Az e-kereskedelemben a jobb fotók nagyobb profitot hoznak

Az e-kereskedelemben a jobb fotók nagyobb profitot hoznak
A specialista webshopok minőségi termékinformációkkal (szakértő termékleírás, kategorizálás, terméknév, fotók, videó, szakmai támogatás) tudnak a versenyben kitűnni, amit a jól használt digitális reklámeszközökkel tudnak fokozni. Mindenhez azonban egyre nehezebb jólképzett szakembereket találni, ezért indították el néhány elismert magyar e-kereskedelmi vezető az Ekereskedelmi Akadémiát az utánpótlás biztosítására. Interjú Zabari Istvánnal.

- Létezik ma még külön online és offline kereskedelem, vagy ma már digitális láb nélkül elképzelhetetlen a kiskereskedelem? Érdemes az online kereskedőknek is a hagyományos üzletek felé nyitni?
- Mindkét kérdés esetében a nem válasz felé hajlok. Szerintem minden offline cégnek előbb-utóbb online kereskedővé kell valamilyen mértékben válnia, de abban is biztos vagyok, hogy mindenkinek azt kellene csinálnia, amihez a legjobba ért. Mi világítástechnikai nagykereskedelemmel foglalkoztunk mielőtt a Lumenet webáruházba belefogtunk. Azt láttuk, hogy nem tudták a szereplők, hogy mivel is akarnak foglalkozni: a sarki villamossági kereskedő is kiírta, hogy ő is nagyker, a nagykernél az internet valamennyire ismerő munkatársakra bízták, hogy indítsanak webshopot – lehetett könyvelő vagy bármi más, és még lehetne sorolni. Jómagam azt vallom, hogy az a szerszám, ami két dolognál többre jó, az valójában semmire se jó. Ezért a Lumenet igyekszik egy dolgot nagyon jól csinálni és nem belekapni rosszul százba. Ennek eredménye, hogy immár bő 30 ezer fajta prémium világítástechnikai terméket kínálunk vásárlóinknak szakmailag precíz műszaki adatokkal, saját és gyártói raktárkészlet információval és immár sok ezer termék esetében saját stúdióban készült fotókkal és 4K minőségű termékvideóval.

- Mennyire lehet egy kezdeti startégiához ragaszkodni? Vagy a piac dönti el, mire van igény?

- Az igényeket figyelni kell, de nem szabad, hogy eltérítsenek teljesen a stratégiánktól. Anno a Fogarasi úton átvevőpontot nyitottunk, ami szándékaink ellenére kiskereskedelmi üzletként kezdett egyre inkább működni. Mivel könnyen elérhető volt tömegközlekedéssel, sokan bejöttek, és akár egy-egy izzóval kapcsolatban kértek tanácsadást. De ez nem éri meg: a Lumenet árrése nem arra volt kitalálva, hogy néhány száz, vagy ezer forintos vásárlásokkal töltsön 15-20 percet egy szakemberünk – ezért inkább kijjebb költöztünk a belvárostól, így sokkal inkább webshopként tudtunk ismét működni.

- Mitől lehet ma egy webshop hatékonyabb a versenytársainál?

- Amikor a szakmában elfogadták, hogy webshopot üzemeltetünk a szakmában szintén elismert társammal, Lászlóval, piaci igény keletkezett a B2B kiszolgálásra. Mi azonban nem akartunk visszatérni a korábbi munkahelyeinken ismert árajánlatos, telefonálgatós, személyes kapcsolatot igénylő üzleti modellre, ezért az oldalon belül teremtettük meg az egyedi B2B árazás, automatikus árajánlat készítés, szállítás előrejelzés funkciókat, így jelenleg évi több százmilliós B2B platformunk csak abban tér el a magánszemély vásárlókétól, hogy ők egyedi árat kapnak.
Emellett a lámpák esetében lehetőségnek láttuk abban, hogy a legtöbb gyártó csak renderelt fotót biztosít. Ezek a tervezőasztalon készülnek, így a fogyasztó nem tudja elképzelni, miképp fog az adott lámpa mutatni az otthonában. Tíz éves működésünk alatt már több tízezerszer kaptunk olyan vásárlói visszajelzést, hogy élőben szeretném látni, milyen fénye van.

