A fintech szolgáltatók jobb lesz, ha odafigyelnek arra, hogy mit és hogyan csinálnak

A fintech szolgáltatók jobb lesz, ha odafigyelnek arra, hogy mit és hogyan csinálnak
Az MNB – egyebek közt a Wirecard-ügy kapcsán is – folyamatosan figyeli a határon átnyúló fintech szolgáltatók működését, az azokat érintő hatósági döntéseket és szükség esetén teszteli az általuk kínált alkalmazásokat, üzleti modelleket. A jegybank minden tőle telhetőt elkövet, hogy a külföldi felügyeletekkel együttműködve biztosítsa a magyarországi ügyfelek számára a pénzügyi fogyasztóvédelem legmagasabb szintjét.

Alapvető fogyasztói elvárás, hogy az ügyfeleket közérthető, naprakész információkkal lássák el a fintech szolgáltatók, azok konstrukcióiról és üzleti modelljükről. Különösen krízishelyzetben fontos, hogy e szolgáltatók folyamatosan tájékoztassák a nyilvánosságot a helyzetről, kockázatokról, illetve a megoldási lehetőségekről és szükség esetén a fogyasztói igényérvényesítés módjairól.

Számos fintech szolgáltató az általa nyújtott – jellemzően pénzforgalmi – szolgáltatáshoz további szolgáltatók infrastruktúráját veszi igénybe. E modell hatékonysága, gyorsasága, kényelmessége stb. miatt előnyös, ám többek között a túlzott egymástól való függés kockázatát is magában hordozza. Mindez pedig fogyasztóvédelmi kockázatot is jelenthet, hiszen az infrastruktúra problémája esetén az arra épülő szolgáltatások sem fognak rendesen működni.

Mindezt az elmúlt napok történései is alátámasztották. Amikor ugyanis a Wirecard Card Solutions Limited - egy jelentős fizetési rendszerrel rendelkező piaci szereplő - tevékenységi engedélyét időlegesen felfüggesztette a brit pénzügyi felügyelet, emiatt más szolgáltatók is kénytelenek voltak rövid ideig szüneteltetni szolgáltatásaikat. Mindez pedig jelentős számú hazai ügyfelet is érintett.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elkötelezett a pénzügyi piacokon a fogyasztóvédelem magas szintjének szavatolására. Ennek érdekében folyamatosan figyeli a határon átnyúló fintech szolgáltatók működését, helyzetét, azokat érintő hatósági döntéseket és szükség esetén teszteli az általuk kínált alkalmazásokat, üzleti modelleket. Az MNB minden tőle telhetőt elkövet, hogy a külföldi felügyeletekkel együttműködve biztosítsa a magyarországi fogyasztók számára a pénzügyi fogyasztóvédelem legmagasabb szintjét.

E célok megvalósításához azonban a tudatos, körültekintő fogyasztókra is szükség van. Az MNB ismételten felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy meg tudják óvni magukat a lehetséges pénzügyi károktól, ha egy-egy szolgáltatás, termék igénybevétele előtt előzetesen tájékozódnak a konstrukcióról és a szolgáltatóról (különösen arról, hogy az mely ország felügyeleténél rendelkezik engedéllyel) és a kockázatokról. A jegybank korábban fogyasztóvédelmi tájékoztatót tett közzé a határon átnyúló szolgáltatást nyújtó intézmények esetén követendő lépésekről, illetve közleményben is megfogalmazta elvárásait a fintech szolgáltatók számára.

Az engedéllyel, regisztrációval rendelkező pénzügyi szolgáltatókról, a fontosabb termékről és kockázatokról az MNB Pénzügyi Navigátor portálja, ügyfélszolgálata, illetve vidéki pénzügyi Navigátor tanácsadó irodái is minden szükséges tájékoztatást megadnak az érdeklődőknek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: FinTech