A web3 – vagy más formában web 3.0 – népszerű kifejezés. A szóra indított Google-keresések száma december elején érte el a csúcspontját, az egy évvel korábbi értékhez képest 20-szoros értéken - írja a kosarertek.hu a PracticalEcommerce alapján. Az érdeklődés növekedéséből kiindulva a felkapottnak számító web3 koncepció olyan elképzelésnek számít, amelyet az e-kereskedelemmel foglalkozó cégtulajdonosoknak és vezetőknek érdemes megismernie.
A web fejlődéstörténete
Az internet használatának gyökerei az 1960-as évekhez nyúlnak vissza, ebben az időben még főleg tudományos és katonai projektként működött. Ma a web már interaktív és közösségi felület. A web3 most új jövőt vetít előre ennek a nélkülözhetetlen technológiának.
Juan Benet a Protocol Labs vezérigazgatója 4 lépésben látja ezt a fejlődést:
- Az internet magába foglalja a számítógépek egymáshoz kapcsolódásához szükséges protokollokat és a fizikai kapcsolat elemeit. Ezt fedi a „vezetékek és a hálózat” kifejezés.
- A web 1.0 statikus fájlok és információk megosztását tette lehetővé — ez volt „csak olvasható” web.
- A web 2.0 ehhez képest kiegészült az interaktivitással és a közösségi médiával. Szinte bárki számára lehetővé vált a tartalmak készítése és megosztása. A web2 az, amit jelenleg szinte mindenre használunk, a közösségi oldalakon való időtöltéstől az online kereskedelemig. Ez az „írható és olvasható” web.
- A web 3.0 egy olyan szoftver-keretrendszer, ami újraértelmezi a webes applikációkat, olyan módon, hogy feloldja a mai, internetet ellenőrző nagyvállalatok egyeduralmát, lehetővé teszi a hiteles személy-azonosítást és a szándékok valódiságának ellenőrzését, és jobb, fenntarthatóbb eszközkészletet kínál mindenki számára a megosztások és a használat terén. Legalábbis a hívei ezt állítják.
A web 3.0 nem az „olvasható, írható és végrehajtó” web, ahogy azt az újítók elképzelték. Célja és mottója ehelyett az, hogy „olvass, írj, szembesülj az igazsággal”.
Igazság lesz, bizalom nem
Jelenleg a web 2.0 alkalmazásai központosított és hitelesített hatóságok és egy sor biztonsági protokoll mellett működnek. Mindenkinek, aki a webet használja, igazodnia kell a kormányok és különféle magáncégek előírásaihoz. Ez bizalmat kíván mind a szándék, mind a cselekvés területén.
Ha valaki begépel egy webcímet, a hatóságok biztosítják, hogy a megfelelő webhelyen kössön ki. Ha valaki a Facebookot használja, azzal bizalmat szavaz a cégnek, hogy nem fog visszaélni a személyes adatainak tárolása és megosztása során. Aki online vásárlásba fog, annak meg kell bíznia a kereskedőkben, a fizetési metódusokban és a különféle protokollok kezelőiben. Aki pedig online bankol, annak a pénzintézet és számos hatóság iránt kell bizalommal lennie.
Ezzel a rendszerrel a Practical Ecommerce cikke szerint csak az a gond, hogy az illetékes hatóságok és az alkalmazott biztonsági protokollok nem mindig bizonyultak megbízhatónak. Néhány példa 2021-ből.
- Több mint 100 millió Android-felhasználó adatait szolgáltatták ki fejlesztők, akaratuk ellenére.
- Hackerek 553 millió Facebook-felhasználó adatait lopták el és hozták nyilvánosságra.
- A LinkedIn kezéből 700 millió felhasználói adat csúszott ki, többek között teljes nevek, telefonszámok, pontos címek, földrajzi elhelyezkedési adatok és még sok minden más.
Az adatvédelmi incidenseken túl — amelyeket a személyi hibáknak is betudhatunk — számos felhasználó aggódik amiatt, hogy az adataikat cégek vagy kormányok is felhasználhatják.
Ezek az adatvédelmi bizonytalanságok miatt jelentős változásokat vezettek be világszerte az adatvédelmi törvényekben, ráadásul ezek a tényezők hatást gyakoroltak az online hirdetések rendszerének működésére is az egyes eszközökön (lásd: iOS frissítések).
Röviden: a web 2.0 alkalmazásainak működtetéséhez bizalomra van szükség, ugyanakkor nem mindig érdemlik azt meg. Ezzel szemben a web 3.0 a gyanakvásra épül. A web3 keretrendszere alapbeállításként azt feltételezi, hogy egyetlen egyén vagy szervezet sem megbízható, ezért minden lépésnél ellenőrzik az identitást és a szándékot.
Sok szempontból hasonlóképpen decentralizálja az alkalmazások működését, ahogyan a kriptovaluták decentralizálják a hagyományos pénzt.
Bizonyos értelemben a web3 általános megoldást jelent az aktuális interaktív és közösségi web adatvédelmi, biztonsági és bizalommal kapcsolatos hiányosságaira. Vagyis Dr. Gavin Wood, az Ethereum kriptovaluta kitalálója és a Web3 Alapítvány elnöke után szabadon: a web következő életszakaszában nem lesz bizalom, de lesz igazság. A teljes cikk itt folytatódik.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!