Persze a gyártók sincsenek könnyű helyzetben, hiszen egy működő fényforrást nem kis kihívás nagy felbontásban úgy levideózni, hogy a fényforrás és a kamera interfernciája ne tegye tönkre a képet, illetve fotózásnál is egyedi stúdióeszközt igényel, hogy egy világító tárgyat fotózva ne legyen vaksötét a környezet a fotón.

Magyarország meghatározó színházvilágítás és stúdióvilágítási szekembereinek tanácsaival felépített stúdiónkban immár valós környezetben úgy tudjuk a lámpákat megmutatni, hogy pontosan látja a vásárló, hogyan néz ki a valóságban, azaz hogyan nézne ki az otthonában.

- Tényleg ilyen sokat számít a fotó?

- Kedvenc példám erre egy olyan lámpa, amiből a gyári fotóval évi (!) negyven darabot adtunk el több éven keresztül. Miután elkészítettük a képünket róla, két hónap alatt elment ezer. És csak azért ennyi, mert a gyártó nem tudott többet küldeni, hiszen egyszerre megvásároltuk az éves európai fogyását.

Gyári vs. Lumenet fotó – a természetes környezetet keresik a fogyasztók

- Ennyire csak a kép számít? A műszaki adatok nem érdeklik a vásárlókat?

- Kicsit olyan ez, mint az IKEA: nem a műszaki jellemzőket keresik ott a vevők, hanem a dizájnt, az életérzést, a jó árakat. A műszaki adatokat minél egyszerűbben és átláthatóbban kell tudni megadni. Többévvel ezelőtt olvastam egy tanulmányt, miszerint egy webshopban árult mosógépnél a látogatók nagy része nem a műszaki adatokban nézi meg a mosógép fordulatszámát, hanem a mosógép betöltő nyílásának részletfotóján.

- Hova kellenek a jó képek, a honlapra vagy a hirdetésekbe? Hol érdemes reklámozni?

- Mindkét felületen kiemelten fontos a jó minőségű kép, sőt egyre inkább a videó. A hirdetések esetében az online megoldások egy folyamatosan változó arányú kombinációját használjuk leginkább. Az offline hirdetések hatékonysága véleményem szerint egyre inkább visszaesett az elmúlt években. Korábban többször használtunk óriásplakátot, legutóbb idén év elején közel ötszáz plakáttal jelentünk Budapesten, jelentős rádiós, szórólapos, natív médiamegjelenésekkel kiegészítve. Korábban az offline, főleg a tévés hirdetésekről azt gondoltuk, hogyha erre lesz forrásunk, az lesz a Szent Grál. Ma már úgy látom, hogy Facebook, Google, vagy éppen TikTok kampány esetén nagyobb megtérülés érhető el. Az eredményességet a jó célzási lehetőségek nagyban növelik, így akik nem tömegtermékeket árulnak, a hagyományos médiafelületek nélkül is hatékonyan tudnak ma már csak digitális felületeken reklámozni.

Gyári vs. Lumenet fotó – a természetes környezetet keresik a fogyasztók

- Hol milyen kép működik? A honlapra és az online hirdetésre is ugyanaz kell?

