Határtalan növekedés és élesedő verseny az e-kereskedelemben

Határtalan növekedés és élesedő verseny az e-kereskedelemben
Vajon mit mondhatunk a 2019-es évről az e-kereskedelmi trendeket illetően és várhatóan milyen lesz a 2020-as év? A hazai online kereskedelem forgalma az elmúlt években folyamatosan növekedett, de meddig folytatható ez a tendencia a jövőben? Egyrészt a hazai kereskedőknek versenyezniük kell a magyar piacra belépő nemzetközi hátterű szereplőkkel, másrészt láthatatlanul az egész világgal: a hazai vásárlók növekvő mértékű külföldről történő vásárlásaival is. Marketing szempontjából a tavalyi év egyik legfontosabb változása kétségtelenül a Google Shopping hazai megjelenése volt. De nem csak marketingben, hanem logisztikában is ki lehet tűnni innovatív megoldásokkal. Végül, a 2019-ben az eDigital és az eMAG egyesülésével elkezdődött konszolidáció igazi hatásait is 2020-ban fogjuk először érezni. Körmendi Éva a Reacty Digital junior kutatójának és Pintér Róbert, a cég üzletfejlesztési vezetőjének e-kereskedelmi évértékelő cikke a digitalhungary.hu-n.

Az e-kereskedelem folyamatosan növekszik, 2018-ban a online kiskereskedelem volumene meghaladta az 1000 milliárd forintot. Ebből 669 milliárd forintot tett ki a hazai vásárlások értéke és további 400+ milliárd forintot a külföldről történő online vásárlások. Ha figyelembe vesszük, hogy csupán két évvel korábban a hazai vásárlás 427 milliárd volt, akkor látható, milyen nagy mértékű a növekedés az e-commerce területén idehaza. A belföldi és külföldi költéseket összesítve az e-kiskereskedelem a teljes kiskereskedelem több mint 10 százalékát teszi ki, ami már jelentős aránynak számít. Bár a 2019-es évet még nem kellett lezárni a vállalkozásoknak, az első visszajelzések alapján jó éve volt a hazai e-kiskereskedőknek és a tavalyi évben is növekedés volt tapasztalható.

Kettős trendhatás

A 2019-es évben is folytatódott az a trend, hogy nagy nemzetközi szereplők lépnek be a magyar piacra, ezek közül egyértelműen az AboutYou indulása sikerült a leghangosabbra, nem csak nálunk, de a régióban is. A nemzetközi teret figyelve kettős trendet látni, egyrészt a kelet-európai piacon tapasztalattal rendelkező szereplők terjeszkedésük részeként lépnek be a magyar piacra, másrészt a kínai webáruházak a távolból is erősítik a jelenlétüket. Ugyanakkor az igazán nagyok közül az Amazon továbbra is távol marad Magyarországtól. Részben az erősödő verseny hatására a korábbi szereplők körében konszolidáció kezdődött 2019-ben, melynek hatásait igazán ebben az évben fogjuk érzékelni. Ilyen például az eMAG és az eDigital egyesülése, amely jelentős mértékben formálhatja idén a piacot. A nagy vállalatok növekedése és az új (nemzetközi) szereplők megjelenése jelentős kihívás a kisebb webáruházak számára is, akik a korlátozottabb anyagi forrásaikat szakértelemmel és kreativitással tudják kompenzálni.

Miért fontos a jó marketing?
Marketing vonatkozásban fontos változás, hogy a fizetett hirdetések között megjelent Magyarországon is a Google Shopping és fokozatosan épül be a rendszeresen használt eszközök közé. A konkrét terméket hirdető, képpel és árral megjelenő Google találatok egyrészt feltűnőbbek, mint szöveges társaik, másrészt fizikailag is előrébb helyezkednek el a találati sorrendben. Ennek köszönhetően helyesen használva konverziós rátájuk is nagyobb lehet, mint a csak szöveges hirdetéseké. A jó marketing azért is fontos, mert a technológia fejlődése hatékonyabbá teheti a kereskedelmet, ugyanakkor a modernizáció jelentős költségemelkedést is eredményezhet. Az új vásárlók megszerzésének növekvő költsége miatt a jövőben várhatóan egyre inkább felértékelődik a hűségprogramok jelentősége is, amikkel a már meglévő fogyasztókat ösztönözhetik újabb vagy gyakoribb vásárlásra a kereskedők.

