Debrecen a magyar e-kereskedelem egyik központja

Debrecen a magyar e-kereskedelem egyik központja
Ha Magyarország üzleti és technológiai központjáról beszélünk, akkor először mindenkinek Budapest jut az eszébe. Ám nem mehetünk el szó nélkül a jelentős fejlődés és átalakulás mellett, amin az elmúlt években Debrecen is átesett, így manapság már méltán hívhatjuk az ország második legjelentősebb üzleti központjának. De mitől alakult ez így, és kik ma a cívisváros legjelentősebb e-kereskedelmi szereplői?

A technológiai és vállalati fejlődés egyik esszenciális területe hazánkban is az e-kereskedelem, ami évről-évre megújítja és felülmúlja önmagát. Változnak az online vásárlási szokások és az igények, ami újabb és újabb szolgáltatóknak, megoldásoknak és termékeknek ad helyet. Nélkülözhetetlen, hogy ehhez a hazai e-kereskedelemben mozgó, új és már jól ismert vállalatok is alkalmazkodjanak, ha labdába szeretnének rúgni a piacon. Ennek jelei jól láthatók Debrecenben, ahol első kézből megfigyelhetjük az üzleti és a kereskedelmi színtér transzformációját.

Mégis hogyan jutott el idáig ez a város? Honnan indult és milyen történések miatt hívhatjuk ma már az ország második legjelentősebb e-kereskedelmi központjának?

Kereskedelmi központ már a 15. századtól

Hazugság lenne azt állítani, hogy ebben a városban újdonságnak számít a kiemelkedő kereskedelmi forgalom. A 15. századtól kezdődően a kereskedelem, a vásárok biztosították a város gazdagságát, folyamatos fejlődését. Már az 1700-as években is a fő bevételi forrása a szarvasmarha-kereskedelem, az állattenyésztés és a kézművesség volt, amelynek hagyományait a mai napig megtapasztalhatjuk az évente megrendezésre kerülő Hortobágyi Hídivásárban.

A jelentős kereskedelmi szerepét a város a mai napig nem vetkőzte le, ez csupán részben átköltözött az online világba, ahogyan azt a modern társadalmunk elvárásai diktálták.

Az e-kereskedelmi fejlődés melegágya

Schmidt Richárd (Hoppline Kft./Alinda.hu üzleti partnere), az Ecommerce Expo-nak adott interjújában már úgy nyilatkozott, hogy Magyarországnak két e-kereskedelmi központja van; Budapest és Debrecen. De mégis milyen eseményeknek és történéseknek köszönheti a város ezt a címet?

Már sokat hallhattunk az e-kereskedelem robotizációjáról is, ami lehetővé teszi a logisztikai feladatok automatizációját. Sokan nem is gondolnák, de Debrecen ezen a területen is fontos szerepet töltött be, hiszen 2022-ben a városban tesztelték az Ona-t, az önjáró csomagszállító robotot. A DKV Innovációs és Szolgáltatásfejlesztési igazgatósága nyerte el ugyanis a LogiSmile nevű pályázatot, melynek keretében az Európai Innovációs és Technológiai Intézet felkérésére Debrecent választották a teszt helyszínéül. Papp László polgármester szerint a cívisváros energiatudatosság és a zöld városok program szempontjából is nyitott az ehhez hasonló együttműködések kialakítására.

2022-ben megnyílt Debrecenben a Mongol Kereskedelmi Központ, ami a mongol-magyar testvériséget, valamint a kulturális kapcsolatokat is erősíti a két ország között. A mongol márkájú termékek kereskedelmi központjaként funkcionáló épület megnyitóján kihangsúlyozták, hogy a természetes alapanyagokból, fenntartható gyártási technológiával készített árucikkek egyre növekvő népszerűségnek örvendnek Európában, így a termékek exportjának egy kritikus lépése volt a központ létrehozása.

Magas színvonalú kereskedelmi oktatás

Debrecen városa az egyetem mellett helyet ad a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskolának is, ahol a szakmaspecifikus tanfolyamok mellett az érdeklődők megtalálhatják az e-kereskedelemmel kapcsolatos képzéseket is. Ilyen például a kereskedő és webáruházi technikus, vagy a kereskedelmi értékesítő képzés.

Megyeszékhely lévén a városban helyezkedik el a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is, ami jelentős szerepet vállal a szakképzés, a gyakorlati oktatás magasabb színvonalú megvalósításában. A kamarához tartozó tagok például ingyenes előadásokon vehetnek részt, melyek növelik a régióban élő vállalkozók üzleti kompetenciáit, miközben tájékoztatást is kapnak az őket érintő változásokról.

E-kereskedelmi vállalatok székhelye

Ezenkívül Debrecenből indult – és még ma is ottani központtal rendelkezik – Magyarország egyik vezető bérelhető webáruház motorja, a Shoprenter. A cég elsőként Webshop-Experts néven indult 2009-ben, amelynek koncepciója nagyban megalapozta a vállalat mai működését és sikereit. 2011-ben alapította meg Zajdó Csaba, Zajdó Szabolcs, Gál János és Kulcsár István Róbert a Shoprenter Kft-t, ami 12 év alatt országos ismertségre tett szert, ugyanis Magyarországon jelenleg 6000 webáruház épül az ő rendszerükre. Magyarországon minden 5-6. webáruházban elköltött forint ezekben a webshopokban realizálódik.

A cikk teljes tartalma a Kosárérték oldalán érhető el.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!