
A piaci verseny nem az ellenségünk, hanem a barátunk – jól példázza ezt a stand-up és a humor piaca. A figyelemért minden produkció versenyez, legyen az konferencia vagy bármilyen előadás. A Dumaszínháznak nem attól kell tartania, hogy humoristák külön utakra lépnek, és elviszik a nézőket – hanem a fő cél, hogy minél többen szeressék ezt a műfajt. Ahogy Litkai Gerely, a Dumaszínház társulatának tagja, produkciós vezetője kiemelte: itthon még mindig sokkal kevesebben érdeklődnek a stand-up iránt, mint Angliában. Ezért a fő cél az érdeklődés növelése, ami minden standupos érdeke – a torta növelése az elsődleges cél, nem az, hogy kinek mennyi jut ebből.
A gazdasági újságírásban is keresni kell az új irányokat az emberek elérésében: az írott forma mellett a videó és a podcast is ennek eszköze. De nem is biztos, hogy a fő küzdelem a figyelemért folyik, a képzett munkaerő iránti verseny nagyobb kihívás lehet ma már a médiatermékek között Bucsky Péter szerint.
Ahogy Brückner Gergely, a Telex újságírója a beszélgetés vezetése során utalt rá, ma már semmi nem biztos: a bankárok és a bankok nagyon biztosnak érezhették magukat hosszú ideje, de a digitális pénzügyi szolgáltatások az ő kényelmes pozíciójukat is viharos sebességgel átalakította.
Böcskei Balázs politikai elemző sportkarrierjéből hozott példát. Játékvezetőnek a sport iránti szeretetből állt, ahogy mindenki más. A megyei másod- vagy harmadosztályban játékot vezetve kevesen gondolnak a professzionális versenyre, ott csakis az elköteleződés segít – különösen, hogy nem ritkák a felfokozott hangulatú helyzetek.
Az NB III-ban és felette azonban már sokkal profibb a bírók helyzete – és élesebb a versenye. Náluk is fontosa az erőnléti edzés, a folyamatos képzés. Azok a játékvezetők, akik az NBI-be jutnak, nagyon hasonló teljesítményt nyújtanak minden objektív mérőszám alapján – legyen az futásteszt, elméleti vizsga, döntések pontossága. Mégse mindenki vezethet kiemelt meccseket, például egy Fradi-Újpestet.
És mi lesz a döntő? A legfontosabb az emberi tényező, a stressz kezelése, a kiélezett helyzetekben a jó döntések, a játékosok és a nézők összjátékának megértése – a le nem írt szabályok, az informális működések megértése teszi naggyá a legjobbakat.
Az Extreme Digitallal a hazai e-kereskedelmet éveken át vezető, a piacot átalakító Várkonyi Balázs a nyertesek versenystratégiát mutatta be. Amikor éveken át ők voltak a vezetők, nem nekik kellett figyelni a többieket – a konkurencia figyelte őket. A versenytársak reggelente az ő weboldalukat nyitották meg elsőként. Nem szabad azonban megállni, ilyenkor magunkkal kell versenyezni!
A mérhetőség minden területen a siker fontos eleme – a Dumaszínházban ezt segíti például, hogy dinamikusan árazzák a stand-uposok eseményeit. Ez akkor működik jól, ha van tere a kísérletezéseknek, a fejlődésnek. A Dumaszínházban a legjobbak magasabb bevételei teszik lehetővé, hogy az új humoristákat fel lehessen építeni, meg lehessen találni, hogyan tudnak ők is a legjobban helytállni a versenyben. Hasonlóan érdemes a vállalatoknak is próbálkozni, minél több lehetséges fejlődési utat kipróbálni.
A versengésnek a gazdaságban fontos szerepe van – de a társadalomban már nem biztos. Egy térdprotézisért nem hatékony, ha versenyeznek a betegek – mondta el Bucsky Péter. Minden szereplő érdeke, hogy ne lehessen túlnyerni sem a győztesnek magát, elég itt a globális technológiai szereplők esetére gondolni, amik domináns szerepe már hátrányos is lehet a gazdaság többi szereplőjének. Így a szereplők érdeke az is, hogy legyen korlátja is a versenynek.