- Mi csak alapképként három képet készítünk és töltünk fel, ebből a fehér hátteres vízjel nélkülit olyan platformra küldjük, ahol ez az elvárás, például a partner shopoknál. Vízjeles fehér háttereset küldünk az árösszehasonlító oldalakra, ahonnan könnyen másik is könnyen lementhetik. Vízjel nélküli, lehetőleg enteriőr háttereset küldünk például a Facebook hirdetések felé, ahonnan nem lehet lemásolni, viszont jobban konvertál a saját stúdióban készült fotó. És természetesen van olyan platform is, ahova enteriőr hátteres, de vízjeles képet küldünk. A már stúdiónkban feldolgozott termékek esetében oldalunkon további 10-20 részletgazdag fotó és egy 4K termékvideó is elérhető az adott termékről. Hogy mely platformon, mely képtípus működik jól, annak kiismerése az e-kereskedői munka fontos része. A fotózás és a videózás költséges és munkaintenzív – jelenleg nálunk 6 munkatárs főállásban dolgozik a stúdióban –, ilyet csak olyan gyártókkal tudunk felvállalni, akikkel mélyebb az együttműködésünk.

- A hazai piac mellett mennyire érdemes nemzetközi bővülésben gondolkodni?

- A külföldi terjeszkedés csábító ötletekor azt kell végig gondolnunk, hogy a hazai működésünkből mit tudunk a másik országban reprodukálni, és szükség van-e a jelenlétre. Amikor mi elindítottuk a szlovákiai cégünket annak az az egyszerű oka volt, hogy hogy amíg itthon egy kisebb csomagot 600 forintért szállítottak ki a futárcégek, ha ugyanezt a határtól csak 5 km-re küldtük, már ugyanez 2600 forintba került – így nem lehet versenyezni. De ennek ellenére nem gondoltuk, hogy a hazai működésünket teljes egészében le tudjuk képezni az érsekújvári székhelyünkön. Ott nincsenek szakembereink, akik ipari világítási rendszereket tudnak tervezni, és ezt el kellett tudunk fogadni. Ma már látjuk, hogy az online kereskedelem egy centrális játszótér, egy központban kell folyamatosan gyors és minden területtel összehangolt döntéseket hozni, ezért hamarosan felszámoljuk szlovák cégünket és innen fogjuk üzemeltetni a megújuló (az évek alatt a magyar redesignokat se tudta lekövetni egy önállóan működő oldal) szlovák oldalt egy logisztikai szolgáltató bevonásával.

- Mit lehet tenni, hogy jobban fejlődjön a hazai e-kereskedelem?
- A magyar e-kereskedelem fejlődésének legnagyobb gátja, hogy nincs elég szakképzett munkaerő a növekedéshez, ezért öt alapítótársammal, akik mindegyike már legalább egymilliárd forintos forgalmú webáruházakat épített fel, belekezdtünk az Ekereskedelmi Akadémiába.
Mindnyájan azt láttuk ugyanis, hogy a piaci szereplők maximum egymástól tudnak szakembereket – és itt nem a PPC-sre gondolok, ami szintén hiányszakma – elcsábítani. Ott tartunk, hogyha valaki portás volt egy webshopnál, vagy bármi köze volt hozzá, akkor behívjuk állásinterjúra, és jó eséllyel fel is vesszük. Nehéz a teljesen kívülről érkezőket betanítani egy munkahelyen, ott nincs idő arról beszélgetni, hogy mi is az az elállás, termékszavatosság, kellékszavatosság, feed, vagy éppen API. Ezért egy olyan képzési rendszert indítunk el, ami ezt a hiányt tudja pótolni a hazai piacon.

- Máshol mintha nem lenne ilyen korlát – mit tudnak például annyira a cseh e-kereskedők, akik egész régiónkban vezető szerepre törnek? Követhetik őket a hazai e-kereskedők?