Egyre nagyobb a hangsúly a logisztikán

A kiskereskedelmi forgalom növekedésével a kapcsolódó területeknek is lépést kell tartani. A logisztikára világszerte jellemző a technológiai fejlődés, az új megoldások kitalálása (átadópontok, csomagautomaták, robotizált átadás stb.). A vásárlók sokszor már alapvető elvárásként tekintenek olyan kényelmi funkciókra, amik korábban extrának számítottak (pl. egy napos kiszállítás), így ezek egyre elterjedtebbek lesznek idehaza is. Aki ki akar emelkedni a logisztikában, annak új, egyedi megoldásokat kell kitalálnia. Erre példa lehet az Alza személyzet nélküli, éjjel-nappal nyitva tartó boltja. A technológiai lehetőségek kreatív megoldásokkal párosulnak és együttesen teremtenek hozzáadott értéket és jobb ügyfélélményt a vásárló számára.

Az év vége 2019-ben is kiemelkedő volt az online áruházaknak leterheltség és forgalom szempontjából egyaránt. A Black Friday Magyarországon most már közel egy hónapig tart, egész november során tartanak az akciók a különböző áruházakban. Az utána következő karácsonyi készülődéssel együtt másfél-két hónapos kiemelt időszakkal kell számolniuk a kereskedőknek. A vásárlók szempontjából előny lehet, hogy tovább válogathatnak a kedvezmények között, ugyanakkor alkalmazkodniuk kell a megnövekedett forgalom által generált hosszabb szállítási időhöz és az esetleges készlethiányhoz. Nem valószínű, hogy visszaesés következne be az év végi hajrában, itt is inkább további növekedés várható, ezért 2020-ban is érdemes lesz majd időben megrendelni a karácsonyi ajándékokat.

Unalom kizárva, folytatódik a verseny
Az előttünk álló évben is folytatódni fog a hazai online szereplők közötti verseny, miközben egyfajta láthatatlan versengés is zajlik a hazai és a külföldi (magyar jelenléttel nem rendelkező) webshopok között. A cél az lenne, hogy az online forgalom minél nagyobb arányát tartsuk hazai áruházaknál mivel ez fejleszti igazán a hazai gazdaságot és teremt munkahelyeket, ugyanakkor nehéz a külföldi (főként távol-keleti) árakkal és kínálattal versenyezni. A tavaly elkezdődött konszolidációk eredményeit idén fogjuk igazán látni, illetve további felvásárlások, egybeolvadások is előfordulhatnak. A technológiai fejlődések során a webáruházak adatvezérelt működése válik egyre jelentősebbé, ezáltal segítve a vásárlói útvonal optimalizálását, a vásárlók jobb megértését és kiszolgálását.

Egyvalami biztos: sem az e-kereskedők, sem az online vásárlók nem fognak unatkozni idén.

Köszönjük a cikk elkészítésében nyújtott szakértői segítséget Kis Gergelynek (eNET), Szabó Lászlónak (Growww Digital), Valner Szabolcsnak (Vatera), Zabari Istvánnak (Lumenet), Puha Dávidnak (Dognet), Csányi Zoltánnak (Dressa), valamint Vecsei Lászlónak (e-kereskedelmi szakértő)!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Pintér Róbert PhD

Pintér Róbert, PhD Reacty Digital, ügyvezető Corvinus Egyetem, Infokommunikációs Tanszék, egyetemi adjunktus Az ezredforduló óta foglalkozik hivatásszerűen az infokommunikáció területével és …