmazása akár a fennmaradást is jelentheti, sőt hosszú távon akár fogyasztói elvárás is maradhat. Az online kereskedelem egyik pillére az online és elektronikus számlázás, amit a T-Systems Magyarország Zrt. által forgalmazott Billzone.eu Online Számlázó kiváló referenciákkal és tapasztalattal nyújt ügyfelei részére a jelenleg kialakult helyzetben és majd azt követően is.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Katona Andrea

2014 óta a piacon lévő Billzone.eu online és elektronikus számlázó szolgáltatás termékfelelőse. Számlázási szakértőként jártas az e-számla, digitális aláírás, időpecsét kérdéskörben, feladata a …