Az akciózás vége: árképzés fortélyok Olcsó Jánosok ellen

Az akciózás vége: árképzés fortélyok Olcsó Jánosok ellen
„Van egy visszautasíthatatlan ajánlatom számodra…” Ha épp a sikeres árképzés foglalkoztat, akkor a maffiafilm mondatából érdemes kiindulnod! A Langmár Kommunikáció tippjei segíteni fognak abban, hogy ne kelljen a legolcsóbbnak lenned, mégis növeld a bevételt annak köszönhetően, hogy igényes ügyfeleket szólítasz meg.

„Van egy visszautasíthatatlan ajánlatom számodra…” Ha épp a sikeres árképzés foglalkoztat, akkor A keresztapa című maffiafilm mondatából érdemes kiindulnod.

Árképzés tippek, hogy engedmények nélkül szerezz profitot
Nem a legolcsóbb akarsz lenni, hiszen annak nagyon rossz üzenete van. Tudod, mit mond az alacsony ár? Nagyjából azt jelenti, hogy: „én költök a legkevesebbet termékfejlesztésre… hozzám hiába fordulsz utólag, mert nincs garancia… én spórolom ki a legtöbb értéket az áruból – na, ezért vásárolj nálam”! Szép kis üzenet, ugye? Hát ez nem túl meggyőző, ha igényes ügyfeleket szeretnél.

Na de ha nem így, akkor hogyan? Miként lehetséges a legtöbbet reklamáló, de a garast a fogukhoz verő Olcsó Jánosokat kiszűrni, hogy ne kelljen folyton akcióznod, magad ellen alkudnod és engedményeket adnod – mégis menjen az eladás?

Úgy lehet ezt csinálni, hogy ne az árversenyt próbáld megnyerni, mert az bizony a mínusz végtelenbe, a hanyatlás felé vezető versenyfutás. Ki ér hamarabb a szakadék legmélyére? Ez a tétjük a nagy árversenyeknek.

Amikben ráadásul még az ügyfél is veszít. Mert ha őszinték akarunk lenni, akkor az olcsóbb ár általában azt jelenti, hogy aki a munkát végzi, az kihagy valamit a termékből vagy a szolgáltatásból. Talán épp a lényeget, a legfőbb értéket spórolja belőle ki – csakis ezért tudja ő folyton akciósan, az árát leszállítva adni.

Holott nem az árban kellene vetélkedni, hanem a minőségben. Az árversenyben ugyanis azon versenyzünk, hogy ki jut el hamarabb egy szakadék fenekére. Míg a minőségben való versennyel épp fordítva: a csúcsok felé törünk. Értéket teremtünk, és jobbá tesszük az ügyfeleink világát, mellesleg pedig még meg is gazdagszunk. Ez máris jobban hangzik, ugye?

Nos, ha ezzel az elmélettel egyetértesz, akkor most lássuk azokat a gyakorlati szabályokat, amik a magasabb ár profi kommunikálásához kellenek, hogy elfogadtasd a „visszautasíthatatlan” feltételeidet a célközönségeddel.

1. Szabj csomagárat! Ha részletesen elmondod, hogy az ajánlatod mi mindent tartalmaz, akkor máris jobban látszik az egésznek az értéke. Érdemes a pozitívumokat (az értéket) mindig alaposan kifejteni és részletezni, a negatívumokat (az árat, a költségeket, a szükséges erőfeszítést stb.) meg egy jól összesűrített, kompakt adagba gyúrni. Úgy könnyebben lenyelhető a keserű pirula.

Úgy is javulhat az ügyfél által érzékelt ár-érték arány, ha a gyakran együtt vásárolt termékeidet vagy szolgáltatásaidat pakolod takaros kis csomagba. Máris nehezebben összevethető az árad a konkurencia áraival.

Ha grammra pontosan ugyanazt adod, mint mindenki más, akkor persze mi sem könnyebb az egyszerű matekos összehasonlításnál. Még egy keresőrobot is képes lesz „dönteni”. De ha egyedi megnevezés alatt futó, eredeti csomagjaid vannak, akkor már nehezebb az alapján összevetni az ajánlatodat a versenytársadéval, hogy most épp kinél az olcsóbb, kinél akciós. Hiszen egészen mást kínálsz.

2. Bontsd részletekre! Ha az ár magas, de egyszerre kell közölnöd, akkor oszd le egy-egy napra, ahogy Friderikusz csinálta a tévében: „Van 28 forintja egy napra?” Emlékszel még erre?

