10 UX trend 2021-ben, amelyre érdemes felkészülni!

10 UX trend 2021-ben, amelyre érdemes felkészülni!
A digitális terméktervezésben az utóbbi években egyre nagyobb hangsúlyt kap a felhasználói élmény és a felhasználói felület tervezése. 2021 túlmegy a szigorú minimalizmus és a zökkenőmentes felhasználói élmény sztárolásán, és minden korábbinál erősebben elmossa a határokat a valóság és a digitális világ között.

A rohamos technológiai fejlődés és számos egyéb esemény – köztük a 2020-as pandémiás helyzet – újabb kihívások elé állította a piacot. A magyar viszonyokat is érintő, UX/UI szektort erősen befolyásoló 10 trendet vizsgálta meg közelebből a Kosárérték.

1. Az asztali- és a mobilalkalmazások fontossága

Minden asztali alkalmazásnak – akár a legkomplexebbeknek is – szükségessé vált, hogy létezzen mobilalkalmazás megfelelője. Az emberek apránként mindent a mobiltelefonjaikról intéznek: arról rendelnek ételt, foglalnak időpontot a fogorvoshoz, parkolnak, stb. Az, hogy a webalkalmazások működjenek mobilon, már nem pluszt jelent, hanem alapvető elvárássá válik. Főként a SaaS (Software as a Service, magyarul szolgáltatott szoftver) szolgáltatásoknál lesz ez egyre inkább követelmény a felhasználók részéről.

2. Hibrid környezetben a UI és UX

Ahogyan a világ lassan kilábal a járványból, a vállalkozásoknak meg kell birkózniuk a hibrid környezet kihívásaival. Már nem elegendő csupán a fizikális, vagy csak a digitális világban helytállni, hanem mindkét környezetben sikeresen tudni kell kapcsolatba lépni a fogyasztókkal.

A Dechatlon több fejlesztése is a fizikai és digitális világ sikeres kombinálását mutatja. Az okos próbafülkékben például a vásárló egy hatalmas képernyőn láthatja az éppen próbált ruhadarab adatait, variációit és értékeléseit, illetve amennyiben rossz méretet vitt be, még arra is lehetősége van, hogy egy másikat kérjen az eladóktól. Ilyen kérés esetén az adott osztályon dolgozó eladók üzenetet kapnak a telefonjukra, és a kérést először elfogadó a próbafülkéhez viszi a kért méretet, így a vásárlónak nem kell fel-le öltöznie a próbához.

Ezen kívül a Nyugati téri boltban található még:

  • lábtartás-vizsgáló felület,
  • okos tükör, mellyel a termékek egyéb színvariációit nézhetjük meg magunkon,
  • érintőképernyős kioszk a termékválaszték ellenőrzésére, illetve rendelésre,
  • okospad, ami termék információkat jelenít meg a rá helyezett termékről.

3. Mesterséges intelligencia (AI) és gépi tanulás (ML), mint támogató területek

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás értékes információkat szolgáltat a UX tervezéshez. A gépi tanulás a mesterséges intelligencia részhalmaza: olyan módszerek és algoritmusok, melyek révén a rendszerek képesek adatelemzés útján minták felismerésére, sőt, a példaadatok alapján, minimális emberi beavatkozással döntések meghozására is. Számos területen alkalmazhatók, köztük a felhasználói élmény fejlesztésére is. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás kiegészíti a UX kutatásokat, elősegítve egy holisztikus megközelítést, melyben a “Mit?” és a “Miért?” kérdésre is választ kaphatunk.

A felhasználók adatainak elemzésén keresztül könnyebben azonosíthatók minták és viselkedésmódok, ezáltal lehetővé válik a felhasználók viselkedésének előrejelzése, optimalizált termék- vagy szolgáltatásjavaslatok nyújtása. Gondoljunk csak az adaptív interfészekre, melyek idomulnak a felhasználók igényeihez, vagy az automatizált ügyfélszolgálatokra! Rengeteg időt lehet megspórolni azzal, ha a kérdések megválaszolását nem egy ember végzi, hanem az ügyfélszándék felmérése révén virtuális segítségnyújtás zajlik.

