Szingapúr: Kelet startup fővárosa

Szingapúr érdekes izgalmas és vibráló. Az utcán szokatlan tisztaság és rend. Persze mindössze 6 millióan lakják a startup világáról is híres szigetet.

Szingapúr az egyik legkeletibb startup HUB. A legnagyobbak közé tartozik annak ellenére, hogy az országban néhány éve kezdték el intenzíven támogatni az innovatív kezdő vállalkozásokat. Az inkubátorok egy az egyben az izraeli modellt alkalmazzák. Az állam közvetve és közvetlenül is segíti a feltörekvőket.

Elképesztő az a fejlődés, amelyet ez a kis, 6 milliós törpe állam befutott az elmúlt években. Az ország az ázsiaiak szorgosságával dolgozik azokon a célokon, amit elterveztek. Szinte mndegy, hogy ez az ország keleti pénzügyi központként való pozícionálása, vagy akár a legnagyobb kikötőként a kereskedelmi csomópont szerep felvállalása. Az elmúlt 50 év alatt Szingapúr gazdasági csodává fejlődött. A barátaim amikor megmutattam a képeimet azt kérdezték, hogy a jövőben jártam-e. Én úgy éreztem, hogy éppen a jelenbe érkeztem.

Hogy is kerültem Szingapúrba és mit is kerestem ott?

A Szingapúri Magyar Kereskedőház szervezésében startupokat és innovatív vállalkozásokat mutattunk be egy kiválóan szervezett program keretében. Másfél hónappal a program előtt kerestek meg, hogy össze tudunk-e szedni egy jó csapatot, akiket érdemes megismernie a távoli ország befektetőinek. A kereskedőház elképzelése az volt, hogy a startupokat segítve, olyan szolgáltatásokat képesek nyújtani, amik a piacra lépésüket, befektető keresésüket, vagy inkubációs elképzeléseiket válthatja valóra. Ennek most első lépés volt az a rendezvény, ahol a hazai tehetségek először találkozhattak a szingapúri érdeklődőkkel.

Az első lépés a megfelelő startupok kiválasztása volt. Abban biztos voltam, hogy ide igazán a termékkel, vagy szolgálatással rendelkező projektek lehetnek alkalmasak. Nagyjából be is igazolódott ez az elképzelésem. A Buxa, a Slamby, az 5L, a Waterscope és az Aeroglass mindegyike megfelelt ezeknek az elvárásoknak. A leadott onepagerekre pozitív válaszok érkeztek és elindult a nagy kaland.

Hosszas egyeztetés, szervezés és a végén a kiutazás.

Mit is csináltunk kint?

Alapvetően megismerkedtünk az ország néhány érdekességével, ellátogattunk egy meetupra, megnéztünk néhány inkubátort és rengeteget építgettük a kapcsolatainkat. A kiutazás csúcspontja az az üzletember találkozó volt, amelyen résztvett a magyar külügyminiszter is. Nagyon meglepő volt, hogy a miniszter sokat beszélt a hazai startupokról, a fiatal tehetségekről.

A startupjaink prezentációi ezt később alá is támasztották.

A vendéglátóink nagyon érdeklődtek a bemutatott megoldások iránt, volt aki ajánlatot is kapott egy inkubátortól, mások meg tippeket kaptak a fejlesztés újabb irányaira. Igazán érdekes volt, hogy a szingapúriak milyen jól átlátták az egyes startupok helyi lehetőségeit. Az ottani támogatási lehetőségeket tekintve tulajdonképpen az is elképzelhető, hogy lesz olyan is, aki üzletet köt az utazás eredményeképpen.

Persze a szabadidőnkben az ország nevezetességeivel ismerkedtünk, a hipermodern épületek árnyékában arborétumot látogattunk, elámulva a futurisztikus megoldásoktól. A szuperfák után megcsodáltuk a kilátást a legmagasabb szálloda tetőbárjából, s volt akinek még a tengeri akvárium látogatásra is futott az idejéből. A munka melletti kevés időt mindenki igyekezett egzotikus élményekkel megtölteni.

Miért is jó ez a startup világnak?

Szingapúr számomra eddig egy távoli kis sziigetország volt, most úgy látom, hogy egy lehetőség. Lehetőség, hogy akár a hazai projektek is eljussanak egy hatalmas ázsiai piacra. Egy belépőpont, amely az ottani szakemberek segítségével ugródeszka lehet hatalmas piacokra. A kisérlet sikerült, az állam által működtetett kereskedőház kiválóan értette, hogy mit kell tenni a sikerhez. Első lépésként meg kell mutatni, hogy tudunk érdekesek lenni egy másik kultúra számára.

Ez abszolút sikerült. Innen jön a neheze, az együttműködések, az inkubáció, a piacra lépési folyamatok segítése. Innen kezdődik a munka a vakító napsütés helyett a 16 fokos irodákban zajló üzleti tárgyalások... amely végeredménye akár a siker is lehet.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!

Turcsán Tamás Péter

Újságíró, innovációs és startup vállalkozás tanácsadó, kommunikációs szakértő, blogger, társadalmi innovátor. Egyebek közt a Startupper.hu és az Indulj.be oldalak egyik jeles alapítója.A Mobil …