Lehet más szempontod is az osztáshoz, mint az időtényező. Ha több részből álló, elemekre bontható a termék, akkor azokhoz a részekhez rendelheted hozzá az alacsonyabb egységárat. Hogy rögtön jó példával járjunk elöl: a mi Szakértői státuszépítő trénigünkön kereken ezer forint egy kisebb, konkrét tudáseszköz költsége. Amikor tehát egyben ki kell fizetni a szolgáltatás árát, az lehet, hogy nagyobb falatnak tűnik, de napi szinten vagy részenként már igazán nem drága.

3. „A legjobbat mindig a legvégére!” Ezt mondják egyesek, akik példás önfegyelemmel csak a végén kóstolnak bele a tortakrém tetején a csokis cseresznyébe.

Ez a mi szitunk most kicsit más, de a szabály ugyanaz. Az ár maradjon mindig a legvégére! Akár azt is kifejtheted, mielőtt bedobod az árról szóló infót, hogy mi mindent veszít, ha most ezt az összeget meg akarja (látszólag) takarítani. És hát persze mennyivel több az a pénz, idő és idegeskedés, amit elpazarol a látszólagos spórolással! Erről, ilyesmiről érdemes beszélned a ügyfeleddel a vége felé, a lezárás előtt.

De miért ne az árral és a hatalmas tammtammal beharsogott akciókkal próbálj indítani? Mert abszolút mindenre, ami ezen a világon van, rá lehet fogni, hogy túl drága. Még a hipermarketben filléres áron vásárolt zsömlére is elhúzhatjuk a szánkat, ha épp arra van kedvünk. Nem kell hozzá sem érv, sem túl sok ész.

Drágállja: ez az első reakció, ha az érdeklődő valahol árat lát. Mielőtt még az árut megismerte és megkívánta volna, minden drágának tűnik. Mert még nem érti, hogy miért fizet. Hát akkor persze, hogy drága!

Foglalkozz hát előbb azzal, hogy ügyfeledet megismerd, és ez alapján vágyat ébressz benne a termékre, vagy – ami még jobb – eltaláld a meglévő vágyat benne! Aztán értesd meg vele, hogy milyen magas szinten kiszolgálja az igényeit az árud! És ha mindez megvolt, akkor csak a legvégén mondj árat, amikor már meg is akarja venni. Ha kívánja a terméket, és megértette, hogy az mit ad neki, na akkor már beszélhetünk az árról is. Előtte azonban – minek? Talán meg akarja venni?

4. Nem tanácsos a konkurenciához hasonlítgatnod magadat, mert lehet, hogy a saját leendő vevődet szidod, ha már vásárolt tőle valaha. Diszkréten azonban mérheted magad a rosszabbakhoz. Hiszen a viszonylagosság semmiben sem érvényesül jobban, mint a dolgok értékének megítélésében.

Azt, hogy „önmagában”, „abszolút értelemben” mennyit ér valami, nehéz megmondani. Ha egyáltalán értelmes ez a kérdés. Mert attól függ, ugye, hogy ki az, aki kérdezi. Egy sivatagi vándor biztosan más értéket tulajdonít egy pohár víznek, mint aki épp most ivott két nagy pohárral.

Hasonlítsd hát az árud valamihez, ami lehet akár olcsóbb is (mert hadd ismételjük meg: mi nem árversenyzünk), csakhogy nem képes akkor és ott úgy eltalálni a tökéletes megoldást, mint Te!

5. Említettük már, de ez is elbír egy ismétlést, mert ez az az üzenet, amit a lezárás előtt az érdeklődőben tudatosítanod kell. Éspedig: többe kerül neki végül, ha nem veszi meg tőled az adott árut vagy szolgáltatást. Veszít, ha nem költ most azonnal. Pénzt vagy egyéb értéket (időt, lelki nyugalmat stb.) pazarol a spórolással.

Tanulság: az ár viszonylagos. Lehet csillagászati is, de ha az érte cserébe kínált érték még nagyobb(nak tűnik), akkor valójában: alacsony. „Önmagában” tehát nincs magas ár, csak rossz marketinges.

Hát ezzel máris kaptál tőlünk 5 db árképzés módszert, amivel nem kell a szakadék mélyére rohannod, hogy hamarabb juss csődbe a versenytársadnál csak azért, mert az olcsóság volt a cél. Használd őket sikerrel!

Langmár Kommunikáció
langmar.hu

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!