Inkubátor szökevények vs. sikeres startupok

Inkubátor szökevények vs. sikeres startupok
Megkérdőjelezhető hatékonyság mellett elképesztő mennyiségű pénzt égetnek el a különböző inkubátorokban a startup vállalkozók. Hozzásegíti-e a sikerhez a projekteket egy inkubátor/accelerátor program?

5 gondolat pro és kontra az inkubátorokról! Azért készítettünk egy elgondolkodtató anyagot, mert számos kérdés vetődött fel a témában. Érdemes-e elmenni, végigcsinálni, kinek érdemes, mikor?

Egyre több startup verseny, inkubátor program kínál több-kevesebb pénzt és akár több hónapos bentlakást a startupoknak. Mennyire érdemes belevágni egy több hónapos programba? Összeszedtem a legfontosabb kérdéseket és az azokra adható válaszokat. Mivel egyértelműen nem akarunk egyik oldalon sem állast foglalni, a döntést mindenki hozza meg maga.

1. Kiváló lehetőség a tanulásra, nemzetközi tapasztalatszerzésre.

Pro
Kétségtelen, hogy a korai fázisú projektek fejlődéséhez hasznos lehet egy 3-4 hónapos program, ahol elsajátíthatják az entrepreneurship szemlélet alapjait. Nagyszerű mentorok és tapasztalt vállalkozók tapasztalataival gazdagodva könnyebb piacra lépni. Válassz ilyet.

Contra
Egyáltalán nem mindegy, hogy melyik inkubátorba, akcelerátor programban töltjük el a három hónapot. Egy silány minőségű programban eltöltött idő, elpazarolt idő. Nagyon nem mindegy, hogy kik és mit tanítanak az inkubátorban. Ami, már messziről amatőrnek látszik, az közelről sem lesz profi.

2. Kiváló pénzszerzési lehetőség a korai fázisban

Pro
Valóban, azok számára, akik az ötleteiket kívánják validálni, elegendő lehet az inkubátorok, akcelerátorok által kínált 20.000 – 100.000 dollár.  A versenyeken általában kisebb pénzek nyerhetők, illetve ezek egy része nem is készpénz, hanem szolgáltatás. Ha egy országban gyenge a seed és preseed finanszírozás, akkor egyértelműen jó lehetőség.

Contra
Nem mindegy, hogy mennyi százalékot kell adnod korai fázisban a vállalkozásodból. Léteznek nagyon jó ajánlatok is és sajnos akadnak gyengébbek is a piacon. A No share, No equity megoldásnál nincs jobb. Kérdés, hogy mit kapunk cserébe.

3. Sikeres média jelenlét

Pro
Ha olyan fázisban van a terméked, szolgáltatásod, akkor jól jöhet a bevezetés körül egy kis hírverés. Ha egy idegen piacot szeretnél meghódítani különösen hasznos lehet a médiában való megjelenésed.

Contra
A túl korán indított média aktivitás nem szerencsés. Nagyon könnyen csúszhat bele a vállalkozás az Eric Reis által a Lean Startup könyvben felvetett vanity metrics problémába. A sikeres média jelenlét egyáltalán nem egyenlő a felhasználók körében kivívott elismeréssel.

4. Inkubátor, akcelerátor a világ másik felén

Pro
Elmenni a világ másik végére jó. Találkozni egy csomó izgalmas emberrel szuper. Végig csinálni egy Startup Chile Programot érdekes. Piacot találni egy hatalmas országban fél siker.

Contra
A legfontosabb, hogy a program felkészít-e a továbblépésre, vagy csak lassítja az önállóságod kialakulását. Másik komoly kérdés, hogy hónapokra elmenni egy fejlesztés kellős közepén milyen hatással van a csapatra. Az idő drága, ne pazarold!


5. Az ötödik startup versenyt nyerted meg, és már a harmadik programon vagy túl, mit gondolnak a befektetők?

Pro
Félek nem nagyon maradt érvem. Egy sikeres startup el tudja dönteni, hogy mennyit kell a színpadon tölteni.

Contra
A befektetők nem azt nézik, hogy mennyi versenyen szerepeltél kiválóan. Elég egy jó pitch egy versenyen, vagy egy jól megtalált beszélgető partner, ha a terméked megjelenésére már több milliónyi fizetős ügyfél vár. Legyen a terméked, szolgáltatásod kiváló, legyél felkészült a befektetői kérdésekre és ne hajszold magad a startup versenyeken.

Mindenki maga dönti el az útját, s ezekkel a döntésekkel vezeti vállalkozását sikerre, vagy kudarcba.

(*Az ilyen jellegű magyar programokról nem szól a cikk, noha ezen a téren akadnak kiváló kísérletek is, de még igen kevés a kézzel fogható eredmény. Enélkül pedig nem érdemes értékelni a teljesítményt)