Hogyan kell helyesen mérni a SEO megtérülését?

Hogyan kell helyesen mérni a SEO megtérülését?
A legtöbb cégvezető, tulajdonos vagy marketingvezető akkor tudja és fogja jóváhagyni egy-egy kampány elindítását vagy egy csatorna használatát, hogyha tudja, milyen előnyöket és hozamot tud realizálni azon.

Azzal kapcsolatban nagy egyetértés van, hogy a keresőoptimalizálás az egyik legjobb megtérüléssel rendelkező csatorna és marketingmegoldás - írja a kosarertek.hu. Az viszont sokszor már nem triviális, hogy miként is lehet mérni a keresőoptimalizálásba fektetett idő és energia megtérülését. Megfelelő analitika és mérés mellett persze a webshopoknál könnyebb a helyzet, mert ott direkt és gyakran gyors visszacsatolást kapunk az organikus látogatókból érkező vásárlásokról, konverziókról. De akadnak olyan területek, ahol nagyon hosszú az első kereséstől a vásárlásig tartó idő, vagy épp a kosárértéket nehéz meghatározni, mert a bevételek időben eltolva érkeznek be, akár több részletben is.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a ROI (Return of Investment) mérhetetlen lenne ezekben az esetekben. De azt bátran ki lehet jelenti, hogy amíg abban egyetértés van, hogy a SEO jó megtérülést tud hozni, sokak számára mégsem triviális, hogy milyen mérőszámokat érdemes alkalmazni, amikor a keresőoptimalizálás megtérülését nézzük.

A megtérülés elemei

A SEO ROI-jének kiszámítása nagyban hasonlít bármilyen más üzleti vagy pénzügyi befektetés megtérülésének a számításához. Alapvetően két számra van szükségünk:

1. Mennyit áldoztunk a munkára? (költség)

2. Mennyit tudtunk nyerni ezzel? (nyereség)

Ha ezt a két tételt jól meghatározzuk, akkor nyert ügyünk van. Viszont itt jön elő a nehézség, és sok-sok kérdés:

  • Milyen költségeket kell beleszámítani a SEO munkába?
  • Minden felmerülő változó költséget és allokálni kell a fix költségeket is időarányosan? Csak a kifejezetten SEO-ra fordított pénzek számítanak ide?
  • Hogyan mérem a bevételt?
  • Milyen mérési időablakot használok?
  • Milyen arányban osztom szét a bevételt, ha egyszerre több csatorna is segített a konverzióban?

A SEO költsége

A SEO munka költségvetését több tényező is befolyásolja, de az egyik legfontosabb, hogy házon belül kezeljük a munkát vagy külsős ügynökséggel dolgozunk.

Ha ugyanis integrált vagy dedikált SEO ügynökséget veszünk igénybe, akkor a SEO szolgáltatások beárazottsága megkönnyíti a költségek kiszámítását. Ha ugyanis az adott időszak alatt felmerülő szolgáltatói díj jól összesíthető, akkor könnyen ki lehet számolni a felmerült költségeket, de ha házon belül kezeljük a SEO-t, akkor a saját erőforrásokat kell összeszámolni. Ha pedig több személy vagy akár egy teljes csapat dolgozik a SEO-n, akkor az ő időarányos munkabérüket is össze kell számolni az eszközök, szoftverek díja mellett. Ha egy szövegíró, digitális marketinges, fejlesztői csak részben dolgozik a SEO-n, akkor pontos óraszámmal kell rendelkezünk arról, hogy mennyi időt töltöttek hatékonyan a SEO-val.

A szoftverek esetében hasonló a helyzet. Ha egy eszköz vagy szoftver csak SEO célra lett vásárolva, akkor ott egyszerű a költségallokáció. Ha viszont egy szoftver használata külön csapatok között oszlik meg, akkor ezt figyelembe kell venni a költségek megosztásánál is. Így pedig eljutunk oda, hogy házon belüli költségszámításnál akár teljes controlling folyamatra van szükség a pontos megtérülés kiszámításához.

A SEO teljesítménymutatói

Annak megállapításához, hogy SEO stratégia és munka sikeres-e, mérnünk kell a weboldal organikus teljesítményét. Itt minden esetben meg kell határozni valamilyen teljesítménymutatót (KPI, Key Performance Indicator).

Ahhoz, hogy megtérülést lehessen számolni, mindenképp szükség van valamilyen pénzbeli értékre vagy egyenértékesre, amihez viszonyítani lehet, mert ez fogja a megtérülés alapját adni. Ez a rész kifejezetten nehéz terep, mert vannak olyan SEO eredmények, amiket nem lehet egyértelműen forintosítani. De a jó hír, hogy számos SEO mutatót és sikerkritériumot mégis meg lehet határozni.

SEO KPI-ok

Keresési rangsor, helyezések

Minél jobb pozícióban rangsorolódik az oldalunk, annál több forgalmat tudunk majd terelni a Google organikus találati listájáról, ezért fontos figyelemmel kísérni a fő kifejezések rangsorolását az idő múlásával, hiszen ez közvetlenül tükrözi, mennyire sikeres SEO stratégia. Emellett az organikus helyezések javulása magasabb kattintási arányt is eredményez. Így ha jól tudjuk mérni a konverziót/monetizációt egy adott oldal esetében, akkor már a helyezéshez (és a pozíció javuláshoz) is lehet megtérülést rendelni.

Itt viszont lényeges, hogy minden megfelelő kulcsszót válasszuk ki a siker mérésének alapjául. Ehhez egyrészt az üzleti potenciált, másrészt a keresési mennyiséget is figyelembe kell venni.

A Ship Store hajósbolt egy budaörsi üzlettel is rendelkező webshop. A “hajósbolt Budaörs” kifejezésre a térképtalálatok és az organikus lista első helyén található. Ezzel vélhetően nagyon sok releváns látogatót tudsz szerezni a bolt, mert aki kifejezetten Budaörsön keres üzletet, az őket találja meg.

Ugyanakkor hiába lenne a “hajósbolt Budapest” kifejezésre előkelő helyen az oldal, ott alacsonyabb átkattintási értékekkel kellene számolnia, hisz bár az is releváns, de mégse annyira, mint a budaörsi verzió. Ezért a helyezés vizsgálata mellett a várható CTR értéket is érdemes figyelembe venni.

Organikus CTR (átkattintási arány)

A CTR azon felhasználók arányát méri, akik a mi találatunkra kattintanak azok közül, akiknek meg is jelent a mi találatunk a Google SERP-ben. A magas CTR azt jelzi, hogy jó pozícióban vagyunk, megfelelő közönséget céloztunk meg, és az oldalunk elég vonzó ahhoz, hogy a felhasználók nagy százaléka kattintson a linkre. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: E-kereskedelem, SEO