Hasonlóan korlátos lehet a politikában a verseny szerepe. A politológusoknak, az ő szolgáltatásaik iránti keresletnek az tesz jobbat, ha minél több párt van – mondta el Böcskei Balázs. De a választóknak sokkal egyszerűbb, ha csak két nagy párt közül választhatnak. Hiszen a választóknak korlátozott ideje van, nem akarnak túl sok időt a politikával foglalkozni, korlátozottak az ismereteik és hozzáértésük egyes témákban. Így sokkal egyszerűbb, kisebb erőforrásokat köt le, ha csak kevesebb szereplő közül lehet választani.
Különös versenypiaci helyzetek jönnek létre a szolgáltatókat és fogyasztókat összekötő platformok piacán. Számos ilyen platform a piaci logika, a fogyasztói elvárások miatt domináns szerepbe kerülhet – elég itt a Booking.com-ra, az ingatlan.com-ra, a hasznaltauto.hu-ra vagy a profession.hu-ra gondolni. Ha csak valami nagy hibát nem vétenek ezek a szereplők, nem lehet ezeket piaci logika alapján kimozdítani. Amikor a fogyasztók egy ilyet kiválasztanak, még akkor sem hajlandók tömegesen váltani, ha egy új szereplő esetleg jobb és/vagy olcsóbb szolgáltatást biztosít.
Ez azonban csak kevés online platformnál jellemző – az apróhirdetési piacon például már erős versenyben kell megküzdeni azért, hogy hol milyen típusú hirdetések tudnak egy kritikus szintet elérni. A versengés az e-kereskedelemben nagyon is hasznosnak minősült, akár egy évtizede még elképzelhetetlennek gondolt szolgáltatási színvonalat sikerült így elérni Várkonyi Balázs szerint. Például ma már adottságnak vesszük, hogy az este megrendelt termék másnap átvehető. Ezek a szolgáltatási színvonal emelkedések pedig döntő hatással voltak, hogy ki kerülhet első helyre a versenyben – de mindig újabb és újabb fogyasztói elvárásoknak kell megfelelni, nem lehet megpihenni.
De vajon lehet-e bármely cégnek biztos, bebetonozott szerepe a hazai piacon? Ugyan van néhány bebetonozottnak tűnő szereplő – de sose lehet tudni, mikor történik viharos gyorsaságú változás. Hiába volt a Netpincér a hazai ételházhozszállítás koronázatlan királya – a Foodora felvásárolt, és bejött mellé erős versenyben a Wolt. De azt sem gondoltuk volna néhány éve, hogy jelentős részben külföldi futárokkal fog ez az iparág dolgozni.
A lokális piacon akkor lehet sikeres és biztos a helyi szereplő, ha olyan tartalma, szolgáltatása vagy terméke van, ami magyar. Stand-upot nehezen tudna nem magyar csapat írni, a szórakoztatóipar igen lokális tartalom. De ebben csak kevesen bízhatnak – ezért inkább a magyar cégeknek érdemes minél előbb a nemzetközi versenyben helytállni, más országokban is megjelenni.
Már csak azért is minél előbb nemzetközivé érdemes válni, mert a fogyasztókat nem igazán érdekli, hogy egy cég milyen nemzetiségű. Még a nagyobb hullámokat vető bojkott kampányok is csak rövid ideig hatottak márkákra, cégekre – a termékek, szolgáltatások iránti igényt, a keresletet nem a lokális-globális szereplők iránti szimpátia, hanem a kőkemény verseny fogja eldönteni.
A piaci csaták része az edukáció: a márkák, vállalatok versenyképességére az is kiemelkedő hatással van, mennyire tudnak újdonságokat, változásokat elfogadtatni a fogyasztókkal. Aki ebben erősebb, gyorsabban tudja előzni versenytársait – ezzel akár a kanyarban is előzhet.
![]() |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!