A technológiai és vállalati fejlődés egyik esszenciális területe hazánkban is az e-kereskedelem, ami évről-évre megújítja és felülmúlja önmagát. Változnak az online vásárlási szokások és az igények, ami újabb és újabb szolgáltatóknak, megoldásoknak és termékeknek ad helyet. Nélkülözhetetlen, hogy ehhez a hazai e-kereskedelemben mozgó, új és már jól ismert vállalatok is alkalmazkodjanak, ha labdába szeretnének rúgni a piacon. Ennek jelei jól láthatók Debrecenben, ahol első kézből megfigyelhetjük az üzleti és a kereskedelmi színtér transzformációját.
Mégis hogyan jutott el idáig ez a város? Honnan indult és milyen történések miatt hívhatjuk ma már az ország második legjelentősebb e-kereskedelmi központjának?
Kereskedelmi központ már a 15. századtól
Hazugság lenne azt állítani, hogy ebben a városban újdonságnak számít a kiemelkedő kereskedelmi forgalom. A 15. századtól kezdődően a kereskedelem, a vásárok biztosították a város gazdagságát, folyamatos fejlődését. Már az 1700-as években is a fő bevételi forrása a szarvasmarha-kereskedelem, az állattenyésztés és a kézművesség volt, amelynek hagyományait a mai napig megtapasztalhatjuk az évente megrendezésre kerülő Hortobágyi Hídivásárban.
A jelentős kereskedelmi szerepét a város a mai napig nem vetkőzte le, ez csupán részben átköltözött az online világba, ahogyan azt a modern társadalmunk elvárásai diktálták.
Az e-kereskedelmi fejlődés melegágya
Schmidt Richárd (Hoppline Kft./Alinda.hu üzleti partnere), az Ecommerce Expo-nak adott interjújában már úgy nyilatkozott, hogy Magyarországnak két e-kereskedelmi központja van; Budapest és Debrecen. De mégis milyen eseményeknek és történéseknek köszönheti a város ezt a címet?
Már sokat hallhattunk az e-kereskedelem robotizációjáról is, ami lehetővé teszi a logisztikai feladatok automatizációját. Sokan nem is gondolnák, de Debrecen ezen a területen is fontos szerepet töltött be, hiszen 2022-ben a városban tesztelték az Ona-t, az önjáró csomagszállító robotot. A DKV Innovációs és Szolgáltatásfejlesztési igazgatósága nyerte el ugyanis a LogiSmile nevű pályázatot, melynek keretében az Európai Innovációs és Technológiai Intézet felkérésére Debrecent választották a teszt helyszínéül. Papp László polgármester szerint a cívisváros energiatudatosság és a zöld városok program szempontjából is nyitott az ehhez hasonló együttműködések kialakítására.
2022-ben megnyílt Debrecenben a Mongol Kereskedelmi Központ, ami a mongol-magyar testvériséget, valamint a kulturális kapcsolatokat is erősíti a két ország között. A mongol márkájú termékek kereskedelmi központjaként funkcionáló épület megnyitóján kihangsúlyozták, hogy a természetes alapanyagokból, fenntartható gyártási technológiával készített árucikkek egyre növekvő népszerűségnek örvendnek Európában, így a termékek exportjának egy kritikus lépése volt a központ létrehozása.
Magas színvonalú kereskedelmi oktatás
Debrecen városa az egyetem mellett helyet ad a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskolának is, ahol a szakmaspecifikus tanfolyamok mellett az érdeklődők megtalálhatják az e-kereskedelemmel kapcsolatos képzéseket is. Ilyen például a kereskedő és webáruházi technikus, vagy a kereskedelmi értékesítő képzés.
Megyeszékhely lévén a városban helyezkedik el a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is, ami jelentős szerepet vállal a szakképzés, a gyakorlati oktatás magasabb színvonalú megvalósításában. A kamarához tartozó tagok például ingyenes előadásokon vehetnek részt, melyek növelik a régióban élő vállalkozók üzleti kompetenciáit, miközben tájékoztatást is kapnak az őket érintő változásokról.
E-kereskedelmi vállalatok székhelye
Ezenkívül Debrecenből indult – és még ma is ottani központtal rendelkezik – Magyarország egyik vezető bérelhető webáruház motorja, a Shoprenter. A cég elsőként Webshop-Experts néven indult 2009-ben, amelynek koncepciója nagyban megalapozta a vállalat mai működését és sikereit. 2011-ben alapította meg Zajdó Csaba, Zajdó Szabolcs, Gál János és Kulcsár István Róbert a Shoprenter Kft-t, ami 12 év alatt országos ismertségre tett szert, ugyanis Magyarországon jelenleg 6000 webáruház épül az ő rendszerükre. Magyarországon minden 5-6. webáruházban elköltött forint ezekben a webshopokban realizálódik.
A cikk teljes tartalma a Kosárérték oldalán érhető el.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!