- Cseh piacot belülről jól ismerő szakember barátom véleménye szerint jelentős edukációs szerepe lehetett a mai napig erős helyi digitális platformnak, a Seznamnak ebben. Jómagan nehezen tudnám pontosan meghatározni, mitől olyan jók, de tényleg elismerésre érdemes a teljesítményük. Nekünk Magyarországon azonban van jónéhány nehezítő körülményünk is. Jelenleg az okoz problémát, hogy a NAV online számlázási rendszerében a külföldi címeknél hogyan kezeljük, ha az adott településen nincs utcanév – mert például Szlovákiában van ilyen. Ez nekünk hosszadalmas egyeztetésünkbe kerül, hónapokat várunk egy állásfoglalásra és ott lebeg a büntetések réme, miközben más országokban működő shopoknak nincsen ilyen problémája. Valóban segítség, ha a MOSS portálon egyszerre lehet több tagállamra az adót bevallani, de az Online Számla rendszerében mi magunk még nem látjuk a megoldást arra az esetre, ha esetleg tömegesen elkezdenénk felküldeni utcanév nélküli számlákat.

De hasonlóan problémásnak vélem azt a kezdeményezést, mely szerint a magyar kereskedőnek az NMHH hologramos matricáját kell felragasztani minden adattárolóval ellátott termékre, a pendrive-tól az okostelefonig. Ez abban ad a fogyasztónak segítséget, hogy egy eszközről véglegesen töröljön adatokat.

Viszont ehhez értelmezésem szerint a kereskedőnek ki kell csomagolnia a terméket, mely a termékgarancia elvesztésének is járhat. Nem mellesleg, amikor majd évek múlva törölni is szeretne valaki az eszközről, elég esélytelen, hogy még nem dobta ki az ehhez segítséget adó matricát…

Egyeztetés alapján lehetőség még, hogy a kereskedő a számlára, vagy garancialevélre ragaszthatja fel a hologramos matricát. Miután évek óta a legtöbb e-kereskedő online küldi mindkettőt, nehéz kommentálni az elvárást, ami természetesen nem vonatkozik, vagy ha vonatkozik, nem ellenőrizhető egy külföldről közvetlenül a magyar fogyasztó felé szállító kereskedőn. Ahhoz, hogy a magyar online gazdasági szereplők külföldön is sikeresek tudjanak lenni, szerintem a jogalkotók részéről is szükség van látásmód változtatásra.

Nem kis fejtörést okozott az a jogszabály is, mely szerint az e-kereskedőknek az elektronikai hulladék fogyasztótól való visszahozatala esetén meghatározott összegű kuponokat kell biztosítani. A rendelet szerint egy autó jelzőizzó izzó után 50 forintot – csakhogy egy ilyen izzó bruttó fogyasztói ára gyakran el se éri ezt.

Természetesen nem célunk kibújni a jogszabályok alól, de véleményem szerint a jogalkotónak is figyelembe kellene venni a megváltozott kereskedelmi működést, mely elmossa a határokat, így akaratlanul, de előnyt tud kovácsolni a magyar piacon egy külföldről ide szállító kereskedőnek a Magyarországon adózó kereskedővel szemben. Jó példája ennek, hogy Ecommerce Hungary alelnök sapkámban jó ideje látjuk a Magyarországra óriási tételben fogyasztóknak áfa nélkül (linken áfa szóra érdemes keresni), vagy cseh áfával értékesítő külföldi shopok térnyerését Magyarországon adózó tagtársainkkal szemben, pontosan tudjuk, hol lehetne a csalást megfogni, keressük az együttműködést a hatóságokkal, de eddig nem jártunk sikerrel. Véleményem szerint sokat segítene a magyar e-kereskedelmi vállalkozások fellendítésén, ha hasonló szabályváltozások esetén szakmai szervezetünk, az Ecommerce Hungary előzetes véleményezést tudna megfogalmazni.

Lumenet Kft. lumen@lumenet.huhttps://lumenet.hu |
Financial Times összesítése alapján a Lumenet Kft. egyike Európa 1000 legdinamikusabban növekvő vállalkozásainak.
| Az Év Internetes Kereskedője díj 2016, 2018, 2019 nyertese |
10x Országboltja Minőségi, vagy szakmai díj nyertese

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.



Kapcsolódó előadó: Zabari István