Black Friday – Az egy hónapig tartó péntek

Black Friday – Az egy hónapig tartó péntek
Szinte mindenki hallott már a Black Friday-ről, szeretjük is kihasználni az akciókat, minél nagyobb, annál jobb. Ugyanakkor fontos a hitelesség, apró trükkökkel egy-egy alkalommal nagyot nyerhetnek a cégek, de hosszú távon nem fenntartható ez a mentalitás. A vásárlók tudatosabbá válnak, a negatív tapasztalatokból pedig mindkét fél tanulságokat vonhat le a jövőre nézve. Körmendi Éva, a Reacty Digital junior kutatójának és Pintér Róbert, a cég ügyvezetőjének cikke.

A Black Friday egyre elterjedtebb jelenség, ezt bizonyítja, hogy a Reacty Digital, az Euronics és az Open Communications közös, idén októberi kutatása alapján a 25-59 év közötti magyar internethasználók közül szinte mindenki hallott már róla és kétharmaduk legalább egyszer vásárolt is már ebben a kedvezményes időszakban. A globalizációnak köszönhetően egyre kevesebb akadálya van annak, hogy eljussanak hozzánk is az amerikai trendek, vagy akár külföldről rendeljünk termékeket. A kultúrák különbözősége miatt azonban eltérő módon jelennek meg hazánkban ezek a népszerű akciók. Az egyik fontos különbség, hogy míg az USA-ban, mint ahogy a neve is mutatja, egyetlen pénteki napra korlátozódnak a leárazások (ez idén november 29-re esik), addig Magyarországon sokszor egy hosszúhétvégét, egy hetet, vagy akár az egész novemberi hónapot felöleli a kedvezményes időszak. Ennek elsődleges oka, hogy a vállalatok szeretnének kitűnni a reklámzajból, ezért szervezik az akciót eltérő egyedi időpontban, vagy hosszabb időtartamra, hogy így szélesítsék a potenciális vevői kört.

Árérzékenység, de csak egy szintig

A hazánkban jellemző árérzékeny hozzáállás miatt azonban a fogyasztók csak jelentős kedvezmények hatására értékelnek valóban előnyösnek egy akciós ajánlatot, ugyanakkor ennek látszólag ellentmondva a túlságosan nagy kedvezményekkel szemben viszont bizalmatlanok. Ez sokszor visszavezethető valós negatív tapasztalatokra, az akciós időszakokban vásárlók 40%-át érte már csalódás mikor leárazott terméket vásárolt. Közülük 10-ből 6-an rossz minőségű árut kaptak kézhez, míg 40%-uk átverésnek érezte az ajánlatot. Utóbbi csoport azzal szembesült, hogy a kedvezmény mégsem volt akkora mértékű, mint ahogy azt reklámozták, hiszen máshol, vagy a későbbiekben látta a terméket hasonló áron. Ha az emberek néhány alkalommal csalódnak a kedvezményekben, akkor utána bizalmatlanok lehetnek akár az adott áruházzal, akár a kedvezményes időszakokkal szemben. A Black Friday keretein belül vásárlók 80 %-a igyekszik leellenőrizni az akció hitelességét (pl. ár-összehasonlító oldalak segítségével) és egyharmaduk nyilatkozott úgy, hogy inkább nem bízik meg az áruházak által kínált kedvezmények hitelességében.

Mindent és azonnal!

Nagyon jelentős tényező az is, hogy elegendő mennyiségű termék áll-e rendelkezésre az igények kielégítésére. Illetve az online rendelések, vagy nagyobb háztartási eszközök esetén fontos a szállítási díj mértéke, valamint az, hogy mennyi idő alatt érkezik a termék a vásárlóhoz. A mai világban a fogyasztók mindent azonnal szeretnének, és lehetőleg minél olcsóbban, ez azonban nem megoldható, hiszen a szállítói kapacitás is véges, illetve földrajzi korlátai is vannak az azonnaliságnak. A kiszállítások csúszásával kapcsolatosan sokan emlékezhetnek még a 2016-os évre, amikor kb. 900.000 felnőtt hazai internetező kapta meg rendelését késve az év végi ünnepi időszakban az eNET kutatása alapján. Ez óriási elégedetlenséget szült, ugyanakkor hosszabb távon mégsem vette el teljesen a vásárlók kedvét az online rendelésektől. A fogyasztók és az eladók is inkább tanulságként azt vonták le ebből az esetből, hogy a kereslet hirtelen megnövekedése miatt érdemes hosszabb szállítási idővel számolni. Többek között ennek köszönhető, hogy bár egy évvel később szinte ugyanennyi ember járt pórul az eNET 2017-es kutatása szerint, mégsem lett belőle olyan szintű felháborodás, mint korábban.

Sokan nem akarnak feleslegesen vásárolni

A kiemelt kedvezményes időszakok alatt nem vásárlók elsődleges indoka, hogy nem szeretnének a nagy kedvezmények miatt megvenni olyan termékeket, amikre egyébként nincs is szükségük, illetve az akciókkal szembeni bizalmatlanság is jelentős hátráltató tényező. Azok is látnak negatívumokat, akik egyébként vásárolnak Black Friday idején. Az üzletekben lévő hatalmas tömeget a válaszadók 70%-a ítélte zavarónak, közel ennyien vannak azok, akik az akció alatti rengeteg feleslegesen vásárolt terméket gondolják hátránynak.

Egyre tudatosabbak a fogyasztók

Összességében a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak, egyre inkább figyelik az akciók hitelességét. Ennek következtében a vállalatok kénytelenek valós kedvezményeket nyújtani, ha nem akarják, hogy vevőik elpártoljanak tőlük. A kifogásolható trükkök (pl. egy megemelt „eredeti” árból való kedvezmény, vagy irreálisan alacsony induló készlet) alkalmazása nem csak rossz fényt vet a kereskedőkre, de hosszú távon nem is működik. Ugyanakkor irreális igény a vevők részéről szinte ingyenes termékeket várni azonnali kiszállítással, kompromisszumra szükség van. Ha valami nagyon olcsó, arra sokat kell várni, hiszen hamar elkapkodják, ha valami szinte azonnal érkezik, annak pedig ára van.

Akkor tud mindkét fél számára előnyös lenni ez az időszak, ha a kereskedők el tudják adni a kifutóban lévő, vagy számukra valamilyen szempontból már felesleges termékeket, a vásárlók pedig jutányos áron juthatnak hozzá minőségileg egyébként kifogástalan áruhoz. Tulajdonképpen ez volt a Black Friday eredeti célja, ehhez lenne érdemes visszatérni a jövőben is.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Pintér Róbert PhD

Pintér Róbert, PhD Reacty Digital, ügyvezető Corvinus Egyetem, Infokommunikációs Tanszék, egyetemi adjunktus Az ezredforduló óta foglalkozik hivatásszerűen az infokommunikáció területével és …