A Netflix felülete például idomul a felhasználó szokásaihoz, és olyan filmeket ajánl, amelyek a megnézettekhez hasonlók. A Spotify is tanul a felhasználó viselkedéséből: a gyakran hallgatott zenékhez hasonlókat javasol, és napi mixeket készít, melyek igazodnak a felhasználó feltételezett ízléséhez.

4. Elmozdulás az inkluzív design felé

Az inkluzív, azaz a befogadó tervezés olyan szemlélet, amely a felhasználók sokszínűségét veszi „normálisnak”. Ha a design az emberek segítésére és a problémamegoldásra fókuszál, akkor nincs helye hátrányos megkülönböztetésnek. A befogadó tervezés a terméktervezésre fókuszál, és azt vallja, hogy a különböző típusú felhasználók figyelembevétele a tervezés során lehetővé teszi egy olyan design megalkotását, mely a legtöbb csoport igényeit képes lefedni.

De miért is fontos ez? A speciális igényű felhasználók száma egyrészt növekvő tendenciát mutat, másrészt bárkinek lehet akár szituációfüggő, átmeneti korlátozottsága. Gondoljunk például egy eltérő kultúrából, tudásból vagy átmenetileg megváltozott egészségügyi állapotból fakadó korlátozottságra. A hangalapú vezérlés például segítségére lehet egy törött kezű felhasználónak is, nem csupán egy tartósan fennálló képességzavarral küzdő egyénnek.

A Honda “Ashirase” névre hallgató, cipőbe épített navigációs rendszere egy okostelefon-alkalmazásból és egy mozgásérzékelővel ellátott rezgőberendezésből áll, melyek segítségével biztonságosabbá és stresszmentesebbé teszi a gyaloglást a látássérültek számára. A berendezés a lábfej rezgetésével mutatja az utat, mégpedig úgy, hogy a rezgés iránya jelzi, hogy merre kell haladnia a felhasználónak. Ezen kiegészítő berendezés segítségével az alkalmazás mind a látássérültek, mind az egészséges látással rendelkezők számára elérhetővé válik.

5. Figyelemfelkeltő tipográfia

Majdnem minden évben megjelennek új tipográfiai trendek, változik a méret, a típus és az elhelyezés. 2021-ben továbbra is a nagyobb méretű tipográfia hódít, népszerűek az óriás üzenetek. A felhasználók egyre kevesebb időt töltenek el az oldalakon, a fő üzenet kiemelése, tömör és gyors átadása egyre fontosabb. A részletek, leírások megmaradnak ugyan – hitelesség, tájékoztatás, SEO és egyéb okokból – de az információk hierarchiáját a tipográfiának egyértelműen közvetítenie kell.

6. Mikrointerakciók alkalmazása

A jól átgondolt és megtervezett mikrointerakciók kulcsfontosságúak a hatékony UX/UI alkalmazásához A mikrointerakciók segítenek a hibák elkerülésében, visszajelzéseket adnak, így a felhasználó biztos lehet benne, hogy bizonyos feladatokat elvégzett (és milyen sikerességgel végzett el), így nem ismétli meg azokat. Ezenkívül alkalmasak akár a brand kommunikálására is, illetve jelezhetik azt is, hogy a rendszer további cselekvést vár a felhasználótól.

Manapság már nagyon nehéz meglepni a felhasználókat, és a hatalmas animációk nem is mindig sülnek el jól, így érdemesebb kis, finoman animált elemeket használni akár a felhasználók bátorítására, akár visszajelzés céljából. Például ha a felhasználó borravalót állít be a Wolton, apró kék szivecskés animáció jelzi a sikeres beállítást, így az egyértelmű visszajelzés mellett egy kis “jutalmazásban” is részesülünk. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!