A webshop logisztika alapjai: te tudod, mit jelent a dropshipping vagy az LMD?

A webshop logisztika alapjai: te tudod, mit jelent a dropshipping vagy az LMD?
Aki nincs jelen az online térben, az manapság nem is létezik. Elsőre túlzónak hathat ez a kijelentés, és természetesen vannak korosztályok, vagy egyének, akik elhatárolódnak a közösségi platformoktól, az online vásárlástól, vagy a digitális médiafogyasztástól, de a nagy többség már nem is tudna létezni nélküle. A világjárvány pedig még több területen rávilágított arra, mennyire fontos az online térben jelen lenni, és, ha valaki talpon akar maradni a kereskedelmi versenyben, akkor jó, ha rendelkezik webáruházzal, de minimum gyorsan létrehoz egyet.

A webshop készítésnek vannak arányszabályai, amiket be kell tartani, ahhoz, hogy sikeres és megtérülő legyen majd a vállalkozásod. Ennek fontos része a webshop logisztika is, ami napjainkban többféle irányt is mutat.

Hogyan készül egy webshop?
Egy jó termék még önmagában nem elég. Azt el is kell adni, pláne nyereségesen. Az eladások jó ideig csak az offline térben, fizikai üzletekben valósultak meg, de a technológiai fejlődés és a fogyasztói társadalom rendkívül gyors reakciója és adaptációja az e-kereskedelemhez átírta az arányokat. Az online vásárlás alapja a webshop, amihez aztán bekapcsolódik a futárszolgálat, aki a termékeket eljuttatja a megrendelőhöz. A laikus vevő nem sokat érzékel a háttérfolyamatokból, pedig azok nagyon összetettek. A vevő viszont értékel és visszajelez, ezért nem mindegy, hogyan is működik a webshopod logisztikája.

A webshop készítés lépései röviden


● Az értékesítés kiindulópontja a jó termék(ek), amire hosszútávon érdeklődés és vásárlás lesz, vagy egy olyan ötlet, amire érdemes felépíteni egy webshopot, akár társakat is találni, hogy beszálljanak az induló tőkébe. Lehet a termék egy kézműves áru is, amit te magad készítesz, és mindig egyedi a végeredmény, de megláthatod a lehetőséget egy olyan dologban is, ami még csak külföldön hódít.

● Költségvetést kell, hogy készíts, ami nagyon részletes: munkaidő, nyersanyag költségek, alkalmazotti bér, könyvelő, jogász, üzemeltetési költségek (webes felület, tárhely), induló költségek (marketing, webdizájn), szállítási költségek, logisztikai költségek, adók.

● Utána kell járnod a jogi feltételeknek, és szigorúan megfelelni azoknak. Ahhoz, hogy online kereskedő lehess, a számlaképesség elengedhetetlen. A legnépszerűbb vállalkozási formák webshopokhoz: az egyéni vállalkozó, a KFT vagy akár a BT formák. Fel kell venned a tevékenységi körödnek megfelelő TEÁOR kódokat is, és bejelenteni tevékenységed a kamarához.

● A webshopoknál megkerülhetetlen az adatkezelés, a vevők adatai, a hírlevelekre feliratkozás, mind olyan pontok, ahol bizalmas információkat kapunk. Ezeket a GDPR értelmében szigorúan kell kezelni, és emiatt a tevékenységről bejelentést kell tenned a NAV-nak és az Információszabadság Hatósághoz is.

● Kreatív, egyedi marketing kampány: logó tervezés, online kampányok, kreatív szövegírás, social media felületek, blog, hírlevél, akciók stb.

● A webshop felépítése kiemelt szakértelmet kíván, amibe mind a struktúra, a megjelenítés, mind a technikai háttér, a SEO, a linkek, mind a fotók minősége, a mobil optimailzálás, vagy épp a szövegírás beletartozik.

● Ha mindez megvan, a webshop rendelkezésre áll, akkor jön a logisztika, vagyis, ha megrohamoznak a vevők, hogyan tudod az árut a lehető leggyorsabban a rendelkezésre bocsátani, úgy, hogy neked is megérje!

A jól működő webshop logisztika
Valaki rendelne az áruból, de kiderül, hogy nincs raktáron, netán heteket kell rá várni. Máris egy hatalmas fekete pont, és valószínűleg mínusz egy vevő a jövőre nézve. Egy negatív tapasztalat könnyen lavinát is indíthat. Nem indíthatsz webshopot árukészlet nélkül. Amennyiben nem áll rendelkezésedre otthoni helyiség, raktár, ahol tárolhatod a készletet, akkor bérelned kell. A webshopok versenyében a gyorsaság az egyik legmarkánsabb tényező.

Modern megoldás: kiszervezett logisztika

Szerencsére napjainkban virágzik az ún. fulfillment szolgáltatás, amikor együttműködsz egy szolgáltatóval, ami teljeskörű, kiszervezett logisztikai szolgáltatást nyújt: raktároz, nyilvántartja a készletet, csomagol és ki is szállít, a cserét bonyolítja, adminisztrál.

Neked nem kell raktárhelyet bérelni, fenntartani, helyet és időt takarítasz meg, és nem te fogod az árut fizikálisan sem kezelni. Lényegében te vagy a “boss”. A vásárló a szokásos módon megrendeli a terméket a webshopodban, kiválasztja a fizetési és szállítási módokat. A leadott rendelésről a webshop jelzést küld a fulfillment szolgáltatónak, aki innentől befejezi az egész folyamatot, majd nyilvántartja a készletet, és rendszeresen el is számol. A pénzt te kezeled, nem a logisztikai cég. Te csak árumozgás esetén fizetsz a szolgáltatónak. Ez a szolgáltatás hatékony és rendkívül gyors is.

Sok múlik a fulfillment cég last mile delivery (LMD) módján is. Az utolsó kilométeres szállítás, ahogy a nevéből is sejthető, a kézbesítési folyamat utolsó fázisát jelenti. Helyes alkalmazása a különböző logisztikai központokból, raktárakból, üzletekből, egészen a megrendelő ajtajáig történő szállításra kínál megoldást, méghozzá a leggyorsabban.

A dropshipping, egy másik mód, ami viszont lassabb, és ezért kevésbé vevőorientált. Ebben az esetben az e-kereskedő a terméket szintén nem tárolja, közvetlenül a megrendelés után kéri be a nagykertől, vagy a gyártótól, és az maga végzi el a kiszállíttatást. A webshopos itt sem foglalkozik a csomagküldéssel.

Mivel itt is előfordulhat, hogy az áru még le sem gyártódott, a vevő akár heteket is várhat. De egy jól bejáratott partnerség esetén ez is remek megoldás a webshop logisztikában, hogy neked ne kelljen tárolnod és szervezned.

A jól megtervezett webshop logisztika aranyat érhet, ezért érdemes utánajárnod a szolgáltatóknak! Egyénileg is megteheted, hogy összehasonlítod, melyik szolgáltató, mit kínál és mennyiért, de léteznek már olyan cégek, honlapok, amelyek megteszik ezt helyetted, ha a szükséges paramétereket beírod a rendszerbe.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!