Ettől az 1984-es reklámtól lett ikon az Apple Mac-je

Ettől az 1984-es reklámtól lett ikon az Apple Mac-je
Folytatásos cikkünkben a Macintosh felemelkedését zongorázzuk végig.

Az Apple I és az Apple II hatalmas sikere után, mind a sorozat harmadik szériája, mind az Apple Lisa pár fokkal gyengébb teljesítményt mutattak, már ami a fogadtatásukat illeti. Magukban ezek is figyelemre méltóak voltak, viszont hiányzott belőlük az az aprócska plusz, ami garantálhatta volna az elsöprő sikert.

Az „otthonokat” vette célba a Macintosh

Ezt az apróságot viszont már tartalmazta az időközben Jobs által átvett Macintosh csapat gépe. Az eredetileg még Raskinnel elkezdett munka Jobs alatt táltosodott meg látványosan és az egész folyamat kulcsszava az egyszerűsítés volt. Számtalan tesztet és fejlesztést követően a Mac egyre egyszerűbbé és azzal párhuzamosan egyre nagyobb teljesítményűvé vált és mire elérkezett a piaci megjelenés dátuma, a számítógép olyan grafikai hardverrel rendelkezett, amiért a konkurencia termékeinek esetében akár több tízezer dollárt kellett volna kifizetni, ám az Apple az anyagilag ugyan valamivel jobban eleresztett, de mégis házi felhasználókat célozta meg.

Amellett, hogy a korszak standardjai alapján formabontó belbeccsel rendelkezett, a Macintoshról azt is el lehetett mondani, hogy még jól is nézett ki mellé. Persze az egészet egy ilyen bézsszínű műanyag réteg borította, de egyben volt minden, a floppy meghajtó és a kijelző, ráadásul még egy fogantyúval is rendelkezett, ha esetleg hurcolni szeretné a nagyérdemű, akkor azt könnyen megtehesse.

Rendszerlemez bootol, majd kiszed! :)

Persze az új gép is rendelkezett gyermekbetegségekkel, például nem volt merevlemeze, így az egyetlen floppy meghajtóról kellett lemezről bebootolni és a rendszerlemezt csak ideiglenesen lehetett eltávolítani addig, amíg hozzá akartunk férni az alkalmazásokhoz, illetve adatokhoz, melyeket külön lemezeken tároltak. Ezt később orvosolták egy extra meghajtóval, melyben végig bent lehetett a rendszerlemez, míg az alkalmazások kezelésére meg ott volt a másik.

Karóra láncostól

Ekkor már megjelent pár olyan látványelem is, amely a mai napig megfigyelhető a Mac-eknél. Ilyen például a töltést szimbolizáló karóra ikon, ami egyébként a Lisa-val folytatott versengés eredményeként született. Ugye a Lisa egy évvel hamarabb jelent meg a piacon, mint a Macintosh, és az előbbinél jelent meg először a töltést szabályozó, majd később a Microsoft által elcsent homokóra ikon, így Jobsék dafke a karórát választották, hogy ezzel is rámutassanak a Mac korszerűségére.

A vizuális elemekért egyébként Susan Kare felelt a csapatban, többek között az ő keze munkáját dicséri az imént említett karóra ikon, de ugyanígy ő felelős a körökből és egy négyzetből álló parancs szimbólumért is. Szintén Kare volt, aki megtervezte az első betűtípusokat is a Machez, ezek a Chicago, a Geneva és a Monaco voltak.

Egy használt autó azért kijött belőle

A Macintosh végül 1984 januárjában került forgalomba és 2 495 dollárért árulták darabját. Ez mai értéken, forintba átszámolva olyan 1,7 millió környékén karistol, amit hát a legnagyvonalúbban sem tudunk olcsónak nevezni, viszont ár/érték arányban tökéletes választásnak bizonyult, ezt igazolták az eladási ráták is, hiszen három hónap alatt mintegy 70 000 darabot adtak el a Macintoshból, ám de ehhez volt némi köze Ridley Scottnak is.

A REKLÁM

A januári indulás azért jött jól Jobsnak, mert még pont volt idő arra, hogy berendeljen egy maximum egyperces reklámfilmet az induló számítógépről és elintézze, hogy az 1984-es Superbowl mérkőzés alatt leadják a tévében. A Superbowlról azt kell tudni, hogy egy egész Amerikát lázban tartó sporteseményről van szó, amelynek élő közvetítését, minimális túlzással, mindenki nézi, aki rendelkezik tévékészülékkel, így a meccs reklámsávjába bekerülni nagyjából az elérés mennyországot jelenti minden hirdető számára.

Persze Jobs nem is bízott semmit sem a véletlenre, a reklámhoz az akkor már a Szárnyas fejvadász okán kultrendezővé vált Ridley Scottot bérelte fel és kb. félmillió dollárt szórt el a kisfilm legyártására.

Az elkészült reklám maga volt a tökély. Már csak azért is, mert a számítógéppiacot akkoriban az IBM dominálta és a hirdetéssel Jobsék úgy trollkodták meg a számtechóriást, hogy a kisfilm egy perce során egyetlen egyszer sem említették meg a nevét. A Superbowl alatti vetítés pedig elsöprő sikert aratott, 96 millióan látták aznap a Macintosh reklámot, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy alig három hónappal a megjelenés után már 70 000 eladott példánynál járt az Apple.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!