
A krokodilagy működési mechanizmusa nagyon egyszerű: amikor a környezetünkből új információval kerülünk szembe, a krokodilagy négy paraméter alapján osztályozza ezt az információt, és különböző ingerületátvivő anyagok segítségével kiadja az azonnali viselkedési parancsot:
- Nem biztonságos? › Menekülj!
- Kaja vagy szex? › Repülj rá!
- Unalmas? › Ne vedd figyelembe!
- Nagyobb a nyereség, mint az eléréséhez szükséges meló? › Iktasd a tudatos agyhoz!
Ilyenkor az űrlap felidegesíti az embereket (jobb esetben csak használat közben, rosszabb esetben már ránézésre), és a könnyebb utat választva inkább rágugliznak a konkurenciádra, hogy az agyuk öntudatlan bosszút álljon a UX-et érintő hanyagságodért – vagy a marketinges kollégád, az ügynökséged, a weblapfejlesztőd stb. hanyagságáért.
Most, hogy pontosan érted a lead generáló űrlapok pszichológiáját, rá is térhetünk arra a részre, hogy hogyan tudod tökéletesre csiszolni az űrlapjaidat:
ALAPFOKÚ TECHNIKÁK
LEAD GENERÁLÁS ŰRLAPOKKAL
1. LEAD GENERÁLÁS TÖBB LÉPÉSBEN
Nem véletlenül tettem ezt a tanácsot az első helyre: ha ezt az egyet megfogadod, és nem is olvasol tovább, valószínűleg már akkor is érdemben fog nőni a konverzió (leadek száma, vásárlás, lead mágnesek letöltése) az oldaladon. A többlépéses űrlapok ugyanis többszörözni képesek a konverziót, mivel
- az első lépcső kevesebb mezője révén csökkentik a látogató agyában az ellenállást,
- a lépcsők közötti gombnyomás mikro-elköteleződésként funkcionál,
- a később részletezett progress bar a Zeigarnik-hatás révén a rövidtávú memóriában tartja az űrlap kitöltésének feladatát.
2. KEVESEBB MEZŐ = JOBB LEAD GENERÁLÁS
Ha mégsem tudod megugrani a többlépcsős űrlap szintjét, akkor a mezők számát kell ritkítanod. Az Expedia nevű online utazási portál tavaly 12 millió dollárt veszített azzal, hogy egyetlen extra mezőt tett az űrlapjára. Hogyan? Minél több a mező, annál alacsonyabb a konverziós arány. Ahogyan fentebb megbeszéltük, az emberi agynak hatékony védekezési mechanizmusai vannak a bonyolult dolgok ellen. Míg 5, vagy annál kevesebb mező esetén 13% körüli kitöltési aránnyal számolhatsz, 7 mezőnél ez 12%-ra, 9-nél pedig 10% alá csökken. Bár pont lead generálás esetén nem a mezők száma az egyedüli lényeges faktor, és bizony e szabály alól kivételek is vannak.
3. CÍMKÉK A MEGFELELŐ HELYRE
A szövegdobozok (mezők) elé helyezett címkék rosszabbul konvertálnak a lead generálás során, mint a mezők fölé helyezettek. Az ok az, hogy a felső elhelyezéssel kevesebb vizuális repozicionálással oldható meg a kitöltés feladata, ahogy az alábbi képen is látszik:
- vizuális repozícionálás lead generálás céljával készített űrlapoknál
- Vagyis a mezők címkéit (szövegét) mindig a mező fölé tedd, és ne elé!
4. EGY OSZLOP ÉS NEM TÖBB
Amennyiben a kérdések (mezők) egyetlen oszlopban vannak, úgy a struktúrát nem kell a látogató agyának feldolgoznia, mert amit lát, az magától értetődik. Több oszlop esetén azonban a feldolgozás komoly agyi “processzoridőt” igényel, amire az agy potenciálisan úgy válaszolhat, hogy bizonyos neurotranszmitterek szintjének növelésével az ingerültség és türelmetlenség állapotát idézi elő – lead generálás szempontjából ez nem annyira jó ómen…
5. MINÉL KEVESEBB KLIKK
Olyan mezőtípusokat válassz, amelyeknél minél kevesebb kattintásból megoldható ugyanaz a feladat. Nem véletlen, hogy az úgynevezett radio button jobb kitöltési arányt biztosít, mint a lenyíló listák…A poszt itt folytatódik!
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!