Töretlen az egyérintéses fizetés népszerűsége Magyarországon, melynek hatása már az automata üzletágban is érzékelhető. Hétről hétre egyre többen fizetnek érintőkártyával, néhány pillanat alatt azoknál az ital- és áruautomatáknál, amelyekbe ún. virtuális POS (vPOS) terminált telepítettek. Az ilyen egységeknél a hazai bankkártyás vásárlások aránya átlagosan 18-22% a készpénzes fizetésekkel szemben, de vannak olyan kiugró helyszínek is, ahol 90%-os a kártyahasználat - derült ki 74 vPOS terminállal ellátott magyarországi automata fizetési adataiból.
Terminálok már a kutyamosókban is
A vPOS terminálokat biztosító Nayax várakozásai szerint az elkövetkező hetekben közel 130 új automatás terminál telepítése várható, valamint további rendelésekre is számítanak a kezdeti pozitív tapasztalatok eredményeként. A vPOS terminálokat már most is több területen alkalmazzák Magyarországon, az étel- és italautomaták mellett például önkiszolgáló autómosókban, vagy akár kutyamosókban is. A felhasználási lehetőségek száma szinte végtelen, a vásárlók pedig kifejezetten nyitottak az automatás újdonságokra – derült ki a Mastercard legfrissebb kutatásából. Bár a megkérdezett felhasználók jelenleg leginkább kávét vagy cappuccinót vásárolnak automatából (93%), igény lenne többek között fűszer-, cipőtisztító-, kutyaeledel-, kerékpáralkatrész- és mobiltöltő-automatára is. Az automatákban elérhető italok jobban fogynak, mint az ételek, de édességet (52%), chipszet és sós ropogtatnivalót (51%), szendvicset (43%) és túró rudit (40%) is szívesen vesznek a válaszadók. Bár egyelőre kevesen tudják, hogy vannak olyan automaták, amelyeknél bankkártyával is fizethetnek (11%), a vásárlók üdvözölnék ezt a lehetőséget az általuk használt automaták esetében is.
Az online felmérésben megkérdezettek mintegy 2/3-a nyitott a kártyás fizetésre az automatáknál, 50 százalékuk - ha tehetné - mindenképpen bankkártyával fizetne, míg a másik nagy tábor akkor élne ezzel a lehetőséggel, ha éppen nem lenne nála elegendő aprópénz. A kutatás során fény derült arra is, hogy a pénztárnál való sorban állás elkerülése miatt nagyon népszerűek a BKK és a MÁV jegyautomatái is. Az ital- és snack-automaták pedig főleg azért kedveltek, mert gyors vásárlást tesznek lehetővé, 24 órán keresztül elérhetők, és a korlátozott választék miatt egyszerű a döntéshozatal a megvásárolni kívánt termékeket illetően. Az automaták akkor is jó szolgálatot tesznek, ha más üzlet vagy büfé nincs a környéken. Az ital-automaták esetében ugyanakkor bosszúságot jelenthet, ha kifogy valamelyik hozzávaló (pl. a kávénál a cukor vagy a pohár) vagy esetleg a termék minősége nem első osztályú, de a fizetési lehetőségek korlátozottsága is okozhat kellemetlenséget.
Nem kell a begyűrt bankjegyekkel bajlódni
Az intelligens automaták megjelenésével ezek a nehézségek egyre könnyebben lesznek kiküszöbölhetőbbek, hiszen lehetővé válik a készletek távoli nyomon követése és a legkülönbözőbb felhő alapú szolgáltatások és adatelemzési lehetőségek használata. Míg a hagyományos automaták nem képesek nyomon követni, hogy kik a vásárlóik, milyen termékek érdeklik őket, vagy éppen melyek a kevésbé népszerű árucikkek, illetve arról sem tudják tájékoztatni az üzemben tartójukat, ha meghibásodtak, az okos automaták erre mind képesek. Sőt, az újfajta, okos automaták nagy részénél az egyérintéses fizetési funkció is elérhető, így a fizetés csupán néhány pillanatot vesz igénybe. „Ahogyan az innovatív fizetési megoldásokkal felszerelt okos automaták felváltják elavult elődeiket, lassan elfelejthetjük, milyen dühítő volt egykor az el nem fogadott vagy éppen elnyelt pénzérmékkel, begyűrt vagy elszakított bankjegyekkel bajlódni.
Most már az automaták piacán is egyre gyakoribb az egyérintéses fizetés, amely egyébként rendkívül népszerű hazánkban - a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2016. második negyedévében az ilyen fizetések száma már meghaladta a hagyományos kártyás tranzakciókét[5]” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „A kutatásaink azt igazolják, hogy a bankkártyás fizetési funkciónak az ital- és áruautomaták piacán is van létjogosultsága. A felhasználók szívesen veszik elő a kártyájukat az automatáknál, és kedvezően nyilatkoznak az újításról.” Pozitív visszajelzések érkeztek a Magyar Ital és Áruautomata Szövetség (MIÁSZ) és a Mastercard támogatásával idén ősszel indított automatás kezdeményezés kapcsán is. Szombathelytől Budapesten keresztül egészen Miskolcig összesen húsz ital-és áruautomata kap bankkártyás fizetési funkciót egy pilot projekt keretében, amelyben több iparági szereplő is közreműködik. A kiválasztott helyszínek között egyetem, vasútállomás, kereskedelmi egység, gyógyszergyár, középiskola és kórház is megtalálható.
A pilottal egy időben a Szövetség közvélemény-kutatást indított a helyszíneken, amelynek célja az volt, hogy felmérje az automaták használatával kapcsolatos észrevételeket, igényeket. A személyes adatfelvételt online kérdőíves kutatással is kiegészítették. A válaszokból[6] kitűnik, hogy a vásárlók alapvetően nyitottak az automaták használatára. A válaszadók döntő többsége (74%) jelezte, hogy azért nem vásárol automatából, mert nem található egység a közelében. A MIÁSZ közvélemény-kutatása megerősítette, hogy a felhasználók leginkább a kényelem és a gyorsaság miatt választják az automatákat, és többségük élne a bankkártyás fizetési lehetőséggel. A vásárlás helyszíneként a legtöbb válaszadó munkahelyet vagy iskolát jelölt meg, de népszerűek a váróhelyeken (pl. busz- vagy vasútállomáson, rendelőkben) található automaták is.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!