Hogyan előzhetjük meg a félbehagyott vásárlásokat?

Hogyan előzhetjük meg a félbehagyott vásárlásokat?
A félbehagyott vásárlások, azaz a kosárelhagyások hónapról hónapra komoly elmaradt bevételt jelentenek az e-kereskedelmi piac valamennyi szereplőjének. Cikkünkben sorra vesszük a jelenség leggyakoribb okait, és azt is bemutatjuk, hogyan ösztönözhetjük a vásárlókat a vásárlás folytatására.

A kosárelhagyások magas száma nem új keletű probléma az online kereskedelemben: a Statista 2020 végén közzétett adatai alapján megállapíthatjuk, hogy a megkezdett, de a fizetés előtt félbehagyott vásárlások aránya évről szinte egyenletes ütemben nő, ami arra enged következtetni, hogy a problémát egyetlen e-kereskedelmi cégnek sem igazán sikerült még megoldania - írja a Kosárérték.

Az online forgalom tavalyi ugrásszerű növekedése, a fogyasztói szokások megváltozása, a vásárlói élmény előtérbe kerülése következtében minden eddiginél kiélezettebb versenyhelyzet alakult ki. Ebben valamennyi cégnek elemi érdeke, hogy a webshopot felkereső, kosarat nyitó látogatókból valóban vásárlók váljanak, sőt, lehetőleg visszatérő vevők legyenek. A Cartloop több mint félmillió, a vásárlók illetve az e-kereskedelmi cégek munkatársai közti chates üzenetváltás elemzésével készült felmérése alapján azt igyekszünk bemutatni, általában mi készteti a vásárlókat a vásárlás félbehagyására, és hogyan előzhetjük meg a problémát.

A félbehagyott vásárlások hat leggyakoribb oka

1. A fizetés során felmerülő problémák

A Baymard Institute felmérése alapján a vásárlók 8 százaléka félbehagyja a vásárlást, ha az adott webshop nem kínálja fel az általa preferált fizetési lehetőséget, és további 4 százalékuk nem próbálkozik újra a fizetéssel, ha az első kísérlet sikertelen volt.

Javaslatok:

  • Gondoskodj arról, hogy a vásárlóid egyaránt fizethessenek átutalással, bankkártyával, valamint a legnagyobb cégek hitelkártyáival is!
  • Vizsgáld meg, mely fizetési megoldásokat kedvelik leginkább a célközönséged tagjai, és kínáld fel számukra ezeket! (Például: PayPal, Apple Pay, Google Pay) Mivel az utánvétes és az átutalásos fizetés még mindig népszerű Magyarországon, tedd lehetővé ezt is a vevőidnek!
  • Regisztráció nélkül is tedd lehetővé a fizetést! A látogatók azért keresik fel a webshopodat, hogy vásároljanak, nem pedig azért, hogy felhasználói fiókot nyissanak – csak a fizetéshez valóban szükséges, alapvető információkat kérd el tőlük!

2. Nem várt házhozszállítási költségek

A vásárlók szeretik az ingyenes szolgáltatásokat, így kellemetlen meglepetésként érheti őket, ha a fizetési folyamat során szembesülnek azzal, hogy a kereskedő külön díjat számol fel a kiválasztott termékek házhoz szállításáért. Az ingyenes kiszállítás és a megvásárolt termékek ingyenes visszaküldésének lehetősége a vásárlók többsége számára a pozitív vásárlói élmény meghatározó része, tehát ha céged kínál ilyen szolgáltatást, tudasd ezt egyértelmű módon a weboldalad látogatóival, több helyen is! De mit tehetsz, ha még csak most gondolkozol azon, hogyan tudnál ingyenes vagy olcsóbb házhoz szállítást biztosítani a vásárlóid számára?

Javaslatok:

  • Építsd be a házhoz szállítás költségét a termékeid árába!
  • Ne titkolózz a költségekkel kapcsolatban! A vásárlóid értékelni fogják az őszinteségedet, és ez növeli a vállalatodba vetett bizalmukat.
  • Bizonyos értékhatár fölött kínálj ingyenes házhoz szállítást, és tudasd ezt a potenciális vevőkkel a lehető legtöbb helyen a weboldalon: szalaghirdetés formájában, a láblécen és a fizetési folyamat során is.
  • Kommunikáld egyértelműen a cégedre jellemző egyedi terméktulajdonságokat, (lehetőség szerint a vásárlóidat is bevonva a folyamatba, az általuk gyártott tartalmakat is felhasználva) – a vevők szeretik tudni, hogy valami igazán értékes dolgot kapnak a pénzükért.

3. Technikai problémák

A váratlanul kiürülő kosárhoz, a nem működő kuponkódokhoz, az átláthatatlan weboldalakhoz hasonló technikai tényezők mind negatívan befolyásolják a vásárlói élményt. A Sleeknote felmérése szerint a vásárlók mintegy 50 százaléka félbehagyja a vásárlást, ha nem működik a kedvezményre jogosító kódja, közel 8 százalékuk pedig akkor is, ha három másodpercnél többet kell várnia egy adott oldal betöltődésére.

Javaslatok:

  • Teszteld le a webshopod működését valamennyi ismertebb böngészőben, és győződj meg arról, hogy mobiltelefonon is megfelelően fut-e!
  • Nyújts azonnali technikai segítséget a vásárlóid számára e-mailben, chaten vagy SMS-ben!
  • Tedd lehetővé, hogy a vásárlóid ne csak automatizált rendszerekkel (például chatbotokkal), hanem valós személyekkel is kommunikálhassanak!
  • Minden rendszer működését alaposan teszteld le!
  • Keresd meg személyesen a vásárlókat, ajánlj neki kedvezményeket, és segítsd őket a vásárlási folyamat során!
  • A webshopod legyen felhasználóbarát, áttekinthető és gyors!
  • Ügyelj arra, hogy a weboldalad tükrözze a márkád arculatát!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!