A magyar Games for Businessel a kiberbiztonság is fogyasztható

A magyar Games for Businessel a kiberbiztonság is fogyasztható
A mai kor cégeinek olyan piaci környezetben kell érvényesülniük, ahol mind a társadalmi, mind pedig a technológiai környezeti elemek rendkívül gyorsan változnak. Ezekre a változásokra rettenetesen nehéz szervezetileg felkészülni és folyamataikkal alkalmazkodni. Igaz, hogy egyre több területen tudnak digitális eszközöket bevetni, de azért a mai napig a humán tőke a legfontosabb értéke a vállalkozásoknak. A jól működő csapatok jelentik az alkalmazkodás, a fejlődés, így az üzleti siker kulcsát. A folyamatos változások állandó tanulást igényelnek mindenkitől, ami azonban új kihívások elé állítja a vállalati tréningekért felelős szakembereket.

Munkavállalói szemmel a klasszikus osztálytermi képzések egyre kevésbé illeszthetők be napjaink munkavállalójának időbeosztásába. Sokkal nagyobb rugalmasságot igényelnek abban, hogy mit, mikor és hol tanulnának. A korunk alkalmazottai elfoglaltabbak mint valaha, és azt szeretnék, hogy a képzésük gyors, magával ragadó és kényelmes legyen. Az e-learning természetesen már régóta megadja ezt a fajta szabadságot a tanulni vágyóknak, de a humán interakciók, a személyes jelenlét hiánya megnehezíti a tanulási folyamatot és jelentősen csökkenti a hatékonyságot. Különösen igaz ez abban az esetben, amikor a téma nehezen feldolgozható, mint például az IT biztonság.

A piaci problémák megoldására különös fejlesztéssel válaszolt a magyar Cyber Services Zrt., a cég 2015 óta foglalkozik kiberbiztonsági képzések szervezésével. A növekvő piaci igények mellett a fent megfogalmazott felhasználói szokások változásával párhuzamosan megoldást kerestek az oktatói tudás, valamint rendelkezésre állás korlátozott elérésének oldására is. A cég vezetői ezért belevágtak egy játék alapú tréningrendszer,  a Cyber Drill Studio fejlesztésébe.

Mádi-Nátor Anett

A több mint egy év tapasztalatai alapján Mádi-Nátor Anett, a cég vezérigazgató helyettese az alábbiak szerint foglalta össze digitalizált tréning folyamat előnyeit:

1. Gyorsabb bevonódás – Az új tanulási rendszer egyik legszembetűnőbb eredménye a tanulási folyamatba való bevonódás alacsonyabb időigénye. Mivel a képzésekre korlátozott idő áll a tréneri csapat rendelkezésére, kulcskérdés a résztvevők bevonódásának üteme. Egy átlagos osztálytermi képzésben az ez idő 120-180 perc, míg az új eszköz segítségével 6:30 perc lett a visszamért bevonódási idő. Ez az idő természetesen függ a résztvevők kulturális hátterétől is. Az erősen digitalizált távol-keleti területeken ennél is gyorsabban “rákattannak”. A gyors bevonódás titka: a vizualitás! Afrikában például, ahol nagyon sok az interakció a színekben gazdag természettel, a képzés vizualitásának kiemelkedő jelentősége van.

2. Növekvő elköteleződés és tanulási hatékonyság – A digitalizált képzési folyamat eredményeként csökkenő humán oktatói interakciók pótlására kialakított játékos folyamatok meglepő módon gyorsítják a tanulók előrehaladását. A képzésben résztvevők a sikeresen elvégzett mikromodulok eredményei alapján olyan virtuális eszközöket vásárolhatnak maguknak, melyekkel újabb és újabb képzési extrákhoz juthatnak, kötelező várakozási időket szüntethetnek meg, így közvetlen hatást tudnak gyakorolni a saját képzési idejükre.

Vendler Balázs

„Hasonló módszert használt a Generali Magyarország is az onboarding tréningek digitalizálása során, aminek eredményeképpen egy teljes osztályzattal javult a kötelező vizsgák átlageredménye.” – teszi hozzá Vendler Balázs, a Games for Business ügyvezetője.

A Cyber Services által szervezett etikus hacker-képzés esetében az interakciók számának a növelésére egy külön chat szobát és egy online tutori rendszert is bevezettek.

3. A tudás mérhetősége – A digitalizált képzési rendszerben lévő statisztikai rendszer segítségével apró részletekig lehet mérni egy-egy résztvevő szakmai előrehaladását. Az adatok elemzésével ki lehet mutatni azokat a vakfoltokat, ahol egy adott szervezetnek különösen nagy odafigyelésre lenne szüksége. Az adatok alapján pedig képesek az oktatási tartalmakat úgy módosítani, hogy az a lehető legjobban illeszkedjen a szervezet elvárásaihoz és az egyén tudásszintjéhez.

„Az etikus hacker-képzésnél a rendszerből kinyerhető adatokra saját Power BI-t is fejlesztettünk az üzleti döntések támogatására” – emeli ki Mádi-Nátor Anett.

4. Csökkenő üzleti kockázatok – Az IT biztonsági képzési programok hossza projektenként változik, egyes esetekben pár óra, máskor több hónapig is eltarthat. Függetlenül attól, hogy milyen időtartamú képzésekről beszélünk a javuló bevonódás és elköteleződés miatt a játékos tréningrendszeren keresztül történő tanulás lerövidíti a folyamatot. A rövidebb képzési program a vállalat oldaláról kevesebb invesztíciót igényel, hisz rövidebb ideig vonjuk ki a munkavállalókat az üzleti feladataikból, egyszerűbbé teszi a képzés szervezési feladatokat, csökkenti azok költségét. Mindemelett a tréningcég oldalán is jelentősen csökkennek az üzleti kockázatok, mert (1) a digitalizált oktatási anyag mellett kevésbé kritikus egy-egy tréner esetleges távozása, (2) a meglévő kapacitásokkal lényegesen több párhuzamosan futó képzést lehet tartani, jelenleg megnégyszereztük a párhuzamosan futó képzések számát, (3) földrajzilag távoli piacok elérése is lehetségessé vált, (4) a képzési rendszer unikalitása markáns piaci megkülönböztető eszközzé vált, ezzel támogatva az üzletfejlesztést.

5. Erősíti a digitális műveltséget – Egy IT képzés szempontjából a digitális műveltség kritikus fontosságú. Nem pusztán az aktuális képzés végeredményét tekintve, de abból a szempontból is, hogy a megszerzett tudásanyag hogyan járul hozzá majd a munkahelyi eredményekhez. Sokan tévesen azt gondolják, hogy a fiatalabb munkavállalók digitálisan tudatosabbak. A Capgemini kutatás tanulmánya szerint a döntéshozók 47%-a nem hiszi, hogy a fiatal munkavállalók tisztában lennének azzal, hogyan alkalmazzák a digitális eszközöket munkahelyükön. A játékos tanulás növeli a digitális műveltséget, rávezeti az alkalmazottakat arra, hogy feldolgozzák az ismeretanyagokat, online erőforrásokat használjanak, problémákat oldjanak meg és akár alkalmazzák tudásukat a virtuális környezetben. Mindezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy magabiztosabban, kevesebb frusztrációval nyúljanak a digitális eszközeikhez.

A tanulási módszertanok és a technológia fejlődése kéz a kézben jár. Ahogy a digitális innovációk felgyorsulnak, egyre több lehetőség nyílik jobb vállalati képzési rendszerek létrehozására.

Vendler Balázs, a Cyber Services képzési rendszerének hátterét nyújtó játékosítási cég, a Games for Business ügyvezetője szerint a játékosításról a mai napig téves kép van a döntéshozók fejében:

„Egy játékosított tréning nem pöttyös gumilabdák dobálását, vagy cukorkák osztogatását jelenti egy-egy jó válaszért. Ma a cégek és a résztvevő munkatársak is elvárják a tréninget nyújtó szervezettől, hogy az megteremtse a feltételeket arra, hogy megfelelő felépítésben folyamatosan szerezhessék meg azt az információt, melynek segítségével dolgozni és fejlődni tudnak. A játékok ezt csinálják zseniálisan — egyből egy élménybe csöppenünk bele, ahol egyre nehezedő kihívások segítségével sajátíthatjuk el a szükséges tudást